Ja, så blir det när allt funkar.Larsson skrev:Personligen är jag mycket entusiastiskt inställd till SAAB:s UCAV-projekt,
oavsett om slutresultatet kommer se ut som SHARC eller FILUR.
Flygplanstypen medger lägre anskaffningskostnad, lägre övningskostnad,
lägre utbildningskostnad, bättre smygegenskaper,
tar bort risken med nedskjutna och tillfångatagna piloter,
medger högre operationstempo eftersom man inte kräver en pilot
som ska sova, äta och briefas och medger genomförande av extremt
riskabla företag.
Jag är mest intresserad av mjukvaran, processen som tar fram och
underhåller den och kunskapen om hur man hanterar systemen.
Det är den riktigt svåra delen av en UCAV revolution.
Den går att stoppa i olika flygplan men det vore synd om man inte även
köpte flygplan så inte Saab förlorar förmågan att ta fram och bygga
nya flygplan. Att man kan bygga flygplan utan pilot gör dem ca ett
ton lättare och gör det lättare att svänga och underlättar stealth.
Viktskillnaden blir dramatiskt viktig när storleken på flygplanet
krymper. (Jag tror den undre gränsen på lång sikt är fågelstorlek
och prestanda. )
(Appropå, varför har inte den gigantiska B2:ans pilotutrymme
och bemanning motsvarande en mindre husbil? Det borde kosta
smulor att utbilda folk jämfört med vad planet kostar och de är
ändå så få att förlust av dem inte spelar någon roll jämfört med infanteriets förluster i krig där det är viktigt att klämma ur det
sista ur alla kraftfulla system. Typ folk som spanar med hjälp
av sensorer, plats för tekniker som pillar på ofärdiga
sista-minuten fixade system samt piloter, ev spanare och ev
tekniker i vila under de oerhört långa uppdragen.)
Övningskostanden borde inte bli lägre för de tunga UCAV systemen
fören de har mognat så mycket att man kan lita på dem och tryggt
flyga runt i det vanliga luftrumment. Har man Gripar som första
generation UCAV kan man ha en backuppilot sittande i dem medan
man provar ut systemen och man kan tom utföra en mängd utveckling
i hemlighet. ( Sedan kan man argumentera typ: Flygvapnet har flugit
500 UCAV uppdrag utan att piloten har rört spaken. Riksdagen kan
tveklöst besluta att UCAV utvecklade av enligt de svenska riktlinjerna
kan flyga i det allmänna luftrummet. )
Verkar mycket rimligt med fasta mål och spaning efter förutbestämd slinga som första prioritet eftersom det kräver minst intelligens ochLarsson skrev: De främsta användningsområdena för den första generationens UCAV
ser jag som attack mot fasta mål, spaning
och som vapenbärare vid bekämpning av luftförsvar.
bekämpning av luftförsvar som nästa då det har extremt hög risk.
Det borde till stora delar vara samma mjukvara i en vitt spann av
system från bemannade flygplan till UCAV till kryssningsrobotar och
tom för slutfasstyrda granater.