volvo 240 i krig.
-
- Medlem
volvo 240 i krig.
Är det sant att om det blir krig i sverige så måste man ge bort sin volvo 240 till staten.
Och man får inget tillbaka.?
Ja har för mig att jag har hört det någon stans.
Och man får inget tillbaka.?
Ja har för mig att jag har hört det någon stans.
-
- Medlem
Inte så längre, men visst har det varit så. Vår gamla (numera sålda) 245 -86:a hade krigsplacering längre än min far.
Vid anmodan skulle den köras till den lokala uppsamlingsplatsen där försvaret skulle lösa in den cash för nån schablonsumma (tror det var runt 20 000 vid mitten på 90-t)
Det var alltså inte fråga om att ge bort den, men jag tror inte man hade nåt val på att avyttra eller inte avyttra sin packåsna.

Det var alltså inte fråga om att ge bort den, men jag tror inte man hade nåt val på att avyttra eller inte avyttra sin packåsna.
-
- Redaktör emeritus
-
- Medlem
-
- Medlem
Instressant fråga..
Man kan ju inte använda sig av vilka hundar som helst i krig, utan dessa måste gå igenom säregen utbildning ( ofta i tyskland ) innan de kan användas i tjänst. Det måste i så fall ha varit länge sedan då det var väldigt sällsynt med hundar i Sverige, men visst vore även bristfälligt utbildade hundar användningsbara till en hel del områden.
Man kan ju inte använda sig av vilka hundar som helst i krig, utan dessa måste gå igenom säregen utbildning ( ofta i tyskland ) innan de kan användas i tjänst. Det måste i så fall ha varit länge sedan då det var väldigt sällsynt med hundar i Sverige, men visst vore även bristfälligt utbildade hundar användningsbara till en hel del områden.
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2023
Transportera saker eller personer med. Nu har jag inte den gamla krigsorganisationen i skallen men jag vill minnas att de för det mesta var placerade i staber. Köra chefer till ordergivningar, transpotrera telefontråd är väl exempel på saker de var tänkta för. I krisläge kan man nog klämma in två bårar och använda den för skadetransporter.johane skrev:men vad skulle armén med en volvo 240 till i krig?
MVH
Hans
-
- Redaktör emeritus
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Ny medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Er ikke så rart at Forsvaret vil ha lastebiler i tilfelle krig. På 90-tallet fant man ut i Norge at Forsvaret skulle bruke privateide datamaskiner i tilfelle krig. Mengden mobdisponible helikoptre i oljeindustrien gir forøvrig Norge en stor helikopterkapasitet.mr. triatic skrev:även lastbilar, gaffeltruckar, jordbruksmaskiner och shaktmaskiner kunde ofta ha en krigsplacering..
-
- Stödjande medlem 2023
Vilket får mig in på SAS flygflotta. Den svenska delen var väl krigsplacerad främst med syftet att flyga soldater till övre Norrland och till Gotland. Den norska delen måste väl ha varit avsedd att flyga soldater till nordnorge?oys skrev:Er ikke så rart at Forsvaret vil ha lastebiler i tilfelle krig. På 90-tallet fant man ut i Norge at Forsvaret skulle bruke privateide datamaskiner i tilfelle krig. Mengden mobdisponible helikoptre i oljeindustrien gir forøvrig Norge en stor helikopterkapasitet.mr. triatic skrev:även lastbilar, gaffeltruckar, jordbruksmaskiner och shaktmaskiner kunde ofta ha en krigsplacering..
MVH
Hans