Jag känner på samma sätt. Plus att listorna Larsson räknar upp över olika chassin och kanoner haltar lite.Kan inte den enorma floran av fordon bero på den skenande vapentekniska utvecklinen under kriget? Pansartjockleken på stridsvagnar ökade ju (grovt räknat) i princip med 100% per år, vilket måste ha medfört problem vad gäller standardiseringar. Nya kanoner medför behov av nya dragfordon, medför behov av nya motorer, osv, osv...
Stuart/Locust - började tillverkas mars 1941
Chaffee - april 1944
Grant/Lee/Sherman - juni 1941
Pershing - november 1944
Hellcat - juli 1943
PzKpfw I - började tillverkas juli 1934
PzKpfw II - hösten/vintern(?) 1935
PzKpfw 35(t) - xxx(?) 1935
PzKpfw 38(t) - mars(?) 1939
PzKpfw III - maj 1937
PzKpfw IV - oktober 1937
PzKpfw V - hösten/vintern(?) 1942
PzKpfw VI Tiger - juli 1942
Porsche/Elefant/Ferdinand - juli 1942
PzKpfw VI Tiger II - januari 1944
Jag ser i alla fall en liten skillnad, och det är att tyskarnas lista börjar vid 1934, och amerikanarnas vid 1941, alltså 7 års differens. Gjorde inte amerikanarna något under den tiden? Gör vi tvärt om, så ser vi att tyskarna från mars 1941 (då Stuart började tillverkas), tillverkade fyra nya chassier.
Jag och Larsson har i och för sig redan haft den här diskussionen en gång så jag orkar inte streta emot, eftersom även jag trots allt håller med om att tyskarna inte var så preussiska som man skulle kunna tro, förrän sent in i kriget, då de bland annat standardiserade en del grejer som skulle passa både Tiger II, Panther, och Panther II.
PS. Jag undrar, hade inte amerikanarna några som helst kanoner som brukades när det behövdes direkt eldunderstöd?
/Johan