Svenska försvaret.

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 15 juli 2004, 18:35

jo det är ju sant och vad vi skulle behöva är någon form av trupptransport skepp med möjlighet till amfibisk landsättning tex:dom amerikanska så kallade assault ships fast det är nog bara drömmar för när politikerna ser förslaget så åker det direkt till dokument förstöraren för allt kostar ju pengar fast man kan ju köpa/bygga ett sånt och inte ha några andra skepp alls och bara ha ett jas plan en helikopter en stridsvagn en en gammal volkabuss istället för cv90 och en pluton soldater med ett skott var så får man nog det att gå ihop i budgeten
:D :D :D

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 juli 2004, 23:49

hoffe_salem skrev:jo det är ju sant och vad vi skulle behöva är någon form av trupptransport skepp med möjlighet till amfibisk landsättning tex:dom amerikanska så kallade assault ships fast det är nog bara drömmar för när politikerna ser förslaget så åker det direkt till dokument förstöraren för allt kostar ju pengar fast man kan ju köpa/bygga ett sånt och inte ha några andra skepp alls och bara ha ett jas plan en helikopter en stridsvagn en en gammal volkabuss istället för cv90 och en pluton soldater med ett skott var så får man nog det att gå ihop i budgeten
:D :D :D
Stål är billigt, systemen är dyra, det danska flexible command ship är intressant, kan lasta bla stridsbåtar, har stor hkp platta och är i övrigt utrustat som en jagare - 127mm art, harpoon, ESSM
kolla på
http://www.navalhistory.dk/English/TheS ... 2004-).htm

Häftiga ritningar på
http://p216.ezboard.com/fwarships1discu ... ic&index=1

vi kanske skulle haka på här nu när de lämnat viking projektet

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 16 juli 2004, 07:49

mm ett sånt skulle behövas fast jag tror att danskarna har lite lättare att skaffa lite mer offensiva vapen med tanke på att dom är med i NATO.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 juli 2004, 10:37

nja det är ett problem nästan alla krigsmakter har med sina politiker, det gäller bara klä in förslagen i så mycket ludd som möjligt så politikerna inte inser exakt vad de beställer, de bästa exemplet är britternas "through deck cruisers" som senare vlev hnagarfartýgen ur invincible klassen.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 16 juli 2004, 10:58

Stridshelikopter är en helikopter du kan landsätta trupp ge understöd med, luftens stridsfordon 9040. T.ex. Black Hawk (kommer inte ihåg beteckningen)

Attackhelikopter är en ren krigsmaskin för att sätta maximal eldkraft i målet samtidigt som den skall vara strycktålig, luftens strv 122. Helikopter AH-64.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 16 juli 2004, 11:12

J.K nilsson skrev:Stridshelikopter är en helikopter du kan landsätta trupp ge understöd med, luftens stridsfordon 9040. T.ex. Black Hawk (kommer inte ihåg beteckningen)

Attackhelikopter är en ren krigsmaskin för att sätta maximal eldkraft i målet samtidigt som den skall vara strycktålig, luftens strv 122. Helikopter AH-64.

J.K Nilsson
Nej, inte alltid.......Atackhelikopter heter i Sverige ( om vi nu skulle köpa några) stridshelikopter på grund av politiska skäl.
Samma sak med att Krigsmakten bytte namn till Försvarsmakten mm.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 16 juli 2004, 12:50

KA
Nej, inte alltid.......Atackhelikopter heter i Sverige ( om vi nu skulle köpa några) stridshelikopter på grund av politiska skäl.
Samma sak med att Krigsmakten bytte namn till Försvarsmakten mm.
Lika kul som att Bofors ägare heter "united defense" när deras produkter endast används till attacker...

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 16 juli 2004, 13:42

wreezig skrev:KA
Nej, inte alltid.......Atackhelikopter heter i Sverige ( om vi nu skulle köpa några) stridshelikopter på grund av politiska skäl.
Samma sak med att Krigsmakten bytte namn till Försvarsmakten mm.
Lika kul som att Bofors ägare heter "united defense" när deras produkter endast används till attacker...
attack är det bästa försvaret.....

:wink:

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 16 augusti 2004, 21:39

Liten uppdatering.
J.K Nilsson skrev:
Larsson skrev:Ang. Strix i bombkapsel så tror jag nog att stridsdelarna från BONUS
är att föredra och om jag inte missminner mig så är det så
att hårdmålssubstridsdelen MJ2 till BK 90 är så gott som identisk
med substridsdelarna till BONUS.
Utan att vara ohyfsad, nej de två har inte minsta likheter förutom att båda innehåller lite elektronik och sprängmedel. (Be mig inte vidareutveckla, fick låsa in pärmen som beskriver beväpningen till JAS 39 och numer är den inlämmnad. Den är märkt med röd kvadratisk ram med ett rött H inuti)

J.K Nilsson
Hittade ett försäljningsblad med lite ålder på från bofors på jobbet i dag. Bofors visade ett koncept på en utvecklad bombkapsel 90 med anpassade bonusgranater så Larson var inte helt fel ute.

J.K Nilsson

sben
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 4 november 2003, 22:04
Ort: Malmö

Inlägg av sben » 17 augusti 2004, 23:20

Om man nu ska minimalisera arme'n så hoppas jag att det innebär att de tar hand om all markstrid. Allt som flyter - flotta, allt som flyger - flygvapen. Inga mer kustjägare, basäk, flygbasjägare - vilket idiot namn o annat. Jag hoppas inte samma utveckling sker i Eu som i USA som numera har helt ofattbara 5 vapen grenar. US Special Forces tror jag de kallas i alla fall i presen. Kanske US Coast Guard blir den 6:e vapen grenen. Det e en utveckling som jag personligen inte kan se någon fördel i. Ska man slåss på marken är det armen som gör jobbet.
Marin kårer o annat skit e bara en product av "interservice rivalry" Om markstyrkorna sen kör runt i pansrade fordon eller jeepar spelar ingen roll i min mening.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 18 augusti 2004, 01:17

sben skrev:Om man nu ska minimalisera arme'n så hoppas jag att det innebär att de tar hand om all markstrid. Allt som flyter - flotta, allt som flyger - flygvapen. Inga mer kustjägare, basäk, flygbasjägare - vilket idiot namn o annat. Jag hoppas inte samma utveckling sker i Eu som i USA som numera har helt ofattbara 5 vapen grenar. US Special Forces tror jag de kallas i alla fall i presen. Kanske US Coast Guard blir den 6:e vapen grenen. Det e en utveckling som jag personligen inte kan se någon fördel i. Ska man slåss på marken är det armen som gör jobbet.
Marin kårer o annat skit e bara en product av "interservice rivalry" Om markstyrkorna sen kör runt i pansrade fordon eller jeepar spelar ingen roll i min mening.
Du kan inte jämföra USA:s stora krigsmakt med Sveriges lilla försvarsmakt.....
USMC och US Army är till stora delar helt olika förband.

Amfibiekåren kommer efter försvarsbeslutet att endast bestå av några tusen soldater - däribland ungefär ett kompani kustjägare......

Flygvapnet ska endast ha 2 basbataljoner......

sben
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 4 november 2003, 22:04
Ort: Malmö

Inlägg av sben » 18 augusti 2004, 14:22

Men US Army och USMC har ju oxå till stora delar precis likadana förband. Jag vet inte om Marinkårens gammla doktrin lever kvar fortfarande men de tänkte sig att de skulle ta en kuststräcka, expandera ett brohuvud, bygga en flygbas och sen hålla brohuvudet i ett par dagar tills armen kom och avlöste dem.
Min stilla undran, varför inte skicka in armen direkt. När mer underhåll e på plats rulla vidare. Det har inte skett en enda störe landstigning utan att stora armeförband också har deltagit i de inledande landstigningarna.

Större landstigning menar jag då: Nordafrika,Scicilien,Italien,Normandy,Korea

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 18 augusti 2004, 15:15

Marinkåren är en expeditionsstyrka som snabbt ska kunna sättas in - då med betydligt tyngre utrustning än 82:a ( som kan skickas iväg med 18 timmars varsel - året om) eller 101:a ( som har fler helikoptrar).

Men när det gäller tunga förband så har USMC mycket lättare utrustning - Marinkåren har totalt ungefär lika många M1A1 stridsvagnar som det finns i en mekaniserad division.....

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 18 augusti 2004, 15:31

Jag har för mig att Presidenten inte behöver ha något tillstånd från kongressen att sätta in USMC, det är inget "krig" förrän Armén kommer in i bilden.
Sen hänger det naturligtvis ihop med gamla traditioner och regionalpolitik att man inte rensar upp i förbandsträsket, precis som i Sveriges Försvarspolitik, ÖB kommer med sitt förslag och sen ska kommunpamparna säga sitt i tolv månader.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 18 augusti 2004, 16:38

KA skrev:Marinkåren är en expeditionsstyrka som snabbt ska kunna sättas in - då med betydligt tyngre utrustning än 82:a ( som kan skickas iväg med 18 timmars varsel - året om) eller 101:a ( som har fler helikoptrar).

Men när det gäller tunga förband så har USMC mycket lättare utrustning - Marinkåren har totalt ungefär lika många M1A1 stridsvagnar som det finns i en mekaniserad division.....
Hur många M1A2 då :wink:

Skriv svar