Om Palmevapnet

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 mars 2006, 13:04

Fråga: hittade man BÄGGE projektilerna - eller bara en? Jag - trodde det bara var en?, Varjag

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 17 mars 2006, 15:36

varjag skrev:Fråga: hittade man BÄGGE projektilerna - eller bara en? Jag - trodde det bara var en?, Varjag
Ja, två kulor hittades, och kopplades till utredningen, det kan noteras att kulorna hittades först i efterhand av privatpersoner på ställen där de inte borde ha hamnat, således missade polisens tekniker dessa vid sin finkamning av området. När man skickade kulorna till analys i Tyskland hade polisen tvättat(!) kulorna varav man gick miste om att kunna knyta kulorna till Olof Palme. Anmärkningsvärt är dessutom att man påträffade samma ovanliga ammunitionstyp hos en bekant till Christer Pettersson en tid före mordet. Dock förstörde polisen dessa patroner istället för att koppla dem till Palmeutredningen. Hade blyisotopfördelningen i dessa kultor varit den samma som hos de som hittades på Sveavägen hade det ju kunnat konstateras med säkerhet att Petterssons bekant var åtminstone insyltad på ett eller annat sätt. Nu vet man inte.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 18 mars 2006, 12:18

mustamato skrev:
varjag skrev:Fråga: hittade man BÄGGE projektilerna - eller bara en? Jag - trodde det bara var en?, Varjag
Ja, två kulor hittades, och kopplades till utredningen, det kan noteras att kulorna hittades först i efterhand av privatpersoner på ställen där de inte borde ha hamnat, således missade polisens tekniker dessa vid sin finkamning av området. När man skickade kulorna till analys i Tyskland hade polisen tvättat(!) kulorna varav man gick miste om att kunna knyta kulorna till Olof Palme. Anmärkningsvärt är dessutom att man påträffade samma ovanliga ammunitionstyp hos en bekant till Christer Pettersson en tid före mordet. Dock förstörde polisen dessa patroner istället för att koppla dem till Palmeutredningen. Hade blyisotopfördelningen i dessa kultor varit den samma som hos de som hittades på Sveavägen hade det ju kunnat konstateras med säkerhet att Petterssons bekant var åtminstone insyltad på ett eller annat sätt. Nu vet man inte.
Man slås ju över polisens oräkneliga misstag! Herregud vilka tabbar! Då vet man ju igentligen met säkerhet om det är palmekulorna man har eller nått planterat.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 18 mars 2006, 12:30

Oräkneliga misstag - minsann! I början av Palme-tråden antydde jag att poliser i
utlandet drog på munnen åt det svenska pådraget som ansågs synnerligen amatör-
mässigt. Det fanns uppenbarligen goda orsaker till leendena - vilket är tråkigt, då
internationellt polisiärt samarbete är beroende av ömsesidig respekt. En respekt
som den svenska polisen tappade då. Har den återvunnit något av den? Varjag

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 18 mars 2006, 23:17

Lützow skrev:Då vet man ju igentligen met säkerhet [inte] om det är palmekulorna man har eller nått planterat.
I granskningskommissionens rapport SOU 1999:98, kan man utläsa följande på sida 713;
Vid brottsplatsundersökningen anträffades ingen kula och ej heller i offrets
kropp.
Den kula som dödade statsminister Olof Palme passerade genom kroppen
och anträffades söndagen den 2 mars 1986 strax före kl. 12.20 vid brottsplatsen
på Sveavägen av [privatpersonen] Elisabeth B. Kulan låg i snömodden invid
jalusigallret till T-banenedgången, ca fyra meter från den plats där skottet
träffat Olof Palme.

[...] Båda kulorna är av fabrikatet Winchester-Western, kaliber 38 ”Metal
Piercing”, vilka laddas i nämnda fabriks 357 Magnum-patroner.
Vidare på sidan 714;
Undersökningen av makarna Palmes klädespersedlar har givit vid handen,
att det på dessa påvisats sådana partiklar (”krutstänk”) som beträffande
kemisk sammansättning överensstämmer med vad som gäller för den ovannämnda
ammunitionen. Statens Kriminaltekniska Laboratorium (SKL) i
Linköping har i sakkunnigutlåtande den 18 juni 1987 anfört att blyisotopfördelningen
i proverna från makarna Palmes kläder väl överensstämmer
sinsemellan. Likaså överensstämmer blyisotopfördelningen i kulorna från
mordplatsen men avviker från fördelningen i samtliga jämförelseprover.
Detta tillsammans med resultatet av undersökningen av tändsatspartiklar
gör det osannolikt att kulorna från mordplatsen skulle vara andra än de som
skjutits mot makarna Palme.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 18 juni 2006, 17:36


Den kula som dödade statsminister Olof Palme passerade genom kroppen
och anträffades söndagen den 2 mars 1986 strax före kl. 12.20 vid brottsplatsen
på Sveavägen av [privatpersonen] Elisabeth B. Kulan låg i snömodden invid
jalusigallret till T-banenedgången, ca fyra meter från den plats där skottet
träffat Olof Palme.
Nåja, där Palme blev skjuten fanns ingen tunnelbanenedgång.

F.ö:
Jag åkte taxi hem den natten, bodde i kvarteret. Chaffisen fick ut en remsa från taxametern; Palme är skjuten. 02.00.
SVT gick ut först 04.00.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 19 juni 2006, 11:25

Jag växte upp i Stockholm. Och jag kan bekräfta att Stockholmspolisen inte hade något förtroende bland befolkningen. Men det förändrades snabbt under min ungdom. På 50-talet fotpatrullerade polisen. Det var jovialiska farbröder som alla kände och de ordnade upp i saker och ting. Den tidens polisman kunde skilja ett par slagskämpar åt utan att skapa upplopp. Då hade en polis ett högt anseende.

Men på 60-talet skedde en förändring till det sämre. Som ledde till att min gamla mamma som gammal 80-årig kärring var mer rädd för polisen än för knarkare och ligister. Precis som resten av befolkningen. Alla kände till personer som utan vidare skäl åkt in i arresten och sedan kastat sig i väggen tills huvudet sprack och andra liknande historier. Och drabbades man av något brottsligt visste alla att det var bortkastad tid att polisanmäla det hela.

Poliskåren döptes i folkmun om till "Svenska Batongarbetareförbundet". Och man drog på läppen över klantigheterna. Det var inte någon som var förvånad över att man inte löste Palemordet. Därför att man löste ju inte så många andra brott heller. Däremot var man bra på att gå över blattar och demonstranter med batongerna.

Sjöwall - Wahlös romaner om Martin Beck och kompani är karakteristiska för den allmänna åsikten om poliskåren på den tiden.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 juni 2006, 12:48

[...] Båda kulorna är av fabrikatet Winchester-Western, kaliber 38 ”Metal
Piercing”, vilka laddas i nämnda fabriks 357 Magnum-patroner. >>>>>>>>

det var detta jag påpekade i en tidigare post - om en 'ovanlig' ammuntion som jag
trodde var Remington-Kleanbore - men uppenbarligen var av Winchesters fabrikat.
.38 Metal Piercing-projektiler laddades av W-W i både .38 Special och .357 Magnum-
hylsor. Enda skillnaden är längre hylsa hos .357 förutom att magnumpatronen ger
en mycket skarp knall. Bägge projektilerna är konformade med vass spets - och
även en 38:a går ledigt igenom en människa - och fortsätter ett bra stycke till, Varjag

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 juni 2006, 16:12

Visserligen är CSI en favvo serie men jag har nagra fragor om kulorna och mordet..

Kan man utifran kulans ingangshal, bana i kroppen och utgangshal bestämma kaliber, ammotyp(dumdum, höghastighet osv ja) men mer exakt osv för att binda kulorna till palmes kropp utan DNA bevis dvs vad är det som säger att kulorna användes för att ksjuta palme med de kan ju lika gärna vara planterade. De verkliga kulorna kunde ju passaret genom offret och landat en bra bit bort och sedan försvunnit i snömodden med plogbilen.

Varför är man sa last vid en revolver? vilka andravapen kan ta ammonutionstypen (desert eagle?)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 juni 2006, 17:50

Desert Eagle är väl tänkbart( för de finns väl i .38 också?), men revolver är väl den vanligaste typen med den kalibern, därför har man väl utgått från den?

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 19 juni 2006, 18:41

Andreas K skrev:Desert Eagle är väl tänkbart( för de finns väl i .38 också?), men revolver är väl den vanligaste typen med den kalibern, därför har man väl utgått från den?
Den har tillverkats i .357 magum. Men då torde ju tomhylsorna hittats på platsen.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 juni 2006, 19:00

Den har tillverkats i .357 magum.
Jag kollade upp det innan du postade och det stämmer, mina vapenkunskaper har börjat rosta... :oops:
Förresten är det väl nästan bara revolvrar som tillverkas i kaliber .38?

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 19 juni 2006, 20:36

Om jag har förstått det hela rätt, och här kan väl mer kunniga forummedlemmar rätta mig, så har ju .357 och .44 magnum en fläns i nederkant at en betyldligt högre diameter än nederdelen av hylsan för att detta underlättar urladdning ur trumman. På samma sätt har ju automatpatroner .45 ACP och 9mm Parabellum en fläns av samma diameter för att det förenklar för automatvapen. Så få
revolvlar i 9 mm och .45 ACP och få automatpistoler i .357 och .44 Magnum

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 juni 2006, 02:59

cocteau skrev:Om jag har förstått det hela rätt, och här kan väl mer kunniga forummedlemmar rätta mig, så har ju .357 och .44 magnum en fläns i nederkant at en betyldligt högre diameter än nederdelen av hylsan för att detta underlättar urladdning ur trumman. På samma sätt har ju automatpatroner .45 ACP och 9mm Parabellum en fläns av samma diameter för att det förenklar för automatvapen. Så få
revolvlar i 9 mm och .45 ACP och få automatpistoler i .357 och .44 Magnum
Revolverpatroner - har alltid denna fläns (rand) - som dels hindrar patronen att 'drunkna' i cylinders kammare, dels
reglerar det s.k. 'head-space', d.v.s. den punkt där patronen stöder mot kammaren. Randpatroner är svårare att få
att mata väl i automatpistoler (även om det går, bl. Desert Eagle och en rad målpistoler i .38 Special och .22 LR).
Dessutom har automatpistoler ju oskicket att lämna 'bevis på platsen' i form av utkastade tomhylsor....därför är
revolvrar att föredra som mordvapen......Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 20 juni 2006, 10:04

Typiska revolverpatroner:
Bild

Typisk pistolpatron:
Bild

MVH

Hans

Skriv svar