Draken, Viggen & Gripen

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 januari 2004, 14:09

Tack för påpekandet. Givetvis har du rätt. Jag funderade på att ändra till "efter VK2", men jag trodde det gav sig självt. Vad jag syftade på med min kanske något lösa beskrivning var att det föreligger ett visst gap mellan jaktfalken och tunnan, i form av de namnlösa svenskbyggda planen under andra världskriget, exvis J-21, J-22 och B-18B.

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 20 januari 2004, 20:37

Det var väl snarast E1, attackeskadern som kallades "ÖBs klubba", övriga attackeskadrar stod väl under MB?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 20 januari 2004, 20:59

Hans Engström skrev:Det var väl snarast E1, attackeskadern som kallades "ÖBs klubba", övriga attackeskadrar stod väl under MB?
Det fanns bara en attackeskader. De övriga eskadrarna var jaktditon.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2 september 2003, 20:48
Ort: Sviþjoð

Inlägg av Backis » 20 januari 2004, 21:37

Sarvi skrev:Tunnan var ju ett namn som så att säga gav sig självt. Från början var det heller aldrig officiellt, utan ett folkligt smeknamn som spred sig ordentligt. Kanske för att så många andra flygplan i flygvapnet var välkända genom sina utländska namn genom kriget, som Spitfire och Mustang.

Hursomhelst, till nästa flygplan; A-32 och J-35, tyckte man på SAAB och försvaret att "den flygande tunnan" klingade lite falskt. Kanske hade man även exportmarknaden i sikte... "the Flying Barrel" har måhända inte riktigt samma glöd som Vampire, Shooting Star och Mystery.
Var det inte en inlånad (britt?) testpilot som myntade namnet när han sa –"A barrel on the ground, a swallow in the air"...

Det känns lite Svenskt att då kalla kärran för "Flygande Tunnan" istället för "Svalan"... ;)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 21 januari 2004, 00:06

Bjernevik skrev:
Hans Engström skrev:Det var väl snarast E1, attackeskadern som kallades "ÖBs klubba", övriga attackeskadrar stod väl under MB?
Det fanns bara en attackeskader. De övriga eskadrarna var jaktditon.
Hur organiserades det där, som du vet är jag neofyt på området.

Det finns väl fler AJ än vad E1 behövde? Hade E1 Lansen först? Vart fanns i så fall övriga Lansen. Om E1 var den enda atackeskadern, vad kallades lättattack förbanden med SK60. Kvarstår lättattack i organisationen?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 21 januari 2004, 08:02

Jag har inte så där jättebra koll på hur eskaderorganisationen fungerade. Det jag vet är att flottiljerna lydde under eskaderstaberna. Flottiljerna var tydligen krigsförband på den tiden. Samtliga attackflottiljer ingick i E1. Sedan fanns det två eller tre jakteskadrar som jaktflottiljerna lydde under.

Eftersom attackflottiljerna hade Lansen innan de fick Viggen så ingick Lansen i E1...

SK60 vet jag inte var de hörde hemma. Tror att de fördelade ut på någon MB i grundalternativen, till skillnad från E1 som ÖB höll i. Lätt attack finns inte kvar.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 21 januari 2004, 10:22

Jag läser en linje där en av våra föreläsare jobbar som inköpare för just JAS reservdelar, ska fråga honom, kanske han känner till hur den fick smeknamnet?!

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 21 januari 2004, 13:10

Detta är vad jag fann i Flygvapnet 1926-1996:

Lätta attacken var i krigstid organiserad i fyra divisioner, samtliga utgångsbaserade i Övre norrland. Uppgifterna var att hindra gränsövergång, delta i luftförsvaret samt att understödja arméförband. För samverkan med armén användes samverkansgrupper med officerare och värnpliktiga från båda vapenslagen.

Skulle tro att de därför var underställda Övre Norrlands Militärområde. För övrigt var väl även spanings- och transportflyget underställda E1, alltså inte bara attackflyget?

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Herman Hedning » 5 januari 2024, 21:40

Godkväll gott folk, eftersom jag inte har något vettigare att göra en fredagkväll så tänkte jag sparka liv en tråd som är 20 år gammal! :wink: :lol: Frågan jag handlar om hur 35:an fick sitt namn, som jag har förstått det så har det med formen att göra, alltså en flygande drake och inte ett eldsprutande sagodjur, men finns det någon källa till var namnet kommer ifrån?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Hans » 6 januari 2024, 12:09

Sarvi vet: viewtopic.php?f=40&t=39095&start=75#p821287

Men du menar Draken och inte numret.

När började man med sem-officiella namn, Tunnan? Från Lansen och framåt har väl strisflygplanen haf sina namn. Gissar jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av sveahk » 6 januari 2024, 13:21

Herman Hedning skrev:
5 januari 2024, 21:40
Godkväll gott folk, eftersom jag inte har något vettigare att göra en fredagkväll så tänkte jag sparka liv en tråd som är 20 år gammal! :wink: :lol: Frågan jag handlar om hur 35:an fick sitt namn, som jag har förstått det så har det med formen att göra, alltså en flygande drake och inte ett eldsprutande sagodjur, men finns det någon källa till var namnet kommer ifrån?
Källa är svår att finna - det enda jag hittade...
"Av någon anledning meddelade SAAB strax före jul att försöksflygplanet Draken gjort sin första flygning. Namnet draken kommer av deltavingens form och har inget med myternas eldsprutande drake att göra. Erik Bratt tyckte inte om namnet, men hans hustru tyckte det var trevligt: ”Det är inte alla SAAB-fruar som får ett flygplan uppkallat efter sig”.
https://www.j35draken.com/vagen-till-draken

Fru Bratts kommentar får och heter duga :thumbsup: !

Hans K

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Herman Hedning » 6 januari 2024, 14:50

sveahk skrev:
6 januari 2024, 13:21
Herman Hedning skrev:
5 januari 2024, 21:40
Godkväll gott folk, eftersom jag inte har något vettigare att göra en fredagkväll så tänkte jag sparka liv en tråd som är 20 år gammal! :wink: :lol: Frågan jag handlar om hur 35:an fick sitt namn, som jag har förstått det så har det med formen att göra, alltså en flygande drake och inte ett eldsprutande sagodjur, men finns det någon källa till var namnet kommer ifrån?
Källa är svår att finna - det enda jag hittade...
"Av någon anledning meddelade SAAB strax före jul att försöksflygplanet Draken gjort sin första flygning. Namnet draken kommer av deltavingens form och har inget med myternas eldsprutande drake att göra. Erik Bratt tyckte inte om namnet, men hans hustru tyckte det var trevligt: ”Det är inte alla SAAB-fruar som får ett flygplan uppkallat efter sig”.
https://www.j35draken.com/vagen-till-draken

Fru Bratts kommentar får och heter duga :thumbsup: !

Hans K
Tack sveahk det var ju just det där med att hitta källor, jag har läst någonstans att namnet inte kommer (precis som det står i länken) från den eldsprutande varianten, och då är ju översättningen "dragon" fel...:)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Markus Holst » 6 januari 2024, 15:33

Kändes nog kuligare än att exportera den som Kite

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Herman Hedning » 6 januari 2024, 15:41

Markus Holst skrev:
6 januari 2024, 15:33
Kändes nog kuligare än att exportera den som Kite
Det kan jag tänka mig, det blir ännu värre beroende på hur man översätter Viggen, (tufted duck) det var kanske därför den inte gick att exportera... :lol:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Markus Holst » 6 januari 2024, 15:43

Flash ligtning?

Skriv svar