Spanska ryttare och fotanglar

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 22 september 2005, 13:50

Den 'antika uppfattningen' - dvs vad Varjag lärde var 'spanska ryttare' - var just de överdimensionerade 'sågbockar' draperade i taggtråd som rostade bort i grönskan vid vägkanterna där det fanns s.k. spärrar. Fotanglar - låter som ett ganska nytt ord. Franskan - är ju trots allt det tongivande språket för det mesta militära fanskapen - påhittade för landkrigföring, innan engelskan (med en tysk parentes..) tog över och jag är säker på att den täcker alla varianter av 'rytteri'
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2005, 14:04

varjag skrev:Fotanglar - låter som ett ganska nytt ord.
1585 enligt ordboken:
SAOB skrev:ETYMOLOGI: [fsv. fotangel; jfr mnt. votangel, t. fussangel]
(i sht förr) med fyra utstående spetsar försett (järn)redskap, så sammansatt att, hur det än kastas, en av spetsarna alltid kommer att stå uppåt, o. som utlägges ss. hinder (särsk. för fientligt kavalleri) framför en även med andra försvarsanordningar försedd försvarsställning; stundom om annat liknande redskap (t. ex. sax o. d. för fångande av vilda djur). HH 20: 173 (c. 1585). (Ryssarna hade) kastat upp een liten linie om natten och den besatt med spanska ryttare samt strött footanglar fram för sig. KKD 5: 270 (1711). LbFörskansn. 76 (1881). (Sv.) Fotangel .. (eng.) gardentrap. BJÖRKMAN (1889).
Notera att även de karolinska krigarna (KKD) kände till skillnaden på anglarna och ryttarna. "Gardentrap" känner auktoriteten Google inte till, vad heter det nuförtiden?

Läser vidare:
SAOB skrev:BETYDELSE: fotgikt, podager.
!? 8O :D

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 22 september 2005, 14:58

Hexmaster skrev:Notera att även de karolinska krigarna (KKD) kände till skillnaden på anglarna och ryttarna. "Gardentrap" känner auktoriteten Google inte till, vad heter det nuförtiden?
Caltrop är väl den allmänna engelska termen...:
"The military device, sometimes written and said caltrap..."
?

Apropå mitt tidigare inlägg - det jag omnämner som spanska ryttare är tydligen inte detta, utan istället s.k. tjeckiska igekottar i miniformat. "Ett jävla mög" var föralldel också en gångbar term. Begreppsförvirring? Jepp.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2005, 15:15

Sarvi skrev:
"The military device, sometimes written and said caltrap..."
En bild-googling verkar tyda på att "caltrap" är vanligare inom heraldiken, "caltrop" för själva prylen.
Sarvi skrev:Apropå mitt tidigare inlägg - det jag omnämner som spanska ryttare är tydligen inte detta, utan istället s.k. tjeckiska igekottar i miniformat. "Ett jävla mög" var föralldel också en gångbar term. Begreppsförvirring? Jepp.
Nä vänta nu, menar du bilden från inbördeskriget? Det om något var väl spanska ryttare???

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2005, 20:25

Hittade en intressant källa; Tidningen Svensk Polis:
Spanska ryttare och fotanglar

Intet ont anande bilister överraskades en afton av att ondskefulla figurer kastat ut? Ja, vad var det egentligen de kastat ut på Västerbron i Stockholm? Dagens Nyheters språkvårdare Catharina Grünbaum lät någon dag senare förmedla sin syn på hur polisen använder språket.

"Nej, det var inte spanska ryttare... Den rätta benämningen på det lilla spikhindret är alltsedan medeltiden en fotangel, flera fotanglar... Att svenska poliser (dock långtifrån alla) inte i ord kan skilja mellan de två tingen är beklagligt, men deras språkbruk skall inte få styra."

Av detta kan man dra vissa slutsatser. En självklar sådan är, att när man använder facktermer måste man förvissa sig om att man verkligen använder rätt term.

Man måste också försäkra sig om att mottagaren/läsaren vet vad termen betyder - annars får man försöka förklara med vanliga ord. Jag är inte helt säker på att Dagens Nyheters läsare blivit klokare av att få termen fotangel i stället för spansk ryttare. (??? /Hex)

Man måste även konstatera att det ställs höga krav på poliser när det gäller ordförrådet. Exempelvis ska en kriminaltekniker kunna namnge samtliga delar på alla tänkbara typer av lås likväl som han ska kunna skilja på om offret bar balconette-BH eller en vanlig bygel-dito.

Jag misstänker att de drabbade bilisterna ger bövelen i vilken term som används, men visst hade skadorna blivit helt andra om det verkligen rört sig om spanska ryttare.

Carina Alfredsson, språkvårdare

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Inlägg av masase » 22 september 2005, 21:18

Min farfar köpte ett skogstorp i Dalsland i slutet av 80-talet och i laden stod det två spanska ryttare i trä och taggtråd. Förmodar att de ursprungligen har använts i boskapsskötseln för att spärra skogsstigar när man skulle driva korna mellan olika betesgläntor.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 22 september 2005, 21:31

masase skrev:Min farfar köpte ett skogstorp i Dalsland i slutet av 80-talet och i laden stod det två spanska ryttare i trä och taggtråd. Förmodar att de ursprungligen har använts i boskapsskötseln för att spärra skogsstigar när man skulle driva korna mellan olika betesgläntor.
Intressant, jag visste inte att de hade en civil användning också - vilket får mig in på ett annat intressant hinder - färist! Varsågod Hex :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2005, 22:04

:) Tackar - jag kände inte till beteckningen, men vi har väl alla stött på företeelsen till och från. Som jag förstår det rör det sig om de här "broarna" av rör el.dyl. tvärs över vägen, klövdjur kan ju inte gå där eftersom de fastnar men för människor är det inga problem.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 23 september 2005, 09:38

Hexmaster skrev:
Sarvi skrev:Apropå mitt tidigare inlägg - det jag omnämner som spanska ryttare är tydligen inte detta, utan istället s.k. tjeckiska igekottar i miniformat. "Ett jävla mög" var föralldel också en gångbar term. Begreppsförvirring? Jepp.
Nä vänta nu, menar du bilden från inbördeskriget? Det om något var väl spanska ryttare???
Nä, inte amerikanska inbördeskriget (där var jag inte med 8) ), utan vad vi använde vid upprättande av vägspärrar i Kosovo.
Carina Alfredsson skrev:Jag misstänker att de drabbade bilisterna ger bövelen i vilken term som används, men visst hade skadorna blivit helt andra om det verkligen rört sig om spanska ryttare.
:lol: Bäst kommentar hittills!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 24 september 2005, 23:18

Så här ser då en spans... ja, en sådan där grej ut :lol:

Jag kan inte svara på när eller var den gjordes men intill står en 7,62 51,

MVH

Hans
Bilagor
Ajaj.jpg
Ajaj.jpg (31.33 KiB) Visad 3591 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 24 september 2005, 23:28

:lol: :lol: :lol:


Faktiskt arvegods, inte skptr 10 men den spa...

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 24 september 2005, 23:39

Jag satt och tryckte på F5 som besatt i hopp om att Hans skulle berätta en lång historia om hur han egentligen härstammade från Den Vita Svärdsvinden, en uråldrig ninjaklan med hem i vulkanen Ontakes krater.

80-tals ninjafilmer är det första jag tänker på när jag ser fotanglar, men jag trodde inte att de hade någon betydande militär funktion. När slutade de användas?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 24 september 2005, 23:44

Björn E skrev:Jag satt och tryckte på F5 som besatt i hopp om att Hans skulle berätta en lång historia om hur han egentligen härstammade från Den Vita Svärdsvinden, en uråldrig ninjaklan med hem i vulkanen Ontakes krater.

80-tals ninjafilmer är det första jag tänker på när jag ser fotanglar, men jag trodde inte att de hade någon betydande militär funktion. När slutade de användas?
:lol:

Slutade? Skämt åsido, militärt sett, tror jag på 1800 talet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 september 2005, 00:19

Tog bort några irrelevanta inlägg, på begäran. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 7 oktober 2005, 21:15

Jag kan bara inte låta bli att lägga in en väääldigt bra bild till :roll: :wink:

Bild

MVH

Hans

Skriv svar