Om Palmevapnet

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 juni 2006, 13:49

Tack Hans för klargörandet med 1 bild = mera än tusen ord. Hans fyra patroner är
fr. uppe t.v. .44 Magnum, .357 Magnum, .38 Special - och undertill
9mm Parabellum. Den sista i annan skala än de tre ovanstående - som gör den mindre.
i själva verket har den samma hylsdiameter som .357 och .38 - fast utan rand.
Olof Palme skjöts med antingen .357 eller .38.......Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28574
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 20 juni 2006, 15:31

Bättre bild nu då? :wink:

Bild
Common handgun cartridges. Left to right: 3 in 12 ga magnum shotgun shell (for comparison), size "AA" battery (for comparison), .454 Casull, .45 Winchester Magnum, .44 Remington Magnum, .357 Magnum, .38 Special, .45 ACP, .38 Super, 9 mm Luger, .32 ACP, .22 LR
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_handgun_cartridges

MVH

Hans

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 20 juni 2006, 22:36

Notera att man kan använda pistolammunition i revolvrar genom att man använder hel- eller halvmånformade snabbladdare, som gör att de inte trillar ut eller rör på sig i längs-led.

T.ex. kalibrarna 9mm, 357 Magnum och 38 special är alla väldigt nära varandra i kaliber (tumstorlekarna är inte exakta, 357 och 38 special är identiska i kaliber, bara hylslängden skiljer) så vissa revolrar kan skjuta alla dessa kalibrar och andra som ligger väldigt nära i diameter. Sen fa(/i)nns det faktiskt revolrar som gjordes till pistolammunition från början, t.ex. SW model 625 som i vissa versioner fanns förutom 45 long colt, till .45 ACP. Innan det gjordes versioner av revolvrar under 2VK till amerikanska trupper som använde sig av de enorma förråden av .45 ACP.

Det här har ju inte så mycket att tillföra till diskussionen om palmevapnet annat än att det är teoretiskt möjligt att ammunitionen var pistolammunition, om den nu fanns i t.ex. 9mm.

Personligen tror jag att ammunitionen som hittades hos en av CPs bekanta (och som otroligt nog destruerades kvickt!) var ur samma serie som mordkulorna, och att CP och/eller polisen var inblandade. Såna dumheter kan inte ens poliser göra av misstag att man missar så mycket.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 21 juni 2006, 10:25

OM den ammunition som beslagtogs hos denne 'bekante' - verkligen VAR
W-W .38/.357 'Metal Piercing' så talar mycket för det. Med den projektilen
var den YTTERST sällsynt i Sverige - jag kan inte ens påminna mig ha sett
den i handeln innan jag emigrerade. Avsedd för att slå igenom bilplåt - fanns
det ingen rimlig användning för M/P-patroner i Sverige...Varjag

Saarbrücken
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 januari 2003, 23:34
Ort: Saarland

Inlägg av Saarbrücken » 21 november 2006, 22:06

Ja, nu kan man lägga Mockfjärdsvapnet (Haparandavapnet) på hyllan i alla fall.

Känns skönt eftersom spaningsgruppen stirrat sig blind på det alldeles för länge. Tyvärr fortsätter man väl ändå med utgångspunkten att Christer P var gärningsman.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 25 november 2006, 11:56

Vad det något som på allvar trodde att det skulle va vapnet som döda palme?

Skulle man använad det till ett rån för att sen dumpa det i en sjö. SEn ska man hitta den igen. Om man inte då la den i en påse och en bit snöre. För att den dra upp den igen och köra till stockholm men den och sen avrätta palme. och sen ha på sig vapnet och köra tillbaka det till sjön. När halva landet är avstängt för jakten på palmes möradre. Det kräver sin man . Vilket så det att låta konstigt. Sen i sjön igen ....

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 26 november 2006, 20:25

Dessutom fiskades ju vapnet i så fall upp ur sjön mitt i smällkalla vintern - den lär varit igenfrusen vid tidpunkten och några månader bakåt...

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 26 november 2006, 20:28

Den första frågan skulle väll va HUR hittar men ett vapen i en sjö om man slänger i det?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 26 november 2006, 20:51

Saarbrücken skrev:Tyvärr fortsätter man väl ändå med utgångspunkten att Christer P var gärningsman.
Jag har ännu inte sett någon förklaring på hur ett 40-årigt knark- och fyllevrak är i stånd att springa uppför alla trappor från Tunnelgatan för att fortsätta springa uppför backen på David Bagare och så ned till Stureplan. Så hastigt att inte ens vältrimmade snutar hann i kapp honom trots att han bara hade någon minuts försprång. Alla de som tror på teorin om CP bör själva prova att genomföra den språngmarschen så ändrar man snabbt uppfattning.

En person som Christer Petterson borde ha fått infarkt halvvägs upp för Tunnelgatans trappor. Det vore ett halvtimmes projekt för honom att komma upp där. Såvida han inte fick hjälp från högre makter.

Hela debatten efter Palmemordet ser ju gärna bort ifrån att Palme var en av de mest hatade personerna i Sverige de senaste 50 åren. Politiken var mycket mer polariserad på den tiden. Halva landet älskade Palme men halva landet hatade honom. Och Palmehatet var mycket mer intensivt än vad dagens människor vill inse.

Personligen tror jag att det var en "god Svensk" som skjöt Palme. Det vill säga någon som står bortom all misstanke och som gjorde det hela som ett enmansprojekt helt utan assistans. Som dessutom aldrig kommer att avslöjas. Och personen i fråga anser än i dag att han gjort en god gärning som befriat landet från en landsförrädare.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 26 november 2006, 22:53

Dessutom går ju hela teorin om CP ut på att han misstagit Palme för sin gamla knarklangarpolare Sigge Cederlund, som han egentligen skulle ha velat nita. Att Sigge Cederlund är ute på biodejt med statsministerns fru borde te sig lite underlig även för Chrille.

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Inlägg av Ender Wiggin » 26 november 2006, 22:54

Donkeyman skrev:Jag har ännu inte sett någon förklaring på hur ett 40-årigt knark- och fyllevrak är i stånd att springa uppför alla trappor från Tunnelgatan för att fortsätta springa uppför backen på David Bagare och så ned till Stureplan. Så hastigt att inte ens vältrimmade snutar hann i kapp honom trots att han bara hade någon minuts försprång.
Donkeyman skrev:Halva landet älskade Palme men halva landet hatade honom. Och Palmehatet var mycket mer intensivt än vad dagens människor vill inse.
Varför inte en kombination? Låt säga att de förföljande konstaplarna tillhörde den "andra halvan". Skulle inte detta då avsevärt sänkt deras ambition att gripa den flyende CP? Och visst är det härligt med konspirationsteorier?

Jag fick för ett antal år sedan - från en obehagligt starkt Palmehatande officer - höra en gåta som löd som följer:
"Varför fälldes aldrig Christer Petterson för Palmemordet?"
Och svaret skall vara:
"Det skulle vara genant att behöva tilldela en knarkare medalj för berömliga gärningar..."

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 27 november 2006, 09:02

Det går att spekulera hur mycket som helst kring Palmemordet. Som jag har sagt tidigare tror jag inte på Christer Petterson. Jag tycker han motbevisas av ett väldigt plausibelt skäl i mitt inlägg ovan. Visst var polisinsatsen i samband med Palmemordet eländig men jag tror ändå inte att någon polisman aktivt skulle låta honom "klara sig".

Jag tror inte heller på några organisationer vare sig utländska eller hemvävda. Bland annat därför att man skulle aldrig ha klarat av att hålla en operation med massor av folk inblandade hemlig i så många år. Något skulle ha läckt ut med tiden. Men det finns också ett annat skäl - vem i allsin dar skulle ha tjänat på att mörda Palme. Ingen av de organisationer som har beskyllts för att ha gjort det skulle ha något att vinna på mordet - däremot en väldig massa att förlora om det skulle gått snett.

Kvar står den ensamme fanatikern som hatade Palme.

Jag minns mycket väl Palmes tid. Och de politiska motsättningarna i Sverige låg på en helt annan nivå än i dag. På den tiden var det fråga om hat. Rent och skärt hat från stora grupper på bägge sidor. Dessutom var det många som led av våldsromantik. Den politiska propagandan var på den tiden fylld med nidbilder av Palme. Många hade bumper stickers på sina bilar som sade: "Det föds en Palme varje dag - Använd kondom". Och liknande. Bägge sidor sådde hat - och skördade Palmemordet. Mordet på Palme var ett resultat av den tidens politiska anda. Men mordet innebar faktiskt att de politiska ytterligheterna modererade sig under många år framåt.

Så ser jag på saken.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 27 november 2006, 11:11

Som jag skrivit tidigare - och även på annan plats 'raderats' för, håller jag helt med Donkeymans analys om gärningsmannens 'profil' som det numera kallas. Som Donkeyman poängterar - är det svårt för er yngre att fatta hur avskydd, ja hatad - Olof Palme var. Redan när han som 'finnig yngling' uppträdde i valdebatterna med Erlander, retade han - men sin konfrontativa och arroganta hållning och debatteknik - gallfeber, på tittare/lyssnare. Han var knivskarp, men han var äcklig i sin framtoning. Han var ytterst arrogant i sin behandling av politiska motståndare. Han var den 'typen' som nästan alla vill slå på käften efter ett par minuter...... Varjag

[redigerat av Marcus Wendel]

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 27 november 2006, 19:57

Tona ner de politiska kommentarerna, tack.

/Marcus

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 27 november 2006, 21:13

Marcus Wendel skrev:Tona ner de politiska kommentarerna, tack.

/Marcus
Ooops....Sorry! Varjag

Skriv svar