Chock-granater

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Chock-granater

Inlägg av Besuchov » 2 april 2004, 19:04

Chock-granater (eller flashbangs) har ju förekommit en hel del i nyheterna på sistonde. Nån som har nån koll på hur dom funkar mer specifikt och hur farliga dom är?

Spontant så har jag lite svårt att förstå uppståndelsen kring att polisen nyttjar dessa. Det är väll ett alldeles utmärkt sätt att minska risken för att tvingas skjuta skarpt?

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Re: Chock-granater

Inlägg av Leprazy » 2 april 2004, 19:10

Besuchov skrev:Chock-granater (eller flashbangs) har ju förekommit en hel del i nyheterna på sistonde. Nån som har nån koll på hur dom funkar mer specifikt och hur farliga dom är?

Spontant så har jag lite svårt att förstå uppståndelsen kring att polisen nyttjar dessa. Det är väll ett alldeles utmärkt sätt att minska risken för att tvingas skjuta skarpt?
Det var väl mer att dom polisen använt dom på oskyldiga som fått menn utav det!

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 2 april 2004, 19:15

Militären har länge använt knallskott på liknande sätt, och jag tror att "flash-bangaren" utvecklades ur dessa...

Själv blev man ju en natt utsatt för att en dåre till fig kastade in ett knallskott i mitt postvärn... Och nej, jag hade inte somnat, jag hann både skrika halt och skjuta ett par eldskurar innan han kastade... han kanske hade tänt stubinen och inte ville hålla i den längre, vad vet jag...

Hejdå nattseende kan man ju iallfall säga.. lite svårt att veta vad som var upp och ned nån halvminut efteråt också.

Tur att man inte fick tinnitus...

Jävla blådåre. :x
Senast redigerad av 1 Backis, redigerad totalt 2 gånger.

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 2 april 2004, 19:18

Finns väl ganska många olika sorters chock granater/vapen. S.A.S. var en av de första som använde dessa och som jag förstått med ganska gott resultat. Dom låter väl ganska mycket vilket kan ge hörselskador och de blir extremt varma när ämnet som ska utveckla ljusblixten brinner (kan det vara magnesium?), det var väl en chockgranat som satte eld på huset i Waco?

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Re: Chock-granater

Inlägg av Backis » 2 april 2004, 19:19

Leprazy skrev:Det var väl mer att dom polisen använt dom på oskyldiga som fått menn utav det!
Använde dessa på demonstrationer verkar ha blivit populärt... jaja, får man inte använda tårgas så... :roll:

Jag undrar också när media ska koppla på att släppa lös hunden på nån är att beakta som lika grovt våld som att skjuta dom med tjänstevapnet...

Så är det iallafall för oss "hundförare i grönt", så samma sak borde gälla för "landmatroserna i blått"... :?
Senast redigerad av 1 Backis, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 2 april 2004, 19:25

Ressel skrev:Finns väl ganska många olika sorters chock granater/vapen. S.A.S. var en av de första som använde dessa och som jag förstått med ganska gott resultat. Dom låter väl ganska mycket vilket kan ge hörselskador och de blir extremt varma när ämnet som ska utveckla ljusblixten brinner (kan det vara magnesium?), det var väl en chockgranat som satte eld på huset i Waco?
Nja, det som hittats är rester av tårgasgranater av brinnande typ. Operationen kom aldrig så långt att det var aktuellt att använda distraktionsbomber eller vad det nu heter på Svenska.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Re: Chock-granater

Inlägg av Leprazy » 2 april 2004, 19:36

Backis skrev:
Leprazy skrev:Det var väl mer att dom polisen använt dom på oskyldiga som fått menn utav det!
Använde dessa på demonstrationer verkar ha blivit populärt... jaja, får man inte använda tårgas så... :roll:

Jag undrar också när media ska koppla på att släppa lös hunden på nån är att beakta som lika grovt våld som att skjuta dom med tjänstevapnet...

Så är det iallafall för oss "hundförare i grönt", så samma sak borde gälla för "landmatroserna i blått"... :?
Sveriges lag e lite sne vriden ibland på visa frågor... om nån bryter sig in hos mig och hunden anfaller så får jag betala skadestånd till den "stackars" inbrotts tjuven :?

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Re: Chock-granater

Inlägg av Besuchov » 2 april 2004, 19:42

Leprazy skrev:
Besuchov skrev:Chock-granater (eller flashbangs) har ju förekommit en hel del i nyheterna på sistonde. Nån som har nån koll på hur dom funkar mer specifikt och hur farliga dom är?

Spontant så har jag lite svårt att förstå uppståndelsen kring att polisen nyttjar dessa. Det är väll ett alldeles utmärkt sätt att minska risken för att tvingas skjuta skarpt?
Det var väl mer att dom polisen använt dom på oskyldiga som fått menn utav det!
Den uppgiften har jag inte sett, har du mer info?

Vilken sorts mén förresten? Tinitus kanske? Svårt att tro att det blir mindre men om polisen skulle behöva öppna eld.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Re: Chock-granater

Inlägg av Backis » 2 april 2004, 19:46

Leprazy skrev:
Sveriges lag e lite sne vriden ibland på visa frågor... om nån bryter sig in hos mig och hunden anfaller så får jag betala skadestånd till den "stackars" inbrottstjuven :?
Jag är inte så säker på att du har rätt här... det är en sån där sak man ofta "hör", men kan nån ge kalla fakta på nån gång när det hänt?

Det är ju fan knappt möjligt att få skadestånd om nån bussar en attacktränad hund på en ute på gatan... :?

Hunden avlivas väl, men skadestånd? För det måste det bevisas uppsåt från ägarens håll.

Det är klart, har man en söndertuggad docka i människostorlek nere i källaren så... ;)

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Re: Chock-granater

Inlägg av Backis » 2 april 2004, 19:50

Besuchov skrev:

Den uppgiften har jag inte sett, har du mer info?

Vilken sorts mén förresten? Tinitus kanske? Svårt att tro att det blir mindre men om polisen skulle behöva öppna eld.
Nedsatt hörsel kan man förstås få också, särskilt om den detonerar nära huvudet.

Nån politiker borde få arslet ur huvudet och bevilja inköp och test av tårgassprutor och taservapen...

Hagelbrakare med bönpåsepatroner borde också införskaffas snabbast möjlligen.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Chock-granater

Inlägg av Gutekrigaren » 2 april 2004, 21:42

Backis skrev:Hagelbrakare med bönpåsepatroner borde också införskaffas snabbast möjlligen.
Är det ungefär samma grad av våld sm plast/gummikulor? Det vore olyckligt...barn på Nordirland har dött av dylikt och blindhet kan det också bli av det hela.

Kravallutrustningen borde snarare förbättras med ett extra halvår på skolbänken för polisen, så att de kan lära sig skilja mellan fredliga och våldsamma rörelser, mellan demonstration och upplopp och mellan dialog och batong. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Re: Chock-granater

Inlägg av Backis » 3 april 2004, 01:03

Gutekrigaren skrev:
Är det ungefär samma grad av våld sm plast/gummikulor? Det vore olyckligt...barn på Nordirland har dött av dylikt och blindhet kan det också bli av det hela.
Bönpåseammunition betydligt säkrare än de små plastpellets och gummiklädda stålkulor som användes Irland och idag av Israelerna. Kraften är något större men spridd över en mycket större yta. De är inte helt ofarliga (man bör undvika att skjuta barn och mot ansikten, då kraften motsvarar att få sig en rejäl råsop. Dödsfall har inträffat även med bönpåsar), men detta alternativet är klart mycket bättre än att skjuta 9mm JHP mot målets center, eller tvinga poliser att brottas med knivbeväpnade människor som undergår en psykotisk episod.

Själklart skall inte polisen använda våld om det kan undvikas eller våldet befaras orsaka större fara än det som ska stoppas. Våld ska ses som ett ont som endast ska användas för att förhindra ett större ont. Vad vi talar om är möjlighet till våldsutövande kort om dödligt våld, inte att ge pappa polisen rätt att skjuta allt som rör sig med sina "magiska bönor".

Kravallerna i Göteborg är ett utmärkt exempel där brukandet av dödligt våld vid ett flertal tillfällen kunnat undvikas om hagelvapen med bönpåseammunition funnits tillgängligt. Endast TUR var det som förhindrade dödliga utgångar i Göteborg. Ingen hade väl gråtit över diverese gatustenskastande ynglingar om de fått sig några ordentliga blåmärken?

Bönpåsarna kan användas i t ex fall som när någon är beväpnad med kniv, påk eller dyl, och på så sätt desarmera situationer utan dödligt våld, som skulle brukas idag (skott i benet passar i sagor, inte i verkligheten).

Idén är att öka polisens nivåalternativ gällande våldsutövning, vilket faktiskt är en del av deras jobb. Ingen av de här verktygen är nån perfekt lösning på alla problem, men det ger polisen fler möjligheter att anpassa sitt ingripande efter situationen.

Att en situation uppstod när polis avgav verkanseld med sina tjänstevapen på det sätt som hände är en skam för hela vårt samhälle.
Senast redigerad av 3 Backis, redigerad totalt 3 gång.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 3 april 2004, 01:19

Tack för infon Backis! Vad gäller nivåalternativ håller jag helt med dig, var inne mer på elgrejer och så bara. För barn med gummikuleskador är tårframkallande bilder.

Det "bästa" i Gbg-historien är (det omtvistade) ju när en svensk polis fick hjärnsläpp och avlossar sitt vapen mot en flyende folkmassa. Inte nog med det, han träffar en lyktstolpe. Vore det inte skrämmande att dylika personer har vapen skulle man skratta... :cry: De borde haft bönpåsar!

Som vegetarian föredrar jag ju däremot att bönorna jag får i magen kommer den vanliga vägen, och utan fodral! :D

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 3 april 2004, 01:31

Gutekrigaren skrev:Tack för infon Backis! Vad gäller nivåalternativ håller jag helt med dig, var inne mer på elgrejer och så bara. För barn med gummikuleskador är tårframkallande bilder.

Det "bästa" i Gbg-historien är (det omtvistade) ju när en svensk polis fick hjärnsläpp och avlossar sitt vapen mot en flyende folkmassa. Inte nog med det, han träffar en lyktstolpe. Vore det inte skrämmande att dylika personer har vapen skulle man skratta... :cry: De borde haft bönpåsar!

Som vegetarian föredrar jag ju däremot att bönorna jag får i magen kommer den vanliga vägen, och utan fodral! :D

Mvh Petter
Tasrar kan utlösa hjärtstillestånd på folk med medfödda hjärtfel... det finns nog tyvärr inget helt ofarligt sätt att däcka folk. :(

Jag har uppdaterat posten "litegrann", jag blev inte alls nöjd med den när jag själv läste igenom vad jag skrivit... :?

Angående Göteborg, det är ju ett rent justitiemord att bara släppa utredningarna som gjorts... Det är klart jag har förståelse för polisen, jag är t ex övertygad att skjutandet kom till av situationen och rädsla hos polismännen, men man kan inte tillåta skottlossning mot folksamlingar på det där viset...

Efter Malexander har det hänt nåt hos poliskåren... dom verkar vara mycket mer skottvilliga numera.

Å andra sidan sa en Gotländsk polisman till mig under min värnplikt...
–"man kan ju alltid tappa hunden, det anklagar dig ingen åklagare för."...

Ämnet var "vad göra med intränglingar på skyddsområdet". Avsikten var tydligen att få hunden att springa efter avvikande personer och tugga på dom... 8O

Stackars svampplockare! :wink:

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Re: Chock-granater

Inlägg av Leprazy » 3 april 2004, 11:05

Backis skrev:
Leprazy skrev:
Sveriges lag e lite sne vriden ibland på visa frågor... om nån bryter sig in hos mig och hunden anfaller så får jag betala skadestånd till den "stackars" inbrottstjuven :?
Jag är inte så säker på att du har rätt här... det är en sån där sak man ofta "hör", men kan nån ge kalla fakta på nån gång när det hänt?

Det är ju fan knappt möjligt att få skadestånd om nån bussar en attacktränad hund på en ute på gatan... :?

Hunden avlivas väl, men skadestånd? För det måste det bevisas uppsåt från ägarens håll.


Det bror väl på om inbrotts tjuven anmäler det eller inte...tror jag iaf... vet att jag hört det nånstans iaf.
Det är klart, har man en söndertuggad docka i människostorlek nere i källaren så... ;)

Skriv svar