Svampmoln = kärnvapen

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 maj 2004, 14:39
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 26 juni 2005, 14:12

http://www.big-boys.com/articles/sheepbomb.html

Här är en liten videosnutt med nån som leker med stora smällare och där kan man ju tydligt se att det definitivt blir ett litet svampmoln.

kr1sse
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 september 2005, 18:53
Ort: Schweden

Inlägg av kr1sse » 1 september 2005, 18:56

Sveriges flgvapen (tror jag att det var) använde ju stora oljeladdningar för att simulera en svamp.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 september 2005, 19:56

Här är en intressant artikel vari nämns när armén simulerade atombomber.
Jan Waernberg skrev:I närvaro av förutvarande arméchefen Carl-August Ehrensvärd och kung Gustav VI Adolf detonerade den 4 oktober 1959 en ny svensk "atombomb" med sitt karakteristiska svampmoln. Dessbättre rörde det sig inte om riktiga kärnvapenexplosioner utan om "A-bombattrapper", de kraftfullaste sprängladdningar som åstadkommits i Sverige för att resultera i det fruktade svampmolnet.
http://www.smb.nu/pos/02/04b_svenska_fo ... evapen.asp

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 september 2005, 21:25

kr1sse skrev:Sveriges flgvapen (tror jag att det var) använde ju stora oljeladdningar för att simulera en svamp.
Det fanns för ett antal år sedan en markeringsladdning för kärnvapen. Kommer dock inte ihåg namnet på den nu.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 2 september 2005, 01:26

MD650 skrev:
kr1sse skrev:Sveriges flgvapen (tror jag att det var) använde ju stora oljeladdningar för att simulera en svamp.
Det fanns för ett antal år sedan en markeringsladdning för kärnvapen. Kommer dock inte ihåg namnet på den nu.
:)
Fanns den inte i amkatalogen t.o.m.?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 september 2005, 07:05

Hans skrev:Fanns den inte i amkatalogen t.o.m.?

MVH

Hans
Jajemän...
:)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 januari 2007, 17:23

Hans skrev:
MD650 skrev:Det fanns för ett antal år sedan en markeringsladdning för kärnvapen. Kommer dock inte ihåg namnet på den nu.:)
Fanns den inte i amkatalogen t.o.m.?
Jajemän!

Bild

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 19 januari 2007, 08:37

Såg på http://sv.wikipedia.org/wiki/Svampmoln att svampmoln kan ju bli av nästa allt som smäller bara det är tillräckligt stort. Som en vulkan.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Svampmoln = kärnvapen

Inlägg av Sarvi » 6 augusti 2010, 14:29

Hexmaster skrev:Här är en intressant artikel vari nämns när armén simulerade atombomber.
Jan Waernberg skrev:I närvaro av förutvarande arméchefen Carl-August Ehrensvärd och kung Gustav VI Adolf detonerade den 4 oktober 1959 en ny svensk "atombomb" med sitt karakteristiska svampmoln. Dessbättre rörde det sig inte om riktiga kärnvapenexplosioner utan om "A-bombattrapper", de kraftfullaste sprängladdningar som åstadkommits i Sverige för att resultera i det fruktade svampmolnet.
http://www.smb.nu/pos/02/04b_svenska_fo ... evapen.asp
Nu verkar länken vara bruten, men Waernbergs text innehåller ju i sig ett fel (om än inte en faktiod). De laddningar som skapade de kungliga svampmolnen var ju av typen åskådningsladdningar, dvs i princip en massa lättandändlig vätska (bensin eller motsvarande) och mycket lite sprängämne. En rejäl smäll och ett imponerande eldklot med efterföljande svampmoln, precis som Hollywood. Dvs det som MD, Psilander och Hands pratar om.

De kraftigaste sprängladdningarna som åstadkommits i Sverige var, och är, de sprängförsök som gick under kodnamnen "Vega" och "Sirius". Dessa gick av stapeln utanför Vidsel, år 1956 och 1957, och den största laddningen var på 61 ton konventionellt sprängämne. De skedde med betydligt lägre profil. Glädjande nog finns det numera bilder på nätet från 1957 års sprängning (36 ton): http://www.vidsel.nu/Nausta-sm%E4llen.htm

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Svampmoln = kärnvapen

Inlägg av Donkeyman » 6 augusti 2010, 17:14

När jag gjorde min lump för 40 år sedan var atombomben en definitiv realitet. Och vi värnpliktiga övades i att agera. De övningarna gick ut på att plötsligt smällde övningsledningen av en attrapp som åstadkom ett litet svampmoln varvid alla soldater skulle kasta sig omkull och dra sin tältdel över sig. Av naturliga skäl klarade man inte av att simulera det kraftfulla ljusskenet och de andra effekterna. Varför stridsdomare och andra vanligen fick ropa till soldaterna att nu hade fienden smällt av en atombomb.

Så skulle det övas i atomsanering så att soldaterna kunde fortsätta att bekämpa fi.

Man bör lägga till att dessa övningar var en prövning för befälet i det att soldaternas motivation var minst sagt begränsad. De flesta insåg ju att om man hamnaar i närheten av en atombomsexplosion så är det "over and out" med den generella möjligheten att bjuda vidare motstånd. Samtidigt som även fi skulle ha vissa problem att agera med sina styrkor. Men vi Svenska soldater fick lära oss att en atombomb i grunden bara var en lite kraftigare smäll än de andra. Kriget skulle fortsätta som vanligt. Men som sagt - det var en tid när Amerikanska generaler fabulerade om möjligheten att vinna ett omfattande kärnvapenkrig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svampmoln = kärnvapen

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2010, 17:19

Övningen "Atombomb höger! har man deltagit som beväringsman.
:)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Svampmoln = kärnvapen

Inlägg av sonderling » 19 juli 2014, 21:03

Jag såg just ett svampmoln från mitt fönster. Det såg ut att vara över Sthlm, lever ni där borta?
Jag antar att det är ett vanligt http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85skmoln

Men nog såg det kusligt ut. Jag har tsagit foto på det men jag tyckte inte det gjorde rättvisa.

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Svampmoln = kärnvapen

Inlägg av Lasse O » 20 juli 2014, 02:32

Donkeyman skrev: Men vi Svenska soldater fick lära oss att en atombomb i grunden bara var en lite kraftigare smäll än de andra. Kriget skulle fortsätta som vanligt. Men som sagt - det var en tid när Amerikanska generaler fabulerade om möjligheten att vinna ett omfattande kärnvapenkrig.
Det var nog inte bara amerikanska generaler som "fabulerade". I den sovjetiska försvarsdoktrinen ansågs kärnvapen bara vara ett vapen bland alla andra och användandet av taktiska kärnvapen kunde delegeras ända ner till divisionsnivå.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Svampmoln = kärnvapen

Inlägg av sonderling » 22 juli 2014, 15:31

sonderling skrev:Jag såg just ett svampmoln från mitt fönster. Det såg ut att vara över Sthlm, lever ni där borta?
Jag antar att det är ett vanligt http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85skmoln

Men nog såg det kusligt ut. Jag har tsagit foto på det men jag tyckte inte det gjorde rättvisa.

Sonderling
http://www.svt.se/vader/tittarbilder
Oxelösund 19 juli

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Svampmoln = kärnvapen

Inlägg av Schwemppa » 22 juli 2014, 15:40

Bild nr. 3. Ser faktiskt riktigt övertygande ut. :)

Skriv svar