Graf Zeppelin
Graf Zeppelin
Vad hände med tyskarnas enda hangarfartyg???? är det någon som har sett bilder på den???
Tyskarna sänkte den i Östersjön i krigets slutskede och ryssarna plockade upp den något år efter. Den kapsejsade under bogsering till Sovjet och sjönk.
-http://www.german-navy.de/
-http://members.tripod.com/EFaust/grafzepp.htm
Mvh
/Johan
-http://www.german-navy.de/
-http://members.tripod.com/EFaust/grafzepp.htm
Mvh
/Johan
Den blev väl aldrig färdig.
Jag tycker att det vore bättre att satsa på hangarfartyg än ubåtar och jagare o dyl eftersom det var hangar fartyg som avgjorde kriget mot Japan och borde ha varit effektivare i blockaden mot England än ubåtarna.
Tänk ett par Hangarfartyg placerade mellan England och USA utanför räckvidden för Brittiskt jaktflyg , det borde ha kunnat göra livet surt för fraktskeppen och kunnat sänka dom engelska slagskeppen med torped bestyckade plan.
Japanerna hade väl dom absolut bästa torpederna och planen för sådana ändamål och kunde ha delat med sig av sin teknologi till sina allierade.
För England hade väl inga hangarfartyg eller?
Efter att ha sett lite filmer om striderna till havs mellan Japan och USA har jag fått intrycket att det avgjordes av Hangarfartygen och att dom konventionella skeppen inte möttes i strider skepp mot skepp i större utsträckning utan att dom sänktes mestadels av flyg.
Jag tycker att det vore bättre att satsa på hangarfartyg än ubåtar och jagare o dyl eftersom det var hangar fartyg som avgjorde kriget mot Japan och borde ha varit effektivare i blockaden mot England än ubåtarna.
Tänk ett par Hangarfartyg placerade mellan England och USA utanför räckvidden för Brittiskt jaktflyg , det borde ha kunnat göra livet surt för fraktskeppen och kunnat sänka dom engelska slagskeppen med torped bestyckade plan.
Japanerna hade väl dom absolut bästa torpederna och planen för sådana ändamål och kunde ha delat med sig av sin teknologi till sina allierade.
För England hade väl inga hangarfartyg eller?
Efter att ha sett lite filmer om striderna till havs mellan Japan och USA har jag fått intrycket att det avgjordes av Hangarfartygen och att dom konventionella skeppen inte möttes i strider skepp mot skepp i större utsträckning utan att dom sänktes mestadels av flyg.
Brittiska hangarfartyg
Jo, britterna hade några hangarfartyg. Jag känner till Ark Royal, men det fanns säkert flera (Victorious?).
Din idé att placera ut några hangarfartyg mitt ute på Atlanten hade inte räckt; för tyskarna sänkte faktiskt massvis med båtar, det var inte det, men det vart inte tillräckligt många ändå.
Och enstaka hangarfartyg vore lättare att slå ut med t.ex en desperat attack än undanglidande ubåtar.
Det är nog riktigt att kriget i Stilla havet avgjordes i prinicip av flygplan, och mest hangarfartygsbaserade flygplan.
Men det pågick ett antal strider mellan ytfartygen; de runt omkring Guadalcanal var de mest kända.
Din idé att placera ut några hangarfartyg mitt ute på Atlanten hade inte räckt; för tyskarna sänkte faktiskt massvis med båtar, det var inte det, men det vart inte tillräckligt många ändå.
Och enstaka hangarfartyg vore lättare att slå ut med t.ex en desperat attack än undanglidande ubåtar.
Det är nog riktigt att kriget i Stilla havet avgjordes i prinicip av flygplan, och mest hangarfartygsbaserade flygplan.
Men det pågick ett antal strider mellan ytfartygen; de runt omkring Guadalcanal var de mest kända.
- subskipper
- Medlem
- Inlägg: 1226
- Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
- Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)
Britterna hade en hel del hangarfartyg:
HMS Argus
HMS Eagle
HMS Hermes
HMS Furious
HMS Courageuos
HMS Glorius
HMS Ark Royal
HMS Illustrious
HMS Formidable
HMS Implacable
HMS Indefatigble
HMS Indomitable
HMS Victorious
HMS Unicorn
+6 stycken i Colossusklassen som färdigställdes mot slutet av kriget.
Till dessa kommer också ett antal s.k. Jeep-Carriers, eskorthangarfartyg, som ofta fungerade som nav i Hunter/Killer grupperna som patrullerade konvojrutterna i Nordatlanten.
Vad det gäller fartygsnamn så finns det ingen nation i världen som kommer i närheten av Britterna IMO.
~Henric Edwards
HMS Argus
HMS Eagle
HMS Hermes
HMS Furious
HMS Courageuos
HMS Glorius
HMS Ark Royal
HMS Illustrious
HMS Formidable
HMS Implacable
HMS Indefatigble
HMS Indomitable
HMS Victorious
HMS Unicorn
+6 stycken i Colossusklassen som färdigställdes mot slutet av kriget.
Till dessa kommer också ett antal s.k. Jeep-Carriers, eskorthangarfartyg, som ofta fungerade som nav i Hunter/Killer grupperna som patrullerade konvojrutterna i Nordatlanten.
Vad det gäller fartygsnamn så finns det ingen nation i världen som kommer i närheten av Britterna IMO.
~Henric Edwards
Nej aldrig färdigställd, men skrovet var sjösatt.wreezig skrev:Den blev väl aldrig färdig.
Ett hangarfartyg utan skydd mot ubåtar vore ingen lyckad operation. Där behövs jagare wreezig. Torpedplanen var inte så fruktansvärt effektiva vid denna tiden att man kunde förlita sig på dem helt, och japanerna visade vilket kraftigt vapen torpeden var avlossad från övervattensfartyg. Sedan kan någon kanske ge uppgift på hur många plan hangarfartygen kunde hålla i luften och hur många plan de hade behövt för att skydda det ensamma hangarfartyget mot Home Fleet.wreezig skrev:Jag tycker att det vore bättre att satsa på hangarfartyg än ubåtar och jagare o dyl eftersom det var hangar fartyg som avgjorde kriget mot Japan och borde ha varit effektivare i blockaden mot England än ubåtarna.
Tänk ett par Hangarfartyg placerade mellan England och USA utanför räckvidden för Brittiskt jaktflyg , det borde ha kunnat göra livet surt för fraktskeppen och kunnat sänka dom engelska slagskeppen med torped bestyckade plan.
Mvh
/Johan
Hangarfartyg
Tyskland utnyttjade sin varvskapacitet till fullo i sitt rustningsprogram före andra världskriget, byggandet av ubåtar, jagare, lätta & tunga kryssare, slagskepp, hangarfartyget Graf Zeppelin slukade varvskapacitet samt stål, som andra vapengrenar suktade efter i sina rustningsprogram. Så det fanns inget urymme över för resurskrävande byggen (25,000-40,000 ton), och Tyskland med sina begränsade resurser drog kraftigt ner på byggandet av tyngre övervattensfartyg i samband med krigsutbrottet för att senare helt stoppa, se kryssaren Seydlitz (systerfartyg till Hipper och Prinz Eugen) nästan färdig men kompletterades aldrig. Slagskeppen J och H skrotades på varvsbädden, 766 ton var byggt på H respektive 40 ton på J.wreezig skrev:Jag tycker att det vore bättre att satsa på hangarfartyg än ubåtar och jagare o dyl eftersom det var hangar fartyg som avgjorde kriget mot Japan och borde ha varit effektivare i blockaden mot England än ubåtarna.
Tänk ett par Hangarfartyg placerade mellan England och USA utanför räckvidden för Brittiskt jaktflyg , det borde ha kunnat göra livet surt för fraktskeppen och kunnat sänka dom engelska slagskeppen med torped bestyckade plan.
Skall man vinna ett krig, slutar man inte med att bygga vapensystem när kriget bryter ut utan när det slutar, jämför med USA.
MVH
Graf Zeppelin & hangarfartyg i Atlanten
Dom enda hangarfartyg som behovdes i Atlanten, efter Bismarck-opera-
tionen hade skramt tyska overvattensflottan tillbaka till Norge, var eskort-
hangarfartyg, billiga 'Woolworth-carriers' for att haalla u-baatarna 'nere'.
Vilket dom med nagot dussin flygplan paa varje, gjorde mycket effektivt.
Flygplanet,radarn och s.k. 'Huff-Duff' - besegrade det tyska u-baatsvapnet
men direkta konvojskyddet med fpl. fraan eskorthangarfartyg - var av-
gorande.
Betraffande engelska hangarfartyg (varav det som framgaatt av poster
titidgare) fanns det maanga maanga av, ville jag garna framhaalla en
vasentlig skillnad mot de amerikanska i Stilla Havet.
US Navy insaag tidigt att hangarfartyget - var en flygplansplattform.
Brittiska flottan var djupt forankrad i pansrade sjovardiga fartyg som
hade tjanat England val.
Foljden blev att de engelska, var mera FARTYG an HANGAR
De amerikanska mest HANGAR men inte saa mycket FARTYG
Framtiden skulle komma att visa att amerikanernas uppfattning var ratt.
Betraffande GRAF ZEPPELIN sa har jag last naagonstans att orsaken till
kapsejsningen under bogsering till Sovjet - var at hon var saa overlastad
av 'krigsbyte/stoldgods' - pa ovre dacken - att aven en kajutpojke insaag
att det var farligt - sa inte Roda Armeofficerarna som beordrade last-
ningen.
tionen hade skramt tyska overvattensflottan tillbaka till Norge, var eskort-
hangarfartyg, billiga 'Woolworth-carriers' for att haalla u-baatarna 'nere'.
Vilket dom med nagot dussin flygplan paa varje, gjorde mycket effektivt.
Flygplanet,radarn och s.k. 'Huff-Duff' - besegrade det tyska u-baatsvapnet
men direkta konvojskyddet med fpl. fraan eskorthangarfartyg - var av-
gorande.
Betraffande engelska hangarfartyg (varav det som framgaatt av poster
titidgare) fanns det maanga maanga av, ville jag garna framhaalla en
vasentlig skillnad mot de amerikanska i Stilla Havet.
US Navy insaag tidigt att hangarfartyget - var en flygplansplattform.
Brittiska flottan var djupt forankrad i pansrade sjovardiga fartyg som
hade tjanat England val.
Foljden blev att de engelska, var mera FARTYG an HANGAR
De amerikanska mest HANGAR men inte saa mycket FARTYG
Framtiden skulle komma att visa att amerikanernas uppfattning var ratt.
Betraffande GRAF ZEPPELIN sa har jag last naagonstans att orsaken till
kapsejsningen under bogsering till Sovjet - var at hon var saa overlastad
av 'krigsbyte/stoldgods' - pa ovre dacken - att aven en kajutpojke insaag
att det var farligt - sa inte Roda Armeofficerarna som beordrade last-
ningen.
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
- Ort: Sverige
- Andreas Wien
- Medlem
- Inlägg: 758
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
- Ort: Wien, Österrike
Graf Zeppelin
Den här versionen har jag.Wittmann skrev:Ryssarna sänkte henne själva efter att ha testat torpeder på henne!!!
KällaShe was scuttled at Stettin by the Germans a few mounts before the end of the war and althought taken over and raised by the Russians, she was lost under tow to Leningrad in August or September 1947.
Aircraft carriers of the world, 1914 to the present. An illustrated encyclopedia. Roger Chesneau
MVH