Svenska stridsflygplan
Svenska stridsflygplan
Vilket var det bästa svenska stridsflygplanet genom tiderna i internationell konkurens?
Hur väl stod de sig mot sina jämsåriga kusiner?
Tunnan
Lansen
Draken
SK-60?
Viggen
Gripen
Finns det fler?
Hur väl stod de sig mot sina jämsåriga kusiner?
Tunnan
Lansen
Draken
SK-60?
Viggen
Gripen
Finns det fler?
Re: Svenska stridsflygplan
Naturligtvis kan man doktorera på en sådan frågeställningmrsund skrev:Vilket var det bästa svenska stridsflygplanet genom tiderna i internationell konkurens?
Hur väl stod de sig mot sina jämsåriga kusiner?
Men om vi mäter med exportframgångar så blir resultatet följande:
Tunnan - 1, Österrike
Lansen - 0
Draken - 3, Danmark, Finland och Österrike
SK-60 - Österrike
Viggen - 0, även om indierna var nära.
Gripen - 3, Sydafrika, Ungern och Tjekien - kanske mer i framtiden.
Har jag bommat något?
Med denna lista så skulle Draken och Gripen vara bäst. Men naturligtvis så spelar många andra faktorer in, förutom om planet är bra, i flygplansförsäljningar.
B17 och SK50 har exporterats till Etiopien, SK 50 till några fler, jag tror Finland bl.a. men det är väl knappast ett stridsflygplan. MFI 15-17 har vi ochså, och det var ju ett stridflygplan, i alla fall enligt von Rosenmrsund skrev:Finns det fler?
MVH
Hans
Är inte så haj på det här med flygplan, men hade vi inte något som hette Tummelisa...
/Mikael Sundholm
Edit: Fann den här sidan, kan kanske vara av intresse
http://www.flygvapnet.mil.se/fvjubileum ... hp?id=2337
//Mikael Sundholm
/Mikael Sundholm
Edit: Fann den här sidan, kan kanske vara av intresse
http://www.flygvapnet.mil.se/fvjubileum ... hp?id=2337
//Mikael Sundholm
True, men knappast att definera som det bästa även om det var först. En intressant länk om alla flygvapnets plan finns här http://www.sunnersberg.com/flygplan/flygplan.htm - om vi nu skall lista alla.Luno skrev:Glöm för allt i världen inte SAAB J21R..
Saabs första jet-flygplan
MVH
Hans
det var ett bra flygplan men det var långt ifrån så bra som J28B VampireHans skrev:True, men knappast att definera som det bästa även om det var först. En intressant länk om alla flygvapnets plan finns här http://www.sunnersberg.com/flygplan/flygplan.htm - om vi nu skall lista alla.Luno skrev:Glöm för allt i världen inte SAAB J21R..
Saabs första jet-flygplan
MVH
Hans
Bra....? Nja, med en maximala flygtid på tre kvart och 650km maxfart (en J26'a hade 675) så vet jag inte om jag riktigt håller med dig. Den blev också snabbt nergraderad till attackkärra. Men OK, SAAB lärde sig väl en del.Luno skrev:
det var ett bra flygplan men det var långt ifrån så bra som J28B Vampire
En skojig sak var poden till attackversionen

från http://hem.passagen.se/hankri/21_2.htm
MVH
Hans
Haverier var vanligare förr, finns någon sammanställning av %-en havererade flygplan per typ från 45 och framåt? Jag tror inte att 21 piloterna var sämre än några andra.Luno skrev:Och vi ska inte glömma att av 365 tillverkade SAAB 21 så avskrevs 103 till följd av totalhaverier men jag tror inte det är pga att Saab 21 var ett dåligt flygplan utan att det var dåligt utbildade piloter.
Jag tror i princip att den har gått ner med varje ny flyplanstyp.
The right stuff är intressant läsning om motsvarande tid i Amerikanska flygvapnet - jag vill minnas att i runda slängar en tredjedel av piloterna inte behövde planera pensionen.
MVH
Hans
Som 14 år gammal fick göra kondeolansbesök (med min far) till familjen till flygföraren på AJ 37018 1974.
Jag kan ju inget annat en beklaga.Hans skrev:Haverier var vanligare förr, finns någon sammanställning av %-en havererade flygplan per typ från 45 och framåt? Jag tror inte att 21 piloterna var sämre än några andra.Luno skrev:Och vi ska inte glömma att av 365 tillverkade SAAB 21 så avskrevs 103 till följd av totalhaverier men jag tror inte det är pga att Saab 21 var ett dåligt flygplan utan att det var dåligt utbildade piloter.
Jag tror i princip att den har gått ner med varje ny flyplanstyp.
The right stuff är intressant läsning om motsvarande tid i Amerikanska flygvapnet - jag vill minnas att i runda slängar en tredjedel av piloterna inte behövde planera pensionen.
MVH
Hans
Som 14 år gammal fick göra kondeolansbesök (med min far) till familjen till flygföraren på AJ 37018 1974.
Men det jag menade var att SAAB 21R var det första Jet flygplanet vi hade så det fanns ju nästan inga piloter som hade erfarenhet av att flyga Jetflygplan
Men här har vi lite statistik över dom havererade Saab 21R
*Tekniska orsaker, materielfel, brand, splitterskada, m.m. ledde fram till 30st
*Inte mindre än 24 totalhaverier orsakades av felmanöver (förarfel, indisciplinär flygning m.m.).
*I samband med kollisioner i luften totalhavererade 15 plan (enbart 21A).
*Tre plan totalhavererade i samband med kollision på marken, samt vid påkörning av hinder.
*Slutligen kunde i 9 fall ingen haveriorsak med säkerhet fastställas
MVH
Olof
Re: Svenska stridsflygplan
Gripen - 3, Sydafrika, Ungern och Tjekien - kanske mer i framtiden.
MVH
Hans
Ungern och Tjeckien ska endast Leasa 14 st Gripen C/D vardera - och kan därför lämna tillbaka flygplanen när avtalet går ut.....
Så 28 Gripen till Sydafrika får nog räknas som den 'riktiga' exportordern
Re: Svenska stridsflygplan
Luno - ja, att det var det första jetplanet bidrog säkert - även om jag blev förvånad över antalet tekniska fel.
KA, ja, ja - men öven om dom bara är till låns så är de ju fortfarande utanför Sverige - och alltså exporterade....eller
Hur var det med våra Leo II'or - var inte det något leasingavtal ochså? Det var väl i Lilla Jönssonligan som analysen av leasing gjordes: Leesiing....
MVH
Hans
KA, ja, ja - men öven om dom bara är till låns så är de ju fortfarande utanför Sverige - och alltså exporterade....eller
Hur var det med våra Leo II'or - var inte det något leasingavtal ochså? Det var väl i Lilla Jönssonligan som analysen av leasing gjordes: Leesiing....
MVH
Hans
Tyvärr kan jag nog inte hålla med om att J21 var så lyckat... det fanns nog en anledning att planet relegerades till attackuppgifter...
J22 var nog totalt sätt ett bättre jaktplan iallafall.
Som "bäst Svenska stridsflygplan genom tiderna" nominerar jag;
3; Gripen. Lite grann av samma anledning som Draken, men världen har flera aktörer närmre vår kapacitet (TARAS är inte helt olikt NATO's LINK16 JTIDS/MIDS i kapacitet).
2; Draken. Mycket tack vare STRIL60, som var före sin tid och hade gett oss "intelligensövertag" mot fientliga flygföretag i vårt luftrum.
1; Tunnan. Med mina blågula ögon ser jag nån som ger både Sabre och Fagot pisk!
J22 var nog totalt sätt ett bättre jaktplan iallafall.
Som "bäst Svenska stridsflygplan genom tiderna" nominerar jag;
3; Gripen. Lite grann av samma anledning som Draken, men världen har flera aktörer närmre vår kapacitet (TARAS är inte helt olikt NATO's LINK16 JTIDS/MIDS i kapacitet).
2; Draken. Mycket tack vare STRIL60, som var före sin tid och hade gett oss "intelligensövertag" mot fientliga flygföretag i vårt luftrum.
1; Tunnan. Med mina blågula ögon ser jag nån som ger både Sabre och Fagot pisk!
Vampire var betydligt mer manöverabel än J21R. Bättre beväpning också.Hans skrev: Bra....? Nja, med en maximala flygtid på tre kvart och 650km maxfart (en J26'a hade 675) så vet jag inte om jag riktigt håller med dig. Den blev också snabbt nergraderad till attackkärra. Men OK, SAAB lärde sig väl en del.
En skojig sak var poden till attackversionen
från http://hem.passagen.se/hankri/21_2.htm
MVH
Hans
Var får du din maxfart på J28 ifrån?
Från länken ovan http://hem.passagen.se/hankri/21_2.htmBackis skrev:Var får du din maxfart på J28 ifrån?
Har du någon annan siffra?
MVH
Hans