Svenska stridsflygplan

Skriv svar
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2964
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Svenska stridsflygplan

Inlägg av mrsund » 18 mars 2004, 09:51

Vilket var det bästa svenska stridsflygplanet genom tiderna i internationell konkurens?
Hur väl stod de sig mot sina jämsåriga kusiner?

Tunnan
Lansen
Draken
SK-60?
Viggen
Gripen

Finns det fler?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska stridsflygplan

Inlägg av Hans » 18 mars 2004, 10:10

mrsund skrev:Vilket var det bästa svenska stridsflygplanet genom tiderna i internationell konkurens?
Hur väl stod de sig mot sina jämsåriga kusiner?
Naturligtvis kan man doktorera på en sådan frågeställning :lol:

Men om vi mäter med exportframgångar så blir resultatet följande:

Tunnan - 1, Österrike
Lansen - 0
Draken - 3, Danmark, Finland och Österrike
SK-60 - Österrike
Viggen - 0, även om indierna var nära.
Gripen - 3, Sydafrika, Ungern och Tjekien - kanske mer i framtiden.

Har jag bommat något?

Med denna lista så skulle Draken och Gripen vara bäst. Men naturligtvis så spelar många andra faktorer in, förutom om planet är bra, i flygplansförsäljningar.
mrsund skrev:Finns det fler?
B17 och SK50 har exporterats till Etiopien, SK 50 till några fler, jag tror Finland bl.a. men det är väl knappast ett stridsflygplan. MFI 15-17 har vi ochså, och det var ju ett stridflygplan, i alla fall enligt von Rosen :lol:

MVH

Hans

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 18 mars 2004, 10:17

Är inte så haj på det här med flygplan, men hade vi inte något som hette Tummelisa...

/Mikael Sundholm

Edit: Fann den här sidan, kan kanske vara av intresse

http://www.flygvapnet.mil.se/fvjubileum ... hp?id=2337

//Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 18 mars 2004, 10:23

Glöm för allt i världen inte SAAB J21R..
Saabs första jet-flygplan :)

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 mars 2004, 10:39

Luno skrev:Glöm för allt i världen inte SAAB J21R..
Saabs första jet-flygplan :)
True, men knappast att definera som det bästa även om det var först. En intressant länk om alla flygvapnets plan finns här http://www.sunnersberg.com/flygplan/flygplan.htm - om vi nu skall lista alla.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 18 mars 2004, 10:58

Hans skrev:
Luno skrev:Glöm för allt i världen inte SAAB J21R..
Saabs första jet-flygplan :)
True, men knappast att definera som det bästa även om det var först. En intressant länk om alla flygvapnets plan finns här http://www.sunnersberg.com/flygplan/flygplan.htm - om vi nu skall lista alla.

MVH

Hans
det var ett bra flygplan men det var långt ifrån så bra som J28B Vampire

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 18 mars 2004, 11:06

Och vi ska inte glömma att av 365 tillverkade SAAB 21 så avskrevs 103 till följd av totalhaverier men jag tror inte det är pga att Saab 21 var ett dåligt flygplan utan att det var dåligt utbildade piloter.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 mars 2004, 11:07

Luno skrev:
det var ett bra flygplan men det var långt ifrån så bra som J28B Vampire
Bra....? Nja, med en maximala flygtid på tre kvart och 650km maxfart (en J26'a hade 675) så vet jag inte om jag riktigt håller med dig. Den blev också snabbt nergraderad till attackkärra. Men OK, SAAB lärde sig väl en del.

En skojig sak var poden till attackversionen
Bild

från http://hem.passagen.se/hankri/21_2.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 mars 2004, 11:16

Luno skrev:Och vi ska inte glömma att av 365 tillverkade SAAB 21 så avskrevs 103 till följd av totalhaverier men jag tror inte det är pga att Saab 21 var ett dåligt flygplan utan att det var dåligt utbildade piloter.
Haverier var vanligare förr, finns någon sammanställning av %-en havererade flygplan per typ från 45 och framåt? Jag tror inte att 21 piloterna var sämre än några andra.
Jag tror i princip att den har gått ner med varje ny flyplanstyp.

The right stuff är intressant läsning om motsvarande tid i Amerikanska flygvapnet - jag vill minnas att i runda slängar en tredjedel av piloterna inte behövde planera pensionen.

MVH

Hans

Som 14 år gammal fick göra kondeolansbesök (med min far) till familjen till flygföraren på AJ 37018 1974.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 18 mars 2004, 11:24

Hans skrev:
Luno skrev:Och vi ska inte glömma att av 365 tillverkade SAAB 21 så avskrevs 103 till följd av totalhaverier men jag tror inte det är pga att Saab 21 var ett dåligt flygplan utan att det var dåligt utbildade piloter.
Haverier var vanligare förr, finns någon sammanställning av %-en havererade flygplan per typ från 45 och framåt? Jag tror inte att 21 piloterna var sämre än några andra.
Jag tror i princip att den har gått ner med varje ny flyplanstyp.

The right stuff är intressant läsning om motsvarande tid i Amerikanska flygvapnet - jag vill minnas att i runda slängar en tredjedel av piloterna inte behövde planera pensionen.

MVH

Hans

Som 14 år gammal fick göra kondeolansbesök (med min far) till familjen till flygföraren på AJ 37018 1974.
Jag kan ju inget annat en beklaga.
Men det jag menade var att SAAB 21R var det första Jet flygplanet vi hade så det fanns ju nästan inga piloter som hade erfarenhet av att flyga Jetflygplan

Men här har vi lite statistik över dom havererade Saab 21R
*Tekniska orsaker, materielfel, brand, splitterskada, m.m. ledde fram till 30st
*Inte mindre än 24 totalhaverier orsakades av felmanöver (förarfel, indisciplinär flygning m.m.).
*I samband med kollisioner i luften totalhavererade 15 plan (enbart 21A).
*Tre plan totalhavererade i samband med kollision på marken, samt vid påkörning av hinder.
*Slutligen kunde i 9 fall ingen haveriorsak med säkerhet fastställas
MVH
Olof

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Re: Svenska stridsflygplan

Inlägg av KA » 18 mars 2004, 11:27


Gripen - 3, Sydafrika, Ungern och Tjekien - kanske mer i framtiden.

MVH

Hans

Ungern och Tjeckien ska endast Leasa 14 st Gripen C/D vardera - och kan därför lämna tillbaka flygplanen när avtalet går ut.....
Så 28 Gripen till Sydafrika får nog räknas som den 'riktiga' exportordern :wink: .

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska stridsflygplan

Inlägg av Hans » 18 mars 2004, 11:36

Luno - ja, att det var det första jetplanet bidrog säkert - även om jag blev förvånad över antalet tekniska fel.

KA, ja, ja - men öven om dom bara är till låns så är de ju fortfarande utanför Sverige - och alltså exporterade....eller :lol:

Hur var det med våra Leo II'or - var inte det något leasingavtal ochså? Det var väl i Lilla Jönssonligan som analysen av leasing gjordes: Leesiing....

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 18 mars 2004, 11:37

Tyvärr kan jag nog inte hålla med om att J21 var så lyckat... det fanns nog en anledning att planet relegerades till attackuppgifter...

J22 var nog totalt sätt ett bättre jaktplan iallafall.

Som "bäst Svenska stridsflygplan genom tiderna" nominerar jag;


3; Gripen. Lite grann av samma anledning som Draken, men världen har flera aktörer närmre vår kapacitet (TARAS är inte helt olikt NATO's LINK16 JTIDS/MIDS i kapacitet).

2; Draken. Mycket tack vare STRIL60, som var före sin tid och hade gett oss "intelligensövertag" mot fientliga flygföretag i vårt luftrum.

1; Tunnan. Med mina blågula ögon ser jag nån som ger både Sabre och Fagot pisk! ;)

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 18 mars 2004, 11:40

Hans skrev: Bra....? Nja, med en maximala flygtid på tre kvart och 650km maxfart (en J26'a hade 675) så vet jag inte om jag riktigt håller med dig. Den blev också snabbt nergraderad till attackkärra. Men OK, SAAB lärde sig väl en del.

En skojig sak var poden till attackversionen
Bild

från http://hem.passagen.se/hankri/21_2.htm

MVH

Hans
Vampire var betydligt mer manöverabel än J21R. Bättre beväpning också.

Var får du din maxfart på J28 ifrån?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33837
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 mars 2004, 11:42

Backis skrev:Var får du din maxfart på J28 ifrån?
Från länken ovan http://hem.passagen.se/hankri/21_2.htm

Har du någon annan siffra?

MVH

Hans

Skriv svar