Draken, Viggen & Gripen

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Herman Hedning » 6 januari 2024, 15:50

Thunderbolt brukar väll vara den vanliga översättningen. :)

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1319
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av adlercreutz » 6 januari 2024, 15:50

Kan det delvis vara en SAAB-grej? Alltså inte namn i sig, men det här med bestämd form. Svenska Aero (som via ASJA så småningom uppgick i SAAB) byggde t.ex. ”Piraten” och ”Jaktfalken”. De plan vi haft från andra tillverkare har väl i stort sett saknat den namnformen?

Just för Tunnan lades väl ofta ”Den flygande…” till framför, om jag minns rätt. Den första ”Flygande Tunnan” kan ha varit italiensk?https://nationalinterest.org/blog/buzz/ ... jet-149941

Bild

”Den flygande…” är väl naturligt att använda om planet ser lustigt ut, typ ”Fliegender Bleistift” eller ”Flying Wing”.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Blixten » 6 januari 2024, 20:24

Herman Hedning skrev:
5 januari 2024, 21:40
Godkväll gott folk, eftersom jag inte har något vettigare att göra en fredagkväll så tänkte jag sparka liv en tråd som är 20 år gammal! :wink: :lol: Frågan jag handlar om hur 35:an fick sitt namn, som jag har förstått det så har det med formen att göra, alltså en flygande drake och inte ett eldsprutande sagodjur, men finns det någon källa till var namnet kommer ifrån?
Jag vet att jag läst i ett reportage att de som jobbade på SAAB läste i tidningen att deras flygetyg kallades Draken. Använde SAAB det först? Eller Corren? Får vi någonsin veta?

Hursomhelst har det inget med eldsprutande sagodjur att göra i den variant jag hört heller.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Psilander » 12 februari 2024, 18:02

Fpl 39 Gripen är väl genomtänkt. Namnet kommer av SAAB Scanias logga föreställande en Grip som även återkommer i Skånes landskapsvapen.

Grip är ett bevingat sagodjur en korsning av örn och lejon. Heter Griffin på engelska.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Hans » 12 februari 2024, 20:17

Nu råkar SAABs flygplansbygge ske i Östergötland så att det finns en skånsk grip är i sammanhanget ointressant (du är inte skåning, hoppas jag).

Bild

Hur ser SAAB ut idag, flygplansavdelning helt skiljd från bilar sedan 80-talet men hur är det med Scania idag?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Draken, Viggen & Gripen

Inlägg av Blixten » 12 februari 2024, 20:53

SAAB-Scanias grip är från Skånes vapen. Scania=Skåne...men fabriken och allt ligger i Södertäljde! Det var viss det som ursprungligen var Skånska Cykelfabriken som slogs ihop med VABIS (Vagnsaktiebolaget i Södertälje).

På SAAB-bilarna stod det på nittitalet "SAAB-Scania" men redan då hade de inget att göra med varken SAAB AB eller Scania och de ägdes av GM.

Scania ägs numer av Volkswagen och bilarna finns inte längre.
Psilander skrev:
12 februari 2024, 18:02
Grip är ett bevingat sagodjur en korsning av örn och lejon. Heter Griffin på engelska.
Sagodjuret heter så på engelska ja, flygplanet heter Gripen på alla språk :-)

Jag tror att man kan stava Griffon också, som Spitfire-motorn.

Skriv svar