Ta reda på det då.MD650 skrev:Nope.... kommer inte ihåg namnet på honom.Men han bodde hemma i Sundbyberg i alla fall.J.K nilsson skrev:
Då var det Johan Ulvesson.
J.K Nilsson
*rejält OT*
J.K Nilsson
*ännu mera OT*
Övertyga svenska freds om den manövern du... Sen kanske det går att få igenom det hos ISP.KA skrev:Vi kanske kan göra en affär med Israel.....De får köpa överskottsflygplanen hyfsat billigt för att ersätta F-4: or och de äldsta F-16 flygplanen - Israeliska firmor kan sedan uppgradera Gripenflygplanen för deras behov.
I utbyte kan vi få Gill/Spike och LAHAT mm.......
http://www.israeli-weapons.com/weapons/ ... LAHAT.html
Vi kan hävda att det är Israeliska motköp till PV-robotarna .J.K nilsson skrev:Övertyga svenska freds om den manövern du... Sen kanske det går att få igenom det hos ISP.KA skrev:Vi kanske kan göra en affär med Israel.....De får köpa överskottsflygplanen hyfsat billigt för att ersätta F-4: or och de äldsta F-16 flygplanen - Israeliska firmor kan sedan uppgradera Gripenflygplanen för deras behov.
I utbyte kan vi få Gill/Spike och LAHAT mm.......
http://www.israeli-weapons.com/weapons/ ... LAHAT.html
J.K Nilsson
Bl.a. pilarna till stridsvagnarna är Israeliska, men Jas 39 som motköpet... Den var intressant 8)KA skrev:Vi kan hävda att det är Israeliska motköp till PV-robotarna .J.K nilsson skrev:Övertyga svenska freds om den manövern du... Sen kanske det går att få igenom det hos ISP.KA skrev:Vi kanske kan göra en affär med Israel.....De får köpa överskottsflygplanen hyfsat billigt för att ersätta F-4: or och de äldsta F-16 flygplanen - Israeliska firmor kan sedan uppgradera Gripenflygplanen för deras behov.
I utbyte kan vi få Gill/Spike och LAHAT mm.......
http://www.israeli-weapons.com/weapons/ ... LAHAT.html
J.K Nilsson
Vi har köpt vapen av Israel tidigare......detta var inget seriöst förslag - men robotarna skulle sitta fint.
Bla Finland har köpt Gill/Spike.
Det är så det går till. Har själv sett maskinerna under demontering.Magnus Redin skrev: > Det kommer således att bli en fråga om att göra som med Ungernmaskinerna, att vi demonterar vingar och fena på F7 Såtenäs flygverkstad och skrotar kroppen, SAAB bygger ny kropp och öppnar upp vingarna för att förstärka dessa så att samma vapenlast som DS 3 med NATOs vapenbalkar kan användas. Marginellt billigare för köpeländerna än att köpa flång nytt av SAAB.
Var det så det gick till eller överdriver du?
Bra arbetsmiljö, tror inte det va.Magnus Redin skrev:Muskö är överdimensionerat jämfört med dagens fartygsantal ochKA skrev:Men varför.....
Muskö fyller därför ingen funktion och kan komma att skrotas efter FB 2004.....
storlek men ger utomordentligt fysiskt sabotageskydd och god
arbetsmiljö. Det vore eländigt att lägga pengar på skrotning i stället
för drift.
Vad ni än gör, fundera inte på att ställa undan flygplan och tro att de är flygdugliga när de skall tas ut. USAs kongress vill att USAF skall ta ut de B1-B maskiner som ställts i malpåse. Kostnaden att få dessa i modernt flygskick kommer att kosta många sköna $$ som USAF kunde ha bättre nytta av.Magnus Redin skrev:> Vem skulle vilja köpa svenska kallakrigsmaskiner, svårt att ställa upp i t.ex. NATOinsats då. Maskinerna måste minst moddas upp så att de kan bära fulla natos arsenal, de vapen som passar rent fysiskt. NATOs IFF (identifieringssystem) så att de inte drabbas av vådaskott måste in. Ledningssystemet måste passa natostrukturen med länk 16, lufttankning.
Om man accepterar att bara klara insatser med kortare räckvidd och lättare laster borde man klara sig med ny IFF, radio, och adapterbalkar eller ombyggda balkar.
Helst skulle jag vilja behålla alla 39 A/B i 20 års förråd medan C/D flyger så de på säg 12 månader med gammal radar och säg 24 med ny kan bli jaktplan för närförsvar och lätt attack.
Precis så gick det till, bra idé.Magnus Redin skrev:> Det kommer således att bli en fråga om att göra som med Ungernmaskinerna, att vi demonterar vingar och fena på F7 Såtenäs flygverkstad och skrotar kroppen, SAAB bygger ny kropp och öppnar upp vingarna för att förstärka dessa så att samma vapenlast som DS 3 med NATOs vapenbalkar kan användas. Marginellt billigare för köpeländerna än att köpa flång nytt av SAAB.
Var det så det gick till eller överdriver du?
Tror inte det blir billigare att plocka sönder maskinerna så att man kommer åt att byta tätniningar innan hopmontering. För mycket arbetstid, större än monteringen. Sedan tillkommer tiden för monteringen, längre tid än den på monteringslinan på saab. Blir biligare att köpa nytt och går lika fort.Magnus Redin skrev:> Vad ni än gör, fundera inte på att ställa undan flygplan och tro att de är flygdugliga när de skall tas ut. USAs kongress vill att USAF skall ta ut de B1-B maskiner som ställts i malpåse. Kostnaden att få dessa i modernt flygskick kommer att kosta många sköna $$ som USAF kunde ha bättre nytta av.
Jag räknar med att flygmaskiner kan konserveras så de går mycket
snabbare att renovera till flygdugligt skick än den tid det tar att bygga
nytt samt att det blir billigare.
Jag antar att huvuddelen av jobbet blir att plocka ned dem i småbitar
så alla gummidetaljer och packningar kan bytas samt test, reparation
och uppdatering av elektronik.
Att få ordern och budgeten att plocka ur B1-B maskiner ur malpåse
borde optimistisket sett vara ett gyllene tillfälle för USAF att köpa in
reservdelar till hela B1-B flottan.
Vi använder redan lavetter-anpassningsenheter mellan balkar och robotar (jaktammunition). Med dagens balkar tar det längre tid att hänga robotar i tomma lavetter än det tar att ta ned tom lavett montera ny robot och hänga upp paketet igen. Maverick - Rb 75 kräver att man tar ner lavetten ändå. Lavett som gör att balkläget ser ut som dagens balk kommer att bygga gissningsvis 15-20cm nedåt, väga en hel del och krånglet med kalender och flygtidsbundet underhåll finns kvar.Magnus Redin skrev:> Ang. balkarna, anledningarna till att jag är emot dessa är att de inte är så "stridsdugliga". Det är ett fruktansvärt elände att hänga vapen i. Kraven NATO har på att tändsignaler m.m. skall brytas av kontaktorer - solonoider gör att mer detaljer läggs till konstruktioner som kan ställa till problem och trilskas.
Du menar att lösa adapterbalkar för lättare ammunition blir för krångligt?
******Magnus Redin skrev:> Radion - Länk 16 kommer vi knappast inom överskådlig framtid att få tillgång till enligt FMV, vid moddningen av ungernmaskinerna och tillverkningen av Tjeckernas flygplan var det på vippen att vi inte ens fick se grejorna som skulle in i flygplanen. Inte ens NATOländer kan få snabb tillgång till grejorna, år av väntetid för att bli godkända.
Får vi inte tillgång till nato radiolänken spelar det ingen roll om den skall
in i redan aktiva flygplan eller avställda som renoveras.
En höjande av max startvikt, införande av färgskärmar, OBOGS, lufttankning kräver mekaniska ingrepp. Färgskärmarna kräver att golvet i kabinen sänks då dessa gör att instrumentpanelen bygger för mycket på höjden. OBOGS kräver ett höjande av kabintrycket då systemet inte ger tillräckligt med oxygen för att försörja föraren vid det gamla kabintrycket.Magnus Redin skrev:> Precis så gick det till, bra idé.
Det sägs att mjukvara är bra för då kan man ändra utan att bygga om
maskiner. Undrar om det inte även är så att när mjukvaran blir
omfattande nog blir det billigare att ändra på "plåten".