Self propelled AA-mountings

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Self propelled AA-mountings

Inlägg av Johan Elisson » 23 juni 2002, 23:44

Tycker den engelska frasen är bättre. Till frågan, hade de allierade någon signifikant produktion av fordon liknande tyskarnas Flakpanzers eller 88:or på Lastbilar/Halvbandvagnar? Eller kände de att de hade ett så stort flygövertag att det inte behövdes? Skulle ju vara konstigt då ryssarna krigade ganska länge under totalt tyskt luftherravälde. Har letat runt en hel del på flera sidor, men jag har inte hittat något som tyder på att sådana fordon fanns.

Ps. Larsson, du verkar kunna en hel del om de allierades stridsfordon, du kanske kan ge mig svar?

/Johan

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 23 juni 2002, 23:55

Här är en amerikansk M19 40 mm Gun Motor Carriage...
Bild


och en M16 Multiple Gun Motor Carriage
Bild



Källa:

http://www.wwiivehicles.com

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

ryskt lv

Inlägg av roninn » 24 juni 2002, 10:43

Ryssarna hade i början av kriget en lastbil med ett kvadruppelbatteri av ksp på flaket. Det var 4 st 7.62 mm ksp som var placerade i rad. Alla avfyrades från en avtryckare och det var en skytt. Jag har ingen bild men vet att den användes under början av kriget och under belägringen vid Leningrad. Men det är det enda jag kan påminna mig om. Har inte sett några andra ryska varianter med akan eller liknande.

en intressant fråga faktiskt.

Under "efterkrigstiden" så har ju ryssarna haft ett starkt rörligt luftvärn med olika varianter ex ZSU23-4, olika former av BTR med tunga ksp (14.5mm) eller 23mm akan på olika chassin. Dom kanske lärde sig under kriget hur viktigt LV var.
Jämför det med ex USA som under VK II hade ett rörligt Lv men under efterkrigstiden varit ganska eftersatt. De hade ju bara M163 Vulcan på ett M113 chassi och den var inte alls i samma klass som ZSU23-4, samt några chaparall vagnar

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 25 juni 2002, 21:02

Johan Elisson skrev:
Ps. Larsson, du verkar kunna en hel del om de allierades stridsfordon, du kanske kan ge mig svar?
Emedan jag är hos mina föräldrar så har jag ej till gång till mitt "bibliotek", så jag får ta det direkt ur minnet.

USA hade som tidigare skrivits M16 (4x12,7mm M2 ksp på M3 chassie) och M19 (2x40mm Bofors L/60 akan på Chaffie chassie).

M16 var effektiv även om dess räckvidd var väl kort. Den hade dessutom med reservation för att den var ganska "ömtålig" god förmåga att verka mot oskyddad trupp.

M19 kom sent under kriget och var tämligen ovanlig.

Britterna byggde om jag inte missminner mig en lvkv på stridsvagnschassie. Valentine, kanske?

Sovjet satsade inte särskillt mycket på dylika "lyx artiklar". Man satsade istället på draget luftvärn och lokalt luftherravälde vid anfallsstrid (men vilka gjorde å andra sidan inte det).

De mest lovande projekten under kriget torde ha varit tyskarnas Kugelblitz (2x30mm akan på Pzkv IV chassie) och Coelian (2x37mm akan på Panther chassie). Det mest absurda projektet torde var att montera 88:or på Maus chassie.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 juni 2002, 21:13

Tackar Leonidas, roninn och Larsson!

/Johan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 25 juni 2002, 22:04

Ryssarna hade ju även sin 37 mm variant av Bofors 40 mm monterad på lastbilsflak.

Britterna hade Mk IV, Humber, StagHound och Crusader med olika varianter av lv. De tre första med ksp. Crusader med akan.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 28 juni 2002, 19:50

Faktiskt var Ryssarnas 37mm luftvärnskanon en förstorad kopia av Fransmännens 25mm luftvärnskanon som i sin tur var en nerminskad version av 40mm bofors-kanonen.

Britterna och Amerikanerna byggde SPAA (Self-Propellered AA), men utvecklade inte konceptet i samma utsträckning som tyskarna, pga sin överlägsenhet i luften.

Britterna byggde Crusader AA Mk I (2x20mm Oerlikon) or Crusader AA Mk (1x40mm bofors). Kanadensarna byggde även sin egen variation kallad 'Skink', vilket chassis det var kommer jag inte ihåg nu.

För övrigt byggde nog Ungrarna den bästa SPAA tidigt i kriget med deras Nimrod, som var en 40mm bofors på ett licensproducerat Landsverk L-60-chassi. De kom ut på förband redan 1941.

Skriv svar