Om Palmevapnet

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 28 november 2006, 17:46

Men det som är kvar av "varjags" inlägg efter Marcus redigering tycker jag blev ett väldigt bra uttryck för just den tidens anda. Debatten var polariserad. Men för att det inte skall bli några missförstånd måste jag nog klargöra ett par ting.

Det var inte de politiska partierna som officiellt stod för denna hårda ton. Däremot använde många av partiernas anhängare på bägge sidorna en retorik som är klart främmande i dagens politik. Och så var det politiska livet fyllt med en mängd med fristående organisationer på bägge sidorna. Och dessa kostade på sig att hålla ett mycket mer oförsonligt debattklimat.

Men den borgerliga sidans öppna hat mot Palme och hela vänstern hade också sin klara motsvarighet i ett lika stort hat andra vägen. Det fanns stora grupper som öppet odlade ren revolutionsromantik och som på fullt allvar diskuterade nödvändigheten av "hårda metoder" mot kapitalisterna och deras lakejer. Beväpnade med citat från de gamla kommunistiska klassikerna.

Dagens unga har nog svårt att förstå hur politiserat hela samhället var. Och hur engagerade många unga var i politisk debatt. Men det var inte bara slagord. Påfallande många av den tidens 15-18 åringar hade läst hela den politiska och ekonomiska grundlitteraturen och kunde föra debatt på en nivå som man i dag bara finner på högre universitetsnivå (och stundtals på Skalman). Men samtidigt var det en form av väckelse. Som ganska snart gick över.

Men jag minns mycket väl många och långa nätter över oändliga flaskor med rödvin och där man debatterade politik. Och långa dagar på krogen där merparten av de Svenska och de viktigaste utländska tidningarna lästes - och diskuterades.

Och som sagt. Jag tror att Palmemordet var ett resultat av den tidens anda. Det är bara att på Högersidan fanns det inte någon politiker som var lika profilerad och brilljant som Palme. Men hade det funnits det så tror jag att det precis lika gärna kunde ha varit den högerpolitikern som blivit mördad.

När jag nu är i författartagen så vill jag också påpeka att jag ser en parallell till mordet på Anna Lind. Och då tänker jag så här. I Sverige var ju den allmänna andan helt annorlunda. Det fanns inte någon anda i Sverige för att göra sig av med Anna Lind.

MEN - Anna Lind mördades av en ung man med sina ideologiska rötter i det gamla Jugoslavien. Som ju hade kokat över som en följd av politiska "väckelser" hos alla folkgrupper där. Och Anna Lind uppfattades av Serberna som en avskyvärd fiende. Som dessutom hade skadat dem allvarligt. Det vill säga hon blev också offer för en situation som hade kokat upp som följd av politisk "väckelse" och oförsonligt debattklimat.

Som avrundning på det här inlägget vill jag också påpeka en annan sak. Palmemordet innebar tvärt emot vad man skulle tro en snabb avkylning av klimatet. Plötsligt var det inte en enda Svensk som hade hatat Palme. O nej då. Man var oeniga, men hata - nä då. De Palmefientliga dekalerna försvann direkt. Och under lång tid höll till och med från de mest extrema vänstergrupperna tyst om nödvändigheten av att skjuta några kapitalister till frukost.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 29 november 2006, 10:31

Donkeyman skrev:Och under lång tid höll till och med från de mest extrema vänstergrupperna tyst om nödvändigheten av att skjuta några kapitalister till frukost.
Precis, verkligheten manar ofta till eftertanke. En tanke är kanske att likna Palmestämningarna med dagens tidningsdrev? En oförsonlighet där den egna sidan aldrig har fel och man gärna skyller på andra.

Angående ett palmevapen, kan inte det lika gärna ligga hemma hos någon? Var inte en av funderingarna att det lika gärna kan röra sig om ett omkammrat vapen? Ett omkammrat vapen kan ju lika gärna vara vilket vapen som helst, eller har jag otur när jag tänker nu?

J.K Nilsson

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 november 2006, 11:05

J.K Nilsson skrev:
Donkeyman skrev:Och under lång tid höll till och med från de mest extrema vänstergrupperna tyst om nödvändigheten av att skjuta några kapitalister till frukost.
Precis, verkligheten manar ofta till eftertanke. En tanke är kanske att likna Palmestämningarna med dagens tidningsdrev? En oförsonlighet där den egna sidan aldrig har fel och man gärna skyller på andra.

Angående ett palmevapen, kan inte det lika gärna ligga hemma hos någon? Var inte en av funderingarna att det lika gärna kan röra sig om ett omkammrat vapen? Ett omkammrat vapen kan ju lika gärna vara vilket vapen som helst, eller har jag otur när jag tänker nu?

J.K Nilsson
Om vapnet, som jag gissat, var en 'sleeper' i privat ägo är det fullt möjligt att gärningsmannen behöll det (den 'profilen' skiljs inte gärna från ett skjutvapen, speciellt om det är olicensierat). Om man börjar fiffla med 'att kamra om' en revolver = ny pipa och cylinder, för en speciell uppgift - och sedan återställa vapnet till originalskick, är det ganska lätt att se på bössan - att ngt sådant har ägt rum, Varjag

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 29 november 2006, 18:05

varjag skrev:Om man börjar fiffla med 'att kamra om' en revolver = ny pipa och cylinder, för en speciell uppgift - och sedan återställa vapnet till originalskick, är det ganska lätt att se på bössan - att ngt sådant har ägt rum, Varjag
Jag tänkte mig att om man gjort något sådant så kommer licensen inte att stämma. Palmevapnet är då inte det man letar efter. Efter skotten på sveavägen så kammras vapnet om till ytterligare en annan kaliber och kanske licensen görs om.

De otjänliga delarna tar man och låter ligga i varm saltlösning. Delarna kommer bokstavligt att rosta bort. Därmed kommer ingen teknisk bevisning att finnas. Pipan som satte rotation på kulorna i palmes kropp finns inte mer och kanonen som sköt kommer att ha fel kaliber.

Vad tycks eller är det en sjuk hjärna som behöver lite återhämtning här?

J.K Nilsson

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 29 november 2006, 18:25

Räcker det inte att man tar en fil och filar ner lite reflor i pipan och filar lite på hanen för att göra vapnet ospårbart.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 november 2006, 20:26

Man kan ju annas borra med en större borr än va pipan är så förstör man vapnet totalt. Sen funkar ju en hammare med. Eller så slänger man vapnet i vattnet så är det ganska svårt att hitta det om man inte vet va man ska leta ...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 30 november 2006, 11:49

predator skrev:Man kan ju annas borra med en större borr än va pipan är så förstör man vapnet totalt. Sen funkar ju en hammare med. Eller så slänger man vapnet i vattnet så är det ganska svårt att hitta det om man inte vet va man ska leta ...
Säg inget till Expressen, bara. :P

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 2 juli 2007, 08:14

Man blir trött. Nu är det någon annan som påstår att dom har hittat vapnet som man sköt palme med. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 76,00.html
Känns som man varje gång hittat ett vapen som är en Magnum .357 så är det palmevapnet. Man blir så trött

Ps Belisarius nej jag ska inte säja något till dom. Får då för man skriva en rapport på tre sidor på hur man gör och då tolksar dom väll det fel och blir flådd och sandblästrad här på skalman ds

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 juli 2007, 08:26

Hm, för att vara Aftonbladet tycker jag den håller en god nivå - det står ju redan i rubriken att det kan vara P-vapnet, inte att det är det. Med tanke på att polisen gått igenom samtliga S&W .357 Magnum i riket så är det väl värt att uppmärksamma när man hittar en ny, särskilt om den går att provskjuta.

Giggegubb
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 januari 2007, 21:03
Ort: Norduppland

Inlägg av Giggegubb » 3 juli 2007, 22:59

Stod i Arbetarbladet idag att vapnet i Månkarbo var en replika. Lika farlig som ett glasögonfodral eller nåt. Förstå vilket slag för upphittaren. Först fantasier om att nu kanske jag får de 50 miljonerna. Polisen tar det på allvar och spärrar av ladan och allting. Sedan nån dag senare; beskedet: en oanvändbar replika. Ridå!

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Om Palmevapnet

Inlägg av predator » 4 juli 2008, 22:15

Funderar på en sak. Om man skjuter en person med ett vapen och sen plattar till vapnet. Finns det någon chans att man kan matcha loppet med kulan än då?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Om Palmevapnet

Inlägg av varjag » 5 juli 2008, 01:33

och sen plattar till vapnet.
:D

plattar till med vadå, predator??? Du lär nog behöva något i den här stilen......
315-tons hydraulpress.jpg
315-tons hydraulpress.jpg (47.65 KiB) Visad 272 gånger
Mycket enklare, att slänga in det i en kamin eller vedspis - och låta hettan deformera det i ett dygn eller så...då blir det omöjligt att matcha.

Förutom den enklaste matchningen, mellan avfyrad projektil och vapnets lopp, finns det även andra matchningsindikatorer som ett kriminaltekniskt laboratorium kan fastställa. Bl.a. lämnar vapnets kammare märken på patronhylsan, slagstiftet 'märker' tändhatten och det brukar finnas mikroskopiska krutrester kvar på projektilens botten så att man inom vissa ramar, kan bestämma vilken sorts krut som använts i patronen.....

Skriv svar