Nu till min fråga fanns det några allierade jaktplan med liknade system. Och hur var det med slitaget på motorn?? Lustgas ställer ju väldigt höga krav på motoroljan och E-7/Z kom i slutet av kriget så motorolja av hög kvalitet borde varit en bristvara
Lustgasmatad Messerschmitt
Lustgasmatad Messerschmitt
Det fanns an variant av BF109 som var utrustad med Nitrous Oxide AKA Lustgas
jag tror att flygplanet kallades Bf-109 E-7/Z . planet användes som Jaktplan på höghöjd. Man använde lustgas för at kompensera syrebristen och ge planet extrakraft för att göra ett snabbt anfall på dom allierande bombplanen och flyga ifrån eskortjaktplanen.
Nu till min fråga fanns det några allierade jaktplan med liknade system. Och hur var det med slitaget på motorn?? Lustgas ställer ju väldigt höga krav på motoroljan och E-7/Z kom i slutet av kriget så motorolja av hög kvalitet borde varit en bristvara
Nu till min fråga fanns det några allierade jaktplan med liknade system. Och hur var det med slitaget på motorn?? Lustgas ställer ju väldigt höga krav på motoroljan och E-7/Z kom i slutet av kriget så motorolja av hög kvalitet borde varit en bristvara
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Motorn hette DB 605D som hade MG1 - lustgasinsprutningen och började produceras 1944.
Följande varianter, DB 605ASM, ASB, ASC, DB och DC hade MW50-metanolinsprutning som boostade effekten från 1550 till 2000 hk. DB 605 ASCM/DCM med metanolinsprutning satt i den sista varianten som producerades under kriget, ME-109K.
Vet inte hur det står till med övriga länder och bruk av lustgasinsprutning, hade inte många turbomatade maskiner? Med turbo försvinner väl mycket av poängen med nitro?
Följande varianter, DB 605ASM, ASB, ASC, DB och DC hade MW50-metanolinsprutning som boostade effekten från 1550 till 2000 hk. DB 605 ASCM/DCM med metanolinsprutning satt i den sista varianten som producerades under kriget, ME-109K.
Vet inte hur det står till med övriga länder och bruk av lustgasinsprutning, hade inte många turbomatade maskiner? Med turbo försvinner väl mycket av poängen med nitro?
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Men på höghöjd är der redan väldigt kallt
och lägg till den avkylande effekten av nitrus så behöver man inte va rätt för att motorn går varm
. Jag är mera orolig för hur mycket stryk motorn tar när den hoppar från 1400hk till 2000hk den måste ju va en fruktansvärd rotation på kolvar och vevaxel mm mm
En annan intressant sak var placeringen av lustgas flaskan, den var placerad under pilotens säte . man kan ju bara tänka vad som skulle hända om flaskan blev skadad . världens första katapultstol
En annan intressant sak var placeringen av lustgas flaskan, den var placerad under pilotens säte . man kan ju bara tänka vad som skulle hända om flaskan blev skadad . världens första katapultstol
Liknande ?
Jag har för mig att det fanns ett system för att tillfälligt öka motorstyrkan i några allierade jaktplan (Mustangen ??), fast man sprutade in vatten (??) för att öka kompressionen (??) ? Tyvärr har jag inte klart för mig var jag läst det, så det kommer att ta tid att hitta källan. Någon annan kanske kan bekräfta mitt minne eller tvärtom ?Luno skrev:Nu till min fråga fanns det några allierade jaktplan med liknade system.
/Jörgen
- MoparMadness
- Medlem
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
- Ort: Uppsala, Sverige
När du flyger högre, innehåller luften mindre syre. För att bibehålla (eller öka) effekten i motorn, måste mer luft tryckas in i cylindern, alltså måste laddtrycket ökas. Ökat laddtryck ger högre kompressionstryck, högre kompressionstryck ger mer värme. Antagligen låg man på gränsen redan innan, varför denna ökning gav spikningar (detonation i cylindern), vilket inte är bra. Temperaturen måste sänkas, vad göra?
Spruta in vatten! Det insprutade vattnet ger en kylande effekt på förbränningsrummet genom att vattnet förångas, och för att omvandla ett ämne till ett annat aggregationstillstånd krävs energi, vilket i det här fallet betyder lägre temp.
Meningen med det här var antagligen att ge bibehållen effekt på högre höjd, men en bieffekt är ju att man kan ladda mer med kompressorn även på lägre höjd, vilket ger bättre effekt.
/Per
EDIT: Glömde visst bort mig i upphetsningen; vatteninsprutning dök upp på motorversionen som heter V1650-9, och som satt i P-51H, om jag inte missminner mig.
Spruta in vatten! Det insprutade vattnet ger en kylande effekt på förbränningsrummet genom att vattnet förångas, och för att omvandla ett ämne till ett annat aggregationstillstånd krävs energi, vilket i det här fallet betyder lägre temp.
Meningen med det här var antagligen att ge bibehållen effekt på högre höjd, men en bieffekt är ju att man kan ladda mer med kompressorn även på lägre höjd, vilket ger bättre effekt.
/Per
EDIT: Glömde visst bort mig i upphetsningen; vatteninsprutning dök upp på motorversionen som heter V1650-9, och som satt i P-51H, om jag inte missminner mig.
- MoparMadness
- Medlem
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
- Ort: Uppsala, Sverige
De uppgifter jag har om MW50 vatten/metanol-systemet nämner 10 och 40 minuter, men jag kan inte riktigt uttyda om det är 40 minuters förråd av vatten/metanol med 10 minuters max kontinuerlig användning, eller om det är två olika stora behållare man pratar om helt enkelt...
/Per
EDIT: Aagh, behöver sova innan jag tappar all vett och sans. Nåväl. Belisarius, heter inte lustgassystemet GM-1? As opposed to MG-1, menar jag. Eller är jag och cyklar igen? Bara en liten sak min sömnsvultna hjärna kläckte ur sig innan det var dags att nanna.
EDIT 2: Jag skyller på sömnbrist. varjag, efter att ha ögnat igenom texten en gång till så kommer jag nog fram till att det som gällde för MW50 var max 10 minuters kontinuerlig användning, vilket också var mängden som medfördes i den första varianten, men senare förstorades tanken till att räcka 40 minuter. Användning gav ökat motorslitage (ökad risk för haveri) och dramatiskt förkortad livslängd på tändstift.
/Per
EDIT: Aagh, behöver sova innan jag tappar all vett och sans. Nåväl. Belisarius, heter inte lustgassystemet GM-1? As opposed to MG-1, menar jag. Eller är jag och cyklar igen? Bara en liten sak min sömnsvultna hjärna kläckte ur sig innan det var dags att nanna.
EDIT 2: Jag skyller på sömnbrist. varjag, efter att ha ögnat igenom texten en gång till så kommer jag nog fram till att det som gällde för MW50 var max 10 minuters kontinuerlig användning, vilket också var mängden som medfördes i den första varianten, men senare förstorades tanken till att räcka 40 minuter. Användning gav ökat motorslitage (ökad risk för haveri) och dramatiskt förkortad livslängd på tändstift.
Nöden har ingen lag, se även http://www.monito.com/wankel/dr-wankel.html en del flygmotorer hann det bli under WW2,
dock inte för Messerschmitt om jag fattar saken rätt?
dock inte för Messerschmitt om jag fattar saken rätt?
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1741
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Sverige
Från din egen länk:Frogman skrev:Nöden har ingen lag, se även http://www.monito.com/wankel/dr-wankel.html en del flygmotorer hann det bli under WW2,
dock inte för Messerschmitt om jag fattar saken rätt?
By 1936 he had resettled in the Lindau Bodensee area.
In the following years, Wankel mostly made his way by ingenious work
on rotary valves and sealing technology for
Lilienthal, BMW, DVL, Junker, and Daimler-Benz.
During this time he developed various DKM prototypes
and also rotary pumps and compressors.
Mercedes-Benz/Daimler-Benz. Same, same but different :)
Ytterligare ett sätt att höja litereffekten/undvika spikningar var att nyttja slidventiler.
I motorer med konventionella ventiler så är det nämligen just vid ventilerna
som man påträffar förbränningsrummets i särklass varmaste plats.
Slidventiler hade inte samma problem (eller åtminstone mindre problem med detta)
varvid litereffektien kunde höjas.
Nackdelen med slidventiler var dock produktionskostnaden och oljeförbrukningen,
men det hindrade inte Bristol att ta fram bl.a. sina Hercules- och Centaur-motorer.
När vi ändå talar flygplansmotorer så måste jag bara bifoga
en liten bild på Lycoming XR-7755, flyghistoriens största kolvmotor,
bl.a. avsedd för B-36.
127 liters cylindervolym, vätskekyld, 5000hk och om jag inte minns fel 36 cylindrar.
Wrights Tornado hade dock fler cylindrar, med 7 cylindrar per cylinderrad
och totalt 6 cylinderrader.
- Bilagor
-
- Lycoming XR-7755 02.jpg (44.28 KiB) Visad 5830 gånger
Senast redigerad av 1 Olof Larsson, redigerad totalt 15 gånger.
Olof Larsson
Vad kallas en sån motor? Det kan ju inte längre kallas för V motor det är mera en enorm stjärnmotor med flera rader cylindrar
Vad kallas en sån motor? Det kan ju inte längre kallas för V motor det är mera en enorm stjärnmotor med flera rader cylindrar
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 15 gånger.
Cylinderrad, inte cylinder. Är det så att moderatorer kan ändra sina inlägg utan att det syns att de ändrats?Olof Larsson skrev:Wrights Tornado hade dock fler cylindrar med 7 cylindrar per cylinderrad
och totalt 6 cylinderrader.
Den kallas radialmotor, tydligen, även om den till skillnad från de flesta sådana är vätskekyld istf luftkyld.