Sverigeskeppen ur ett internationellt perspektiv.

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 19 februari 2006, 14:14

Jag bara undrar vad det är för skillnad på vanliga propellar o stridspropellar

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 februari 2006, 16:24

Stigning och slipning a blanden, främst för att skapa ändra fartygets kavitaionsljud för att vilseleda ubåtar samt att man "fredspropellern" skulle vara mer ekonomisk avseende underhåll, drift, slitage mm.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 25 februari 2006, 10:24

Hallå, undrar om det är någon som har några bra länktips om Sverige-skeppen..?

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 25 februari 2006, 16:15

Någon som vet något om de andra alternativen d v s A,B,C osv som studerades. Vore tacksam om någon kan sprida ljus över det...har själv inte hittat något om det...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 februari 2006, 14:12

De finns kortfattat beskrivna i Ronny Lindsjös "marinhistoria", samt en bild på alt A i "Från Gerda till Smygfartyg". Annars är Curt Borgenstams bok "pansarskepp" en bra start men den pratar inte så mycket om de olika alternativen. Kan också rekomendera "pansarfartyg åt sveriges flotta", minns inte författaren. Samt "klart skepp, boken om Sverigeskeppen".
Senast redigerad av 1 Psilander, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 26 februari 2006, 16:38

Bockar och bugar...

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 28 februari 2006, 10:36

Hur såg de övriga alternativen ut....mindre eller? Någon som kan erbjuda lite info i ämnet...Hade ju varit kul med en svensk dreadnought...men kanske lite orealistiskt..kanske något i klass med Espana-klassen....*L*

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Inlägg av Urban » 4 mars 2006, 19:34

Luftvärnet på Sverige-skeppen renoverades ju under mellan krigtiden utifrån de kunskaper samt ekonomi man hade, men utvecklingen på flyget sprang ju i viss mån ifrån lv, eldledningen inte designad för höga hastigheter med mera.

En annan fundering jag har haft är att man ju tog och gjorde en omfattande renovering av pansarskeppet Manligheten under de första krigsåren, men varför tog man inte och använde Oscar II, vilket ju var större samt med fler medeltung bestyckning än de äldre pansarskeppen och som man kan tycka har mera utrymme för ombyggnad och utrusting?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 mars 2006, 20:05

Bra fråga, men läget var nog lite panikartat med framför allt de allra älsta pansarskeppen, Oscar II hade faktiskt fått Sveriges gamla eldledningar mm under 30-talet efter Sverige byggts om under 20/30-talet.

Även om OII var rätt lik de allra älsta så var hade hon många funktioner i skrov mm som var mer likt sverige skeppen än Äran båtarna.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 11 mars 2006, 13:48

Psilander skrev:Enl. "Knopar på Logglinan" av amiral Stig H:son Ericsson så var tom båda Pensacola kryssarna på tapeten. Planerna gick så långt att Prins Bertil var över och skötte förhandlingar med amerikanerna men sedan kom Pearl Harbour och alla amerikanska köp var uteslutna (även J9).

Att införskaffa Ironduke syftar mer till att försöka komma billigare undan än ett nybygge, personligen är jag också en anhängare av den "lätta" skolan med kryssare jagare och torpedbåtar. De torpedkryssare som projekterades under 30talet och slutade i Tre Kronor är rätt intressanta och skulle, i rätt antal kunnat bidra ordentligt till neutralitetesvakten.

Jämförelse mellan Sverige - Deutschland och Iron Duke
  • HMS Sverige 1912 / SMS Deutschland 1903 / HMS Iron Duke 1914
    Deplacement / 7000ton / 13200ton / 21000ton
    Dimensioner 120x18,5x6,25 / 125x22x7,7m / 189x27x9m
    Toppfart 22,5kn (23,5) 7 19kn / 21kn
    Bränsle kol (senare olja) / kol / kol

    Pansar sida 20cm / 23-10cm / 30-10cm
    Pansar däck 28mm / 76mm / 65mm
    pansar Torn 20cm / 28cm / 28cm

    Primär art 2x2 28,3 / 2x2 28,3 cm / 5x2 34,5cm
    sekundär art 1x2, 6x1 152mm /14x1 17cm (kasemat) / 12x1 152mm (kasemat)
    övrigt 6x 76mm /22x 88mm kanon / 6 x 75mm
    2x 57mm/

Här kommer en nybörjar fråga av det skeppsbyggnadsfilosofiska slaget:
Har någon någon bedömning av värdet av deplacement?
Som svensk har man ju fått höras att small is beutiful :)

Frågan kom ursprungligen upp i jämförelse mellan Sverige och Marat och frågan lyder så här:
Ett större skepp har större förmåga att tåla träffar medan ett mindre skepp har (oftast) mindre målyta.

Är det någon som har sett något skrivet (URL?) om målyta - deplacement respektive kritiska punkter?

Ett skepp med flera kanoner har ju(?) flera magasin som kan få kritiska träffar samtidigt som sålänge fartyget flyter finns det fler kanontorn att slå ut.
När jag skriver inser jag att svaren kommer att bero på vilken skola man är anhängare av.


Och var hittar man info som ger en någon uppfattning om när ett Sverige skepps 28'or inte penetrerar?

och som en liten bonus
Sverige brevid Deutschland, sent trettiotal.

Cheers
/JohnT.
Bilagor
Namnlös-TrueColor-01.jpg
Namnlös-TrueColor-01.jpg (100.22 KiB) Visad 956 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 mars 2006, 13:53

Superb jämförelse i bild utan ord - Amen, Varjag

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 11 mars 2006, 15:55

Hmm... vart lite fundersam nu när gller Sveriges däckspansar 28 mm ?! De uppgifter jag sett har vart 40+30 mm. Någon som kan sprida lite ljus i saken ?
Talande bild...=)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 12 mars 2006, 14:15

<Varifrån kommer modellen av Sverigeskeppet, vill ha...

Fler eldrör, fler möjlighet till träff.

Flottan sade redan när GV och DV byggdes aatt Sverigeskeppen var gamla pga av Dreadnought och framför allt Super-Dreadnoughten, och man önskade sig ett snabbare alternativ, en pansarkryssare med 21cm artilleri.Men i och med Sveriges fokus till Östersjöområdet och den tyska och ryska flottornas begränsingar och instabila nationer så ansåg statsmakten att Sverige skeppen räckte till för Sveriges behov i Öastersjön.

Intressant är att de stod kvar i krigsorganisationen som flankskydd till kryssareskadern långt in på 50-talet.

Kolla i "pansarskepp" om de mest trovärdiga pansarvärden, har den inte med mig just nu så jag kan kolla.

Jag skulle vilja se en version av Sverige med 2 tripletorn istället och bibehållen fart.

Jag har räknat lite i Springsharp på det.

"Vanliga Sverige"

HMS Drottning Victoria, Sweden Coastal Battleship laid down 1913

Displacement:
7 279 t light; 7 759 t standard; 8 012 t normal; 8 213 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
404,00 ft / 404,00 ft x 63,00 ft x 23,00 ft (normal load)
123,14 m / 123,14 m x 19,20 m x 7,01 m

Armament:
4 - 11,14" / 283 mm guns (2x2 guns), 691,56lbs / 313,69kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
8 - 6,00" / 152 mm guns (4x2 guns), 108,00lbs / 48,99kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships, 1 raised mount - superfiring
4 - 3,00" / 76,2 mm guns in single mounts, 13,50lbs / 6,12kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 3 684 lbs / 1 671 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 8,00" / 203 mm 262,60 ft / 80,04 m 9,51 ft / 2,90 m
Ends: 1,77" / 45 mm 141,37 ft / 43,09 m 9,51 ft / 2,90 m
Upper: 1,77" / 45 mm 262,60 ft / 80,04 m 8,01 ft / 2,44 m
Main Belt covers 100 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 8,00" / 203 mm 5,98" / 152 mm 7,99" / 203 mm
2nd: 5,98" / 152 mm 1,97" / 50 mm 5,98" / 152 mm

- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 21 848 shp / 16 299 Kw = 22,50 kts
Range 3 500nm at 10,00 kts (Bunkerage = 454 tons)

Complement:
423 - 550

Cost:
£0,831 million / $3,323 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 461 tons, 5,7 %
Armour: 2 568 tons, 32,0 %
- Belts: 1 115 tons, 13,9 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 795 tons, 9,9 %
- Armour Deck: 606 tons, 7,6 %
- Conning Tower: 52 tons, 0,6 %
Machinery: 856 tons, 10,7 %
Hull, fittings & equipment: 3 394 tons, 42,4 %
Fuel, ammunition & stores: 733 tons, 9,1 %
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 551 lbs / 3 879 Kg = 12,4 x 11,1 " / 283 mm shells or 1,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 0,99
Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
Roll period: 16,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 59 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,72
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,09

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,479
Length to Beam Ratio: 6,41 : 1
'Natural speed' for length: 20,10 kts
Power going to wave formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 54
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,11 ft / 6,74 m
- Forecastle (20 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Mid (50 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Quarterdeck (15 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Stern: 14,07 ft / 4,29 m
- Average freeboard: 14,72 ft / 4,49 m

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,9 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 105,5 %
Waterplane Area: 16 642 Square feet or 1 546 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 101 %
Structure weight / hull surface area: 135 lbs/sq ft or 657 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 2,41
- Overall: 1,04
Caution: Poor stability - excessive risk of capsizing
Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for accommodation and workspaces is adequate

moddad Sverige med tripple torn istället, något bredare och längre och ca 1500ton tyngre, men annars samma.

HMS Drottning Victoria, Sweden Coastal Battleship laid down 1913

Displacement:
8 497 t light; 9 121 t standard; 9 400 t normal; 9 623 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
410,11 ft / 410,11 ft x 72,18 ft x 23,00 ft (normal load)
125,00 m / 125,00 m x 22,00 m x 7,01 m

Armament:
6 - 11,14" / 283 mm guns (2x3 guns), 691,56lbs / 313,69kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
8 - 6,00" / 152 mm guns (7 mounts), 108,00lbs / 48,99kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships, 2 raised mounts - superfiring
4 - 3,00" / 76,2 mm guns in single mounts, 13,50lbs / 6,12kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 5 067 lbs / 2 299 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 18,0" / 457 mm submerged torpedo tubes

Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 8,00" / 203 mm 262,60 ft / 80,04 m 9,51 ft / 2,90 m
Ends: 1,77" / 45 mm 141,37 ft / 43,09 m 9,51 ft / 2,90 m
6,14 ft / 1,87 m Unarmoured ends
Upper: 1,77" / 45 mm 262,60 ft / 80,04 m 8,01 ft / 2,44 m
Main Belt covers 99 % of normal length

- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 8,00" / 203 mm 5,98" / 152 mm 7,99" / 203 mm
2nd: 5,98" / 152 mm 1,97" / 50 mm 5,98" / 152 mm

- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning tower: 5,98" / 152 mm

Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 24 406 shp / 18 207 Kw = 22,50 kts
Range 3 500nm at 10,00 kts (Bunkerage = 502 tons)

Complement:
476 - 620

Cost:
£1,051 million / $4,204 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 633 tons, 6,7 %
Armour: 2 865 tons, 30,5 %
- Belts: 1 132 tons, 12,0 %
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0 %
- Armament: 968 tons, 10,3 %
- Armour Deck: 707 tons, 7,5 %
- Conning Tower: 57 tons, 0,6 %
Machinery: 956 tons, 10,2 %
Hull, fittings & equipment: 4 032 tons, 42,9 %
Fuel, ammunition & stores: 903 tons, 9,6 %
Miscellaneous weights: 10 tons, 0,1 %

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 852 lbs / 4 469 Kg = 14,2 x 11,1 " / 283 mm shells or 1,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,01
Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
Roll period: 17,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,62
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,03

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,483
Length to Beam Ratio: 5,68 : 1
'Natural speed' for length: 20,25 kts
Power going to wave formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 59
Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 22,11 ft / 6,74 m
- Forecastle (20 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Mid (50 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Quarterdeck (15 %): 14,07 ft / 4,29 m
- Stern: 14,07 ft / 4,29 m
- Average freeboard: 14,72 ft / 4,49 m
Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 87,7 %
- Above water (accommodation/working, high = better): 109,4 %
Waterplane Area: 19 427 Square feet or 1 805 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 95 %
Structure weight / hull surface area: 146 lbs/sq ft or 713 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,91
- Longitudinal: 2,30
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
Room for accommodation and workspaces is adequate

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 12 mars 2006, 14:49

Och när ska 2.1 komma egentligen, later in 2005 visst :)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 16 mars 2006, 23:13

Psilander skrev:<Varifrån kommer modellen av Sverigeskeppet, vill ha...
Argonaut, tillverkas för närvarande inte längre..


en något besläktat fråga:
Har någon hittat ett spel som går att "modda" så man kan få med Sverigeskeppen?

Mvh
/JohnT

Skriv svar