Svenska försvaret.

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 22 augusti 2004, 02:50

KA skrev:Snittpriset för de beställda 204 Gripen för Flygvapnet hamnar på nästan 450-500 miljoner styck om man slår ut utvecklingskostnaden.....
Vi står ju i viket fall som helst med drygt 100 "överblivna" Gripen.

Vad är det som säger att alla flygplan behöver vara "utlandsanpassade" - man kan ha 2-3 divisioner med "riktiga" C/D flygplan, och de äldre A/B i några ( nu ska det väl endast bli 4 divisioner).

Brist på C/D flygplan kommer förmodligen lösa sig automatiskt i och med FB 2008......
Inga fler affärer som Tjeckien och Ungern bara för då blir det väldigt dyra maskiner. Motköpskrav på över 100% Varför skulle electroluxfabriken flytta från Västerås (om jag inte missminner mig) till Ungern?

Det sämre med JAS 39 är att det inte går att bara godtyckligt hoppa emellan A/B och C/D då det skiljer för mycket i kabin, regelmässigt räknas de som två olika typer.

Mera räknande....

Om en division är anmäld till EUs styrkeregister går det åt två divisioner, vi kan inte ligga ute med samma personal för länge, det kan bli en fotospaningsinsats som sträcker sig över ett år i tid. En division går åt för GFSU (Grundläggande FlygSlagsUtbildning) där de blivande stridspiloterna lär sig hantera systemet på ett taktiskt sätt. En division kommer att gå åt till FFSU (FortsattFlygSlagsUtbildning) där formen för krigsplacering kommer att finslipas. För att hantera personalen mellan styrkeregister och utbildning kommer det att krävas ytterligare divisioner för att malla in beredskapsduglig personal och uppräthålla incidentberedskap på fall att det blir insats utrikes. Fem divisioner är således det minsta antalet vi kan ha för att ha någon som helst långsiktighet i flygvapnets utveckling. Lägger vi exportstödet och PR verksamhet som vi är ålagda att göra nu tillkommer ytterligare en division allt som allt sex stycken. De fyra divisionerna det pratas om är insatsförband, till dessa åtgår två flygflottiljer i dagens organisation med två divisioner på varje. De två utbildningsdivisionerna kommer således att placeras på utbildningsflottiljen. De 72 maskiner som tidigare räknats upp åtgår således till insatsorganisationen och sedan åtgår 32 st maskiner till i utbildningsorganisationen med reservation för hur 39D- tvåsittsarna skall användas de kanske de hamnar i insatsorganisationen. Vi pratar således om fem till sex flygande divisioner med hundratalet maskiner.

FB 08.... Blir det ytterligare reduceringar kommer jag att sluta och ta anstälning som illusionist då det tydligen förväntas om det blir ytterligare nedskärningar, Las Vegas betalar tydligen bra....

J.K Nilsson

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 22 augusti 2004, 11:09

KA skrev:Snittpriset för de beställda 204 Gripen för Flygvapnet hamnar på nästan 450-500 miljoner styck om man slår ut utvecklingskostnaden.....
Och vad har priset att göra med om vi har för många flygplan eller inte? De pengarna lär vi få betala i vilket fall som helst. Att sedan skrota "överblivna" individer lär inte bli gratis det heller...

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 22 augusti 2004, 11:23

Bjernevik skrev:
KA skrev:Snittpriset för de beställda 204 Gripen för Flygvapnet hamnar på nästan 450-500 miljoner styck om man slår ut utvecklingskostnaden.....
Och vad har priset att göra med om vi har för många flygplan eller inte? De pengarna lär vi få betala i vilket fall som helst. Att sedan skrota "överblivna" individer lär inte bli gratis det heller...
Hålla dem "up to date" är inte heller gratis, men som jag sagt kommer vi ändå att behöva dem. Tänk den hemska tanken att vi förlorar flygmaskiner under en insats utomlands, då får vi ju ännu färre.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 22 augusti 2004, 11:47

Bjernevik skrev:
KA skrev:Snittpriset för de beställda 204 Gripen för Flygvapnet hamnar på nästan 450-500 miljoner styck om man slår ut utvecklingskostnaden.....
Och vad har priset att göra med om vi har för många flygplan eller inte? De pengarna lär vi få betala i vilket fall som helst. Att sedan skrota "överblivna" individer lär inte bli gratis det heller...
Jo, att -3 alternativet halverar antalet Gripen divisioner i krigsorg. ( från 8 st - 4 st), och att då ett stort antal moderna flygplan ( som köpts för stora pengar) kan komma att skrotas......

Angående motköpsaffärer så är de även enorma med Syd-Afrika som beställt 28 nya C/D flygplan.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 22 augusti 2004, 12:00

Försäljning av JAS kan knappast vara en god ekonomisk affär. Vi köper i princip grjorna för att senare ge bort dom till kunderna.

J.K Nilsson

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 22 augusti 2004, 12:09

KA skrev:
Bjernevik skrev:
KA skrev:Snittpriset för de beställda 204 Gripen för Flygvapnet hamnar på nästan 450-500 miljoner styck om man slår ut utvecklingskostnaden.....
Och vad har priset att göra med om vi har för många flygplan eller inte? De pengarna lär vi få betala i vilket fall som helst. Att sedan skrota "överblivna" individer lär inte bli gratis det heller...
Jo, att -3 alternativet halverar antalet Gripen divisioner i krigsorg. ( från 8 st - 4 st), och att då ett stort antal moderna flygplan ( som köpts för stora pengar) kan komma att skrotas......
Förstår fortfarande inte vad priset har med saken att göra. Den kostnaden får vi ju redan ta, oavsett om vi ska ha tolv, åtta eller fyra divisioner i framtiden. Precis som vi redan betalat för allt annat som skrotas nu eller i framtiden.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 22 augusti 2004, 12:45

Bjernevik skrev:
KA skrev:
Bjernevik skrev:
KA skrev:Snittpriset för de beställda 204 Gripen för Flygvapnet hamnar på nästan 450-500 miljoner styck om man slår ut utvecklingskostnaden.....
Och vad har priset att göra med om vi har för många flygplan eller inte? De pengarna lär vi få betala i vilket fall som helst. Att sedan skrota "överblivna" individer lär inte bli gratis det heller...
Jo, att -3 alternativet halverar antalet Gripen divisioner i krigsorg. ( från 8 st - 4 st), och att då ett stort antal moderna flygplan ( som köpts för stora pengar) kan komma att skrotas......
Förstår fortfarande inte vad priset har med saken att göra. Den kostnaden får vi ju redan ta, oavsett om vi ska ha tolv, åtta eller fyra divisioner i framtiden. Precis som vi redan betalat för allt annat som skrotas nu eller i framtiden.
Jag menar det att när vi har satsat så mycket pengar på gripen systemet, så är det idiotiskt att inte spara flygplan för några divisioner för kommande behov.....
Blir nämligen inte förvånad om att de äldsta Gripen skrotas efter de sista Viggen.....
Kan bli mycket svårt att få tag på nya flygplan om 5-10 år om världsläget ändras.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 22 augusti 2004, 14:48

KA skrev: Jag menar det att när vi har satsat så mycket pengar på gripen systemet, så är det idiotiskt att inte spara flygplan för några divisioner för kommande behov.....
Blir nämligen inte förvånad om att de äldsta Gripen skrotas efter de sista Viggen.....
Kan bli mycket svårt att få tag på nya flygplan om 5-10 år om världsläget ändras.
Då är jag med. Flygplan bör man spara i vilket fall som helst, oavsett priset. Förmodligen har du dock rätt i att man kommer att börja skrota Gripen om några år.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 augusti 2004, 15:30

Bjernevik skrev:Då är jag med. Flygplan bör man spara i vilket fall som helst, oavsett priset. Förmodligen har du dock rätt i att man kommer att börja skrota Gripen om några år.
Eller med lite tur hyra ut dom eller ännu hellre sälja dom. Då kanske vi får tillbaka lite pengar att satsa skola eller omsorg.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 22 augusti 2004, 17:52

MD650 skrev:
Bjernevik skrev:Då är jag med. Flygplan bör man spara i vilket fall som helst, oavsett priset. Förmodligen har du dock rätt i att man kommer att börja skrota Gripen om några år.
Eller med lite tur hyra ut dom eller ännu hellre sälja dom. Då kanske vi får tillbaka lite pengar att satsa skola eller omsorg.
:)
Tänk på att det i de fallen blir krav på motköp, Tjeckien och Ungern hade motköps krav på över 100%. Blir inte mycket pengar över då...

Vem skulle vilja köpa svenska kallakrigsmaskiner, svårt att ställa upp i t.ex. NATOinsats då. Maskinerna måste minst moddas upp så att de kan bära fulla natos arsenal, de vapen som passar rent fysiskt. NATOs IFF (identifieringssystem) så att de inte drabbas av vådaskott måste in. Ledningssystemet måste passa natostrukturen med länk 16, lufttankning. Det kommer således att bli en fråga om att göra som med Ungernmaskinerna, att vi demonterar vingar och fena på F7 Såtenäs flygverkstad och skrotar kroppen, SAAB bygger ny kropp och öppnar upp vingarna för att förstärka dessa så att samma vapenlast som DS 3 med NATOs vapenbalkar kan användas. Marginellt billigare för köpeländerna än att köpa flång nytt av SAAB.

Vi kommer alltså att ha betalat maskinerna själva till flygvapnet säg 500 milioner kronor vi kommer att lägga nästan lika mycket till för att bygga om dom. Vi fakturerar kunden ombyggnadskostnaden och förbinder oss att köpa pinaler av dom om inte till lika värde så ännu högre. Ombyggnaden och hyran/försäljningen blir endast en vinst i att vi håller folk i arbete. Ska vara om Syrien eller Pakistan hyr/köper maskinerna av oss som inte brukar vara så imponerad av IFF och Länk 16 då...

Enda sättet vi kan få ut nått värde annat än skrotvärdet blir då att fortsätta flyga med dem i organisationen.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 augusti 2004, 17:53

J.K nilsson skrev:Tänk på att det i de fallen blir krav på motköp, Tjeckien och Ungern hade motköps krav på över 100%. Blir inte mycket pengar över då...

J.K Nilsson
Tänkte inte på det... ;)
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 22 augusti 2004, 17:55

MD650 skrev:
J.K nilsson skrev:Tänk på att det i de fallen blir krav på motköp, Tjeckien och Ungern hade motköps krav på över 100%. Blir inte mycket pengar över då...

J.K Nilsson
Tänkte inte på det... ;)
:)
Stefan Sauk, LORRY!!!!(Hur stavas det?) 8) :P

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 augusti 2004, 18:00

J.K nilsson skrev:Stefan Sauk, LORRY!!!!(Hur stavas det?) 8) :P

J.K Nilsson
Ser rätt ut men det var inte Sauk som myntade uttrycket.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 22 augusti 2004, 18:04

MD650 skrev:
J.K nilsson skrev:Stefan Sauk, LORRY!!!!(Hur stavas det?) 8) :P

J.K Nilsson
Ser rätt ut men det var inte Sauk som myntade uttrycket.
:)
Då var det Johan Ulvesson.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 augusti 2004, 18:08

J.K nilsson skrev:
Då var det Johan Ulvesson.

J.K Nilsson
Nope.... kommer inte ihåg namnet på honom.Men han bodde hemma i Sundbyberg i alla fall.
:)
*rejält OT*

Skriv svar