RB 70 i Iran

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

RB 70 i Iran

Inlägg av Hans » 16 november 2004, 20:23

Efter att ha läst ut Iran-Iraq war in the Air av Tom Cooper (+) hittade jag ingen referens till att Iranierna hade den*. Finns det någon som har något som tyder på det.

MVH

Hans

*Den är TJOCK och jag var inte 100% koncentrerad hela tiden med tre barn, men jag letade efter den.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 17 november 2004, 11:08

Tack för att du kollade upp det, Hans! :D

Nej, jag har inte heller sett någon uppgift om det. Dock har jag kontaktat Tom vid ett tillfälle, och han påstår att info om det ska finnas med i boken... :?

Ska kolla om jag har kvar det PM:et på ACIG.
Återkommer!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 november 2004, 12:11

http://www.csis.org/burke/reports/9005l ... chap09.pdf

Sidan 12
Nevertheless, Iran also have scored as many kills with the far less capable variants of the SA-2 it had received from the PRC, and with the short range laser guided Robot-70 surface-to-air missiles it had bought illegally from Bofors in Sweden.
och fotnoten på sidan 77-78.
The Robot 70, or RBS70, is a portable air defense system which is carried in three manportable packs and which can be assembled in less than two minutes. One pack contains the stand, the second the sight and laser transmitter units, and the third the missile. The missile is 1.32 meters long and 106 centimeters in diameter. It weighs 13 kilograms and has a small high explosive fragmentation warhead with a proximity fuze. It
has a maximum range of five kilometers and a maximum altitude of 3,000 meters. It is normally a laser beam rider, but it has been installed in both Land Rovers and APCs using search radars. General Dynamics, The World's Missile Systems - 1982, Pomona, General Dynamics, 1982, pp..85 and 187. The President of Bofors resigned on March 6, 1987 as a result of the sale after two years of investigation. Washington Post, March 7, 1987, p. A-24.


MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 18 november 2004, 17:36

Hans skrev:http://www.csis.org/burke/reports/9005l ... chap09.pdf

Sidan 12
Nevertheless, Iran also have scored as many kills with the far less capable variants of the SA-2 it had received from the PRC, and with the short range laser guided Robot-70 surface-to-air missiles it had bought illegally from Bofors in Sweden.
och fotnoten på sidan 77-78.
The Robot 70, or RBS70, is a portable air defense system which is carried in three manportable packs and which can be assembled in less than two minutes. One pack contains the stand, the second the sight and laser transmitter units, and the third the missile. The missile is 1.32 meters long and 106 centimeters in diameter. It weighs 13 kilograms and has a small high explosive fragmentation warhead with a proximity fuze. It
has a maximum range of five kilometers and a maximum altitude of 3,000 meters. It is normally a laser beam rider, but it has been installed in both Land Rovers and APCs using search radars. General Dynamics, The World's Missile Systems - 1982, Pomona, General Dynamics, 1982, pp..85 and 187. The President of Bofors resigned on March 6, 1987 as a result of the sale after two years of investigation. Washington Post, March 7, 1987, p. A-24.


MVH

Hans
Jo, men enligt alla svenska utredningar jag har sett så kan man faktiskt inte fastställa att några RBS-70 någonsin kom till Iran. Och Tom säger ju också att de uppgifter som finns om 40-50 plan nedskjuta med RBS-70 faktiskt var ett resultat av att iranierna hade frambaserat några HAWK-batterier för luftskydd under Faw-offensiven.
Hur var det med skuggleveranser till bl a Bahrain? DEt senaste jag hörde var att folk från Bofors hade vatit där och räknat missiler, och kommit fram till att man knappast kan ha sålt av några.

Har du läst "Vapensmugglarna"? Jag kommer inte på vad författaren heter. Ska kolla upp det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: RB 70 i Iran

Inlägg av Hans » 7 januari 2016, 14:07

Jag ramlade in på Wikiartikeln; https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotsystem_70

Där påstår de:
RBS 70 användes av Iran i kriget mot Iraq under 80-talet.[5][6]

5 http://csis.org/files/media/csis/pubs/9 ... chap13.pdf
6 http://www.iran.org/tib/krt/fanning_ch8.htm

Den första källan verkar bra men den enda referensen (utan källa) är "Iran did make good
use of some 300 RBS-70 missiles it obtained from Sweden, but it could only obtain limited resupply." Då skulle alla som gick via Singapore hamnat i Iran.

Den andra källan är lite mer tveksam till och källan där är en Expressen artikel. Mycket har väl också klargjorts på ACIG där.

Jag har inte ändrat min tidigare ståndpunkt. Borde jag?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: RB 70 i Iran

Inlägg av tryggve » 8 januari 2016, 18:56

Oj, den här tråden hade jag glömt bort..... :-)

Nej, jag får hålla med om att det verkar synnerligen skralt med bevis för att Iran verkligen har använt Robot 70, eller ens använt det i strid. Det finns väl inga bilder på systemet i iransk tjänst heller.

Så jag tycker inte att du behöver ändra dig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: RB 70 i Iran

Inlägg av Hans » 8 januari 2016, 19:17

Tack, jag har minne som en elefant så jag glömmer inte :wink:

Jepp, när jag får se några trovärdiga bilder så kan jag börja fundera igen.

Jag föreslår att vi ber MD ta bort " - vad säger du Tryggve?" i rubriken för naturligtvis är alla välkomna att säga något här.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: RB 70 i Iran

Inlägg av MD650 » 9 januari 2016, 06:32

Hans skrev:Jag föreslår att vi ber MD ta bort " - vad säger du Tryggve?" i rubriken för naturligtvis är alla välkomna att säga något här.

MVH

Hans
Done!
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: RB 70 i Iran

Inlägg av Hans » 9 januari 2016, 17:52

Tackar MD.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: RB 70 i Iran

Inlägg av tryggve » 31 januari 2017, 10:50

Med anledning av att detta kom upp i en annan tråd...

Jag vill minnas att jag relativt nyligen har sett uppgifter om man man från Saabs sida har sagt att man har haft folk på besök i UAE, och där sett att man faktiskt har haft kvar de system som smugglades dit på 1980-talet från Singapore. Ett antal robotar ska ha saknats, men detta bedömdes då vara sådana som hade förbrukats vid normal övningsverksamhet.

Detta var i samband med att man skulle genomföra nya affärer, jag vet inte om det var översyn av befintliga system, eller om man var på gång att sälja Bolide-robotar till UAE.

Det är givetvis en partsinlaga. Men den (av allt att döma) totala avsaknaden av några belägg på att Robot 70 faktiskt ska ha varit i bruk i Iran får mig att undra över om det inte kan stämma.

EDIT: och detta hade jag tydligen redan skrivit i ett inlägg från 2004. Nåja. Då kan det knappast ha varit nyligen som jag såg dessa uppgifter.

Skriv svar