Länder med kärnvapen

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Länder med kärnvapen

Inlägg av Mats » 20 juni 2002, 22:53

Dessa länder har kärnvapen:

USA
Ryssland
Kina
Frankrike
Storbritannien
Israel (?)
Pakistan
Indien

Länder på väg att skaffa (?):

Nordkorea
Irak
Syrien

Finns det andra länder som har klara kärnvapen? Jag tror att det finns ett par republiker i från det forna Sovjetunionen som har kvar. Någon som vet?

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 20 juni 2002, 23:04

Återigen Iran utvecklar kärnvapen.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: Länder med kärnvapen

Inlägg av Relay » 20 juni 2002, 23:14

Mats skrev:Dessa länder har kärnvapen:

USA
Ryssland
Kina
Frankrike
Storbritannien
Israel (?)
Pakistan
Indien

Länder på väg att skaffa (?):

Nordkorea
Irak
Syrien

Finns det andra länder som har klara kärnvapen? Jag tror att det finns ett par republiker i från det forna Sovjetunionen som har kvar. Någon som vet?
Ja en av dom kärnvapentätaste länderna utanför USA och Ryssland måste väl vara Kazakstan som användes som provplats för dessa kärnvapen av det gamla Sovjet??

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Kärnvapenspridning

Inlägg av Battler » 21 juni 2002, 00:17

Mats skrev:Finns det andra länder som har klara kärnvapen? Jag tror att det finns ett par republiker i från det forna Sovjetunionen som har kvar. Någon som vet?
Kärnvapen fanns inte i så många republiker i från det forna Sovjetunionen, Ukraina plus någon till (kommer ej ihåg). Ukraina behöll sina längst, men lämnade över sina till Ryssland efter en del diplomatiska turer, bl. a. med ekonomiskt bistånd från USA.

MVH

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 22 juni 2002, 18:05

Israel HAR kärnvapen. Inget ? där alltså.

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 22 juni 2002, 20:44

Precis vad jag tänkte påpeka Pulse :wink:

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 22 juni 2002, 23:04

De har väl aldrig erkänt att de har kärnvapen, eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 23 juni 2002, 00:31

Jo!
De har det. Israels kärnvapen är till stor del placerade på marken. Nu på sistonde har man börjat lägga ut dem på flygplan och i ubåtar (inköpta från tyskland). Detta pga rädsla för att ex. Irak ska slå ut dem. Deras A-vapen har de fått från USA/fått tekniken från USA.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 23 juni 2002, 00:47

Okej, då vet jag. Tack!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 23 juni 2002, 01:06

Karl Bruno skrev:De har väl aldrig erkänt att de har kärnvapen, eller har jag fel?
Nej , de har inte erkänt att de har atomvapen (men förnekar det å andra sidan inte heller ...). Åtminstone inte om man får tro CDI (Center for Defense Information, amerikansk oberoende militärforskningsinstitution), som skriver så här på sin sida:

"Israel's nuclear weapons program dates back to the late 1950s and the construction of the nuclear facility at Dimona, in the Negev. Here, with French and later South African assistance, the Israelis embarked upon a nuclear weapons program that, according to U.S. Intelligence estimates, is thought to have yielded between 75 and 130 devices. Some reports indicate that Israel instituted a nuclear alert during the 1973 Yom Kippur War and again in 1991 during the Gulf conflict. Information about the Israeli weapons program is somewhat conjectural. The Israeli government does not admit to possessing nuclear weapons and is not a member of the NPT. Dimona remains a closed site not subject to international inspections or safeguards. There exists no official mention of how nuclear weapons fit into Israeli strategic thinking, and their role in the Israeli Defense Force's doctrine is therefore a matter of guesswork."

Vad har Pulse för annan information?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Länder med kärnvapen

Inlägg av Lindir » 23 juni 2002, 01:54

Mats skrev:Finns det andra länder som har klara kärnvapen? Jag tror att det finns ett par republiker i från det forna Sovjetunionen som har kvar. Någon som vet?
Enligt NTI (Nuclear Threat Initiative) får jag fram följande lista (om jag lägger till västmakterna):

Har:
Frankrike
Indien
Israel
Kina
Pakistan
Ryssland
Storbritannien
USA

Har haft, men undertecknat NPT (Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons):
Irak (oklart läge)
Kazachstan
Sydafrika
Uzbekistan


Har troligen inte, har undertecknat NPT:
Libyen (oklart läge)
Syrien


Har forskat på atomvapen, men undertecknat NPT:
Argentina
Brasilien
Egypten
Iran
Nordkorea (oklart läge)
Sydkorea

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 23 juni 2002, 09:42

Tack för klargörandet Lindir. Då var jag inte så fel ute med mitt ? trots allt.

Sydafrika hade kärnvapen alltså. Var det taktiska eller strategiska kärnvapen? Undra vad de såg för hotbild som motiverade dessa kärnvapen? När avvecklade de kärnvapnena? :roll:

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Re: Länder med kärnvapen

Inlägg av Henriko » 23 juni 2002, 12:08

Mats skrev: Har forskat på atomvapen, men undertecknat NPT:
Argentina
Brasilien
Egypten
Iran
Nordkorea (oklart läge)
Sydkorea
Iran får väl också anses osäkra? Mig veterligen håller ryssarna till jänkarnas stora missnöja på att hjälpa Iran att bygga minst en ny reaktor.

Henrik

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 23 juni 2002, 15:26

Mats skrev: Då var jag inte så fel ute med mitt ?
Inte alls :wink:
Mats skrev:trots allt.
Trots vad ...?
Mats skrev:Sydafrika hade kärnvapen alltså. Var det taktiska eller strategiska kärnvapen? När avvecklade de kärnvapnena? :roll:
Sex markbundna små saker (sju planerade). De avvecklades i och med apartheidsystemets avveckling (1989).

Mer info om Sydafrikas kärnvapen finns också på Center for Nonproliferation Studies:
http://cns.miis.edu/research/safrica/chron.htm

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Länder med kärnvapen

Inlägg av Lindir » 23 juni 2002, 15:38

Henriko skrev:Iran får väl också anses osäkra? Mig veterligen håller ryssarna till jänkarnas stora missnöja på att hjälpa Iran att bygga minst en ny reaktor.
Jo, Iran skrev på NPT 1970, men har ägnat sig åt atomforskning både före och efter revolutionen 1979. Bl a har de fem forskningsreaktorer och har fler på gång, men inget tyder hittills på atomvapen. "Inget tyder på" är alltså långtifrån någon garanti, och misstankarna är betydliga. Om ryssarna är inblandade vet jag inte - CNS (Center for Nonproliferation Studies) skriver på sin sida att Iran har problem att utveckla kärnvapen eftersom de saknar stöd från lämpliga länder som Ryssland, Kina och Nordkorea.

Däremot har de kemiska vapen, och håller troligen på att utveckla också biologiska.

Alltså: osäkra - ja!

Skriv svar