Tycker den engelska frasen är bättre. Till frågan, hade de allierade någon signifikant produktion av fordon liknande tyskarnas Flakpanzers eller 88:or på Lastbilar/Halvbandvagnar? Eller kände de att de hade ett så stort flygövertag att det inte behövdes? Skulle ju vara konstigt då ryssarna krigade ganska länge under totalt tyskt luftherravälde. Har letat runt en hel del på flera sidor, men jag har inte hittat något som tyder på att sådana fordon fanns.
Ps. Larsson, du verkar kunna en hel del om de allierades stridsfordon, du kanske kan ge mig svar?
/Johan
Self propelled AA-mountings
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Här är en amerikansk M19 40 mm Gun Motor Carriage...
och en M16 Multiple Gun Motor Carriage
Källa:
http://www.wwiivehicles.com
och en M16 Multiple Gun Motor Carriage
Källa:
http://www.wwiivehicles.com
ryskt lv
Ryssarna hade i början av kriget en lastbil med ett kvadruppelbatteri av ksp på flaket. Det var 4 st 7.62 mm ksp som var placerade i rad. Alla avfyrades från en avtryckare och det var en skytt. Jag har ingen bild men vet att den användes under början av kriget och under belägringen vid Leningrad. Men det är det enda jag kan påminna mig om. Har inte sett några andra ryska varianter med akan eller liknande.
en intressant fråga faktiskt.
Under "efterkrigstiden" så har ju ryssarna haft ett starkt rörligt luftvärn med olika varianter ex ZSU23-4, olika former av BTR med tunga ksp (14.5mm) eller 23mm akan på olika chassin. Dom kanske lärde sig under kriget hur viktigt LV var.
Jämför det med ex USA som under VK II hade ett rörligt Lv men under efterkrigstiden varit ganska eftersatt. De hade ju bara M163 Vulcan på ett M113 chassi och den var inte alls i samma klass som ZSU23-4, samt några chaparall vagnar
en intressant fråga faktiskt.
Under "efterkrigstiden" så har ju ryssarna haft ett starkt rörligt luftvärn med olika varianter ex ZSU23-4, olika former av BTR med tunga ksp (14.5mm) eller 23mm akan på olika chassin. Dom kanske lärde sig under kriget hur viktigt LV var.
Jämför det med ex USA som under VK II hade ett rörligt Lv men under efterkrigstiden varit ganska eftersatt. De hade ju bara M163 Vulcan på ett M113 chassi och den var inte alls i samma klass som ZSU23-4, samt några chaparall vagnar
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Emedan jag är hos mina föräldrar så har jag ej till gång till mitt "bibliotek", så jag får ta det direkt ur minnet.Johan Elisson skrev:
Ps. Larsson, du verkar kunna en hel del om de allierades stridsfordon, du kanske kan ge mig svar?
USA hade som tidigare skrivits M16 (4x12,7mm M2 ksp på M3 chassie) och M19 (2x40mm Bofors L/60 akan på Chaffie chassie).
M16 var effektiv även om dess räckvidd var väl kort. Den hade dessutom med reservation för att den var ganska "ömtålig" god förmåga att verka mot oskyddad trupp.
M19 kom sent under kriget och var tämligen ovanlig.
Britterna byggde om jag inte missminner mig en lvkv på stridsvagnschassie. Valentine, kanske?
Sovjet satsade inte särskillt mycket på dylika "lyx artiklar". Man satsade istället på draget luftvärn och lokalt luftherravälde vid anfallsstrid (men vilka gjorde å andra sidan inte det).
De mest lovande projekten under kriget torde ha varit tyskarnas Kugelblitz (2x30mm akan på Pzkv IV chassie) och Coelian (2x37mm akan på Panther chassie). Det mest absurda projektet torde var att montera 88:or på Maus chassie.
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Faktiskt var Ryssarnas 37mm luftvärnskanon en förstorad kopia av Fransmännens 25mm luftvärnskanon som i sin tur var en nerminskad version av 40mm bofors-kanonen.
Britterna och Amerikanerna byggde SPAA (Self-Propellered AA), men utvecklade inte konceptet i samma utsträckning som tyskarna, pga sin överlägsenhet i luften.
Britterna byggde Crusader AA Mk I (2x20mm Oerlikon) or Crusader AA Mk (1x40mm bofors). Kanadensarna byggde även sin egen variation kallad 'Skink', vilket chassis det var kommer jag inte ihåg nu.
För övrigt byggde nog Ungrarna den bästa SPAA tidigt i kriget med deras Nimrod, som var en 40mm bofors på ett licensproducerat Landsverk L-60-chassi. De kom ut på förband redan 1941.
Britterna och Amerikanerna byggde SPAA (Self-Propellered AA), men utvecklade inte konceptet i samma utsträckning som tyskarna, pga sin överlägsenhet i luften.
Britterna byggde Crusader AA Mk I (2x20mm Oerlikon) or Crusader AA Mk (1x40mm bofors). Kanadensarna byggde även sin egen variation kallad 'Skink', vilket chassis det var kommer jag inte ihåg nu.
För övrigt byggde nog Ungrarna den bästa SPAA tidigt i kriget med deras Nimrod, som var en 40mm bofors på ett licensproducerat Landsverk L-60-chassi. De kom ut på förband redan 1941.