Graf Zeppelin

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 328
Blev medlem: 22 apr 2002 18:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 25 jun 2002 22:23

Vad var det tänkt att det skulle vart för flyg på henne? Det ända jag vet är att det hade utvecklats en speciel Ju-87 stuka med däckskrok. Vet ej om denna modellen gjordes i några större exemplar men tycker att hon borde ju haft lite jakt med sig?



/Martin

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 4983
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Hangarfartygsflyg

Inlägg av Battler » 25 jun 2002 22:45

Som jaktflyg byggdes en variant av Messerschmitt Bf 109 E, marinversionen Bf 109 T hade vikbara vingar, landningskrok och anordning för katapultstart.

MVH

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1189
Blev medlem: 24 mar 2002 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 25 jun 2002 22:50

Förutom den hangarfartygsanpassade Stuka som du nämner, så skulle Graf Zeppelin även utrustas med entorpedbombare från Fiesler, som det dock alldrig blev något av, samt jakt i form av hangarfartygsanpassade Bf 109.

109:an måste dock vara ett av de minst lämpade jaktplane att hangarfartygsanpassa. Den har inte bara ett mycket smalt landställ, något som man även kan finna hos Spitfire, den var dessutom förhållandevis strukturellt svag och hade jämförelsevis hög landningshastighet. Allt detta sammantaget kan inte sägas båda gott för Bf 109T.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 328
Blev medlem: 22 apr 2002 18:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 25 jun 2002 22:54

Skulle dess piloter tillhöra flottan eller Luftwaffe? Var det inte så att piloterna på slagskeppens Ardoplan var från Luftwaffe?
Det hade väll varit bättre och användt FW-190? Hade ju både bredare landningställ var väll robustare än 109:an?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1189
Blev medlem: 24 mar 2002 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 25 jun 2002 23:09

190:an hade i mina ögon varit ett mycket bättre val än 109:an. Förutom de fördelar som du nämner, så användes även FW 190 även till attackplan, och i vissa fall även som torpedplan(!). Det verkar alltså som om det skulle vara möjligt att utrusta ett hangarartyg med nästan bara FW 190, vilket borde underlätta underhållet en hel del.

Att inte 190:an blev påtänkt för hangarfartygsbasering beror sannolikt på att det tyska hangarfartygsprogrammet, liksom den tyska ytflottan, var i det närmaste stendöd då 190:an började komma på förband. Det är även möjligt att FW 190 hade vissa flygegenskaper som gjorde det olämpligt för hangarfartygsanpassning.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mar 2002 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 26 jun 2002 08:29

Tre flygplan var påtänkta för Graf Zeppelin.
Me 109 T (som stod för Tränger). Dessa flygplan användes på flygfält som hade korta start och landningsbanor i Norge och på Helgoland efter att kroken och katapultfästerna monterats av.
Ju 87 C, de flesta av dessa byggdes som JU 87 B när fartyget inte längre var aktuellt. Den Staffel som hörde till Graf Zeppelin var med och sänkte den Polska Jagaren Wicher och minfartyget Gryf vid Hela den 3/9-1939.
Fi 167. Av dessa flygplan byggdes bara ett fåtal som flög över Engelska kanalen innan de såldes till Rumänien.

Piloterna och mekanikerna tillhörde Luftwaffe. Till och med mässen ombord på Graf Zeppelin kunde delas i en Luftwaffe och en Krigsmarine del.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1645
Blev medlem: 24 mar 2002 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 26 jun 2002 10:52

Ju-87 C
Bild

Bild


Men vad är detta?
Bild


Me 109 T
Bild


Fiesler 167
Bild

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 24 mar 2002 01:04
Ort: Göteborg

Inlägg av J von B » 26 jun 2002 17:38

Spännande Leonidas jag visste inte att Blohm und Voss byggde flygplan, men jag är inte vidare påläst.

Modellbeteckningarna verkar vara (vad jag kan tyda):

BV-237T-1
BV-237T-2
FW-247A-1

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1189
Blev medlem: 24 mar 2002 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 26 jun 2002 18:06

J von B skrev:Spännande Leonidas jag visste inte att Blohm und Voss byggde flygplan, men jag är inte vidare påläst.
BuV byggde i huvudsak stora flygbåtar, men projekterade även ett mycket märkligt spaningsplan, som dock serieproducerades.

Bild

Blohm und Voss BV 141.
Bild från http://www.luft46.com