Sverigeskeppen ur ett internationellt perspektiv.

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av von Adler » 7 februari 2022, 10:26

Psilander skrev:
12 mars 2006, 14:15
<Varifrån kommer modellen av Sverigeskeppet, vill ha...

Fler eldrör, fler möjlighet till träff.

Flottan sade redan när GV och DV byggdes aatt Sverigeskeppen var gamla pga av Dreadnought och framför allt Super-Dreadnoughten, och man önskade sig ett snabbare alternativ, en pansarkryssare med 21cm artilleri.Men i och med Sveriges fokus till Östersjöområdet och den tyska och ryska flottornas begränsingar och instabila nationer så ansåg statsmakten att Sverige skeppen räckte till för Sveriges behov i Öastersjön.

Intressant är att de stod kvar i krigsorganisationen som flankskydd till kryssareskadern långt in på 50-talet.

Kolla i "pansarskepp" om de mest trovärdiga pansarvärden, har den inte med mig just nu så jag kan kolla.

Jag skulle vilja se en version av Sverige med 2 tripletorn istället och bibehållen fart.

Jag har räknat lite i Springsharp på det.

"Vanliga Sverige"

HMS Drottning Victoria, Sweden Coastal Battleship laid down 1913

Displacement:
7 279 t light; 7 759 t standard; 8 012 t normal; 8 213 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
404,00 ft / 404,00 ft x 63,00 ft x 23,00 ft (normal load)
123,14 m / 123,14 m x 19,20 m x 7,01 m

Armament:
4 - 11,14" / 283 mm guns (2x2 guns), 691,56lbs / 313,69kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
8 - 6,00" / 152 mm guns (4x2 guns), 108,00lbs / 48,99kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships, 1 raised mount - superfiring
4 - 3,00" / 76,2 mm guns in single mounts, 13,50lbs / 6,12kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 3 684 lbs / 1 671 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 8,00" / 203 mm 262,60 ft / 80,04 m 9,51 ft / 2,90 m
Ends: 1,77" / 45 mm 141,37 ft / 43,09 m 9,51 ft / 2,90 m
Upper: 1,77" / 45 mm 262,60 ft / 80,04 m 8,01 ft / 2,44 m
Main Belt covers 100 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 8,00" / 203 mm 5,98" / 152 mm 7,99" / 203 mm
2nd: 5,98" / 152 mm 1,97" / 50 mm 5,98" / 152 mm

- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 21 848 shp / 16 299 Kw = 22,50 kts
Range 3 500nm at 10,00 kts (Bunkerage = 454 tons)

Complement:
423 - 550

Cost:
£0,831 million / $3,323 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 461 tons, 5,7 %
Armour: 2 568 tons, 32,0 %
- Belts: 1 115 tons, 13,9 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 795 tons, 9,9 %
- Armour Deck: 606 tons, 7,6 %
- Conning Tower: 52 tons, 0,6 %
Machinery: 856 tons, 10,7 %
Hull, fittings & equipment: 3 394 tons, 42,4 %
Fuel, ammunition & stores: 733 tons, 9,1 %
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 551 lbs / 3 879 Kg = 12,4 x 11,1 " / 283 mm shells or 1,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,99
Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
Roll period: 16,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 59 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,72
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,09

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,479
Length to Beam Ratio: 6,41 : 1
'Natural speed' for length: 20,10 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 54
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,11 ft / 6,74 m
- Forecastle (20 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Mid (50 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Quarterdeck (15 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Stern: 14,07 ft / 4,29 m
- Average freeboard: 14,72 ft / 4,49 m

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,9 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 105,5 %
Waterplane Area: 16 642 Square feet or 1 546 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 101 %
Structure weight / hull surface area: 135 lbs/sq ft or 657 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 2,41
- Overall: 1,04
Caution: Poor stability - excessive risk of capsizing
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate

moddad Sverige med tripple torn istället, något bredare och längre och ca 1500ton tyngre, men annars samma.

HMS Drottning Victoria, Sweden Coastal Battleship laid down 1913

Displacement:
8 497 t light; 9 121 t standard; 9 400 t normal; 9 623 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
410,11 ft / 410,11 ft x 72,18 ft x 23,00 ft (normal load)
125,00 m / 125,00 m x 22,00 m x 7,01 m

Armament:
6 - 11,14" / 283 mm guns (2x3 guns), 691,56lbs / 313,69kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
8 - 6,00" / 152 mm guns (7 mounts), 108,00lbs / 48,99kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
4 - 3,00" / 76,2 mm guns in single mounts, 13,50lbs / 6,12kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 5 067 lbs / 2 299 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 8,00" / 203 mm 262,60 ft / 80,04 m 9,51 ft / 2,90 m
Ends: 1,77" / 45 mm 141,37 ft / 43,09 m 9,51 ft / 2,90 m
6,14 ft / 1,87 m Unarmoured ends
Upper: 1,77" / 45 mm 262,60 ft / 80,04 m 8,01 ft / 2,44 m
Main Belt covers 99 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 8,00" / 203 mm 5,98" / 152 mm 7,99" / 203 mm
2nd: 5,98" / 152 mm 1,97" / 50 mm 5,98" / 152 mm

- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 24 406 shp / 18 207 Kw = 22,50 kts
Range 3 500nm at 10,00 kts (Bunkerage = 502 tons)

Complement:
476 - 620

Cost:
£1,051 million / $4,204 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 633 tons, 6,7 %
Armour: 2 865 tons, 30,5 %
- Belts: 1 132 tons, 12,0 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 968 tons, 10,3 %
- Armour Deck: 707 tons, 7,5 %
- Conning Tower: 57 tons, 0,6 %
Machinery: 956 tons, 10,2 %
Hull, fittings & equipment: 4 032 tons, 42,9 %
Fuel, ammunition & stores: 903 tons, 9,6 %
Miscellaneous weights: 10 tons, 0,1 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 852 lbs / 4 469 Kg = 14,2 x 11,1 " / 283 mm shells or 1,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,01
Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
Roll period: 17,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,62
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,03

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,483
Length to Beam Ratio: 5,68 : 1
'Natural speed' for length: 20,25 kts
Power going to wave formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 59
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,11 ft / 6,74 m
- Forecastle (20 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Mid (50 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Quarterdeck (15 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Stern: 14,07 ft / 4,29 m
- Average freeboard: 14,72 ft / 4,49 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 87,7 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 109,4 %
Waterplane Area: 19 427 Square feet or 1 805 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 95 %
Structure weight / hull surface area: 146 lbs/sq ft or 713 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 2,30
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate
Jag inser att jag drar upp en väldigt gammal tråd nu, men det är ett ämne som intresserar mig. Vore inte ytterligare en förbättring att placera sekundärartilleriet i fyra dubbeltorn (två på babords, två på styrbords sida). Bredsidan blir då fyra pjäser istället för fem, men förut blir det fyra pjäser som förr och akterut fyra istället för två. Och även om ett dubbeltorn är aningen tyngre än ett singeltorn så sparar man vikten av tre torn. Man hade ju ett dubbeltorn på Sverige-klassen (förut ovanför det förliga svåra artilleritornet) och hade min föreslagna konfiguration på HMS Oscar II.

Skriv svar