Tyska 50 o 60-talsubåtar
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Tyska 50 o 60-talsubåtar
Någon som vet någon sida med bra info?
Håller på med en historia nämligen och det skulle vara bra om ni kunde ge mig lite kött på benen.
Håller på med en historia nämligen och det skulle vara bra om ni kunde ge mig lite kött på benen.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
På http://www.hut.fi/~andres/models_xxiii.html så hittade jag följande:
"Several Type XXIII subs survived the war, but most were sunk by the Allies in Operation Deadlight, or scrapped. Two were salvaged and restored in mid-1950's for service in the West German Navy (first postwar submarines) as "Hai" (shark) and "Hecht" (pike), but following a diving accident with one of them in 1966 they were pulled out of service in 1967 and eventually scrapped as well. No Type XXIII subs seem to survive (except possible wrecks on sea bottom). "
Så det verkar som om det var två st Typ XXIII som var Västtysklands första ubåtar. Jag tror inte att några nya båtar byggdes innan man konstruerade Typ 205, men jag kan mycket väl ha fel där.
På en annan sida om Type XXI: http://www.hundius.com/boats.htm#Type21
"After the war, the former U2540 was raised and entered service in the Bundesmarine as Wilhelm Bauer, it is now on display in Bremerhaven, Germany."
"Several Type XXIII subs survived the war, but most were sunk by the Allies in Operation Deadlight, or scrapped. Two were salvaged and restored in mid-1950's for service in the West German Navy (first postwar submarines) as "Hai" (shark) and "Hecht" (pike), but following a diving accident with one of them in 1966 they were pulled out of service in 1967 and eventually scrapped as well. No Type XXIII subs seem to survive (except possible wrecks on sea bottom). "
Så det verkar som om det var två st Typ XXIII som var Västtysklands första ubåtar. Jag tror inte att några nya båtar byggdes innan man konstruerade Typ 205, men jag kan mycket väl ha fel där.
På en annan sida om Type XXI: http://www.hundius.com/boats.htm#Type21
"After the war, the former U2540 was raised and entered service in the Bundesmarine as Wilhelm Bauer, it is now on display in Bremerhaven, Germany."
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 21 gånger.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Enligt Marinkalender 1969 så bestod Tysklands ubåtsvapen då av:
S 182=U3 fd. norska Kobben byggd 1962, vikt 350 ton längd 42 m, bredd 4,6m; bestyckning 8st torpedtuber.
S 180=U1, S 181=U2, S 183-S 191=U4-U12 byggda 1961-68, vikt 370ton, längd, 44m, bredd 4,6m; bestyckning som U3.
Y 880 Wihelm Bauer fd. U2540 av typ XXI byggd 1944, vikt 1620ton, längd 72m, bredd 6,7m, djupgående 6,3m; bestyckning 4 torpedtuber. Var försöksubåt.
S 171 Hecht fd U 2367 av modifierad typ XXIII byggd 1944, vikt 232 ton, längd 36m, bredd 3,0m, djupgående 3,7m; bestyckning fyra torpedtuber. Denna ubåt låg enligt Marinkalendern i reserv så hon utrangerades nog i början av 1970-talet.
S 172 Hans Techel
S 173 Friedrich Schüren, båda var försöksubåter byggda 1964, vikt 100ton, längd 22m, bredd 3,4m; bestyckning 2 torpedtuber.
//Tyskaorden alias Marcus Karlsson
S 182=U3 fd. norska Kobben byggd 1962, vikt 350 ton längd 42 m, bredd 4,6m; bestyckning 8st torpedtuber.
S 180=U1, S 181=U2, S 183-S 191=U4-U12 byggda 1961-68, vikt 370ton, längd, 44m, bredd 4,6m; bestyckning som U3.
Y 880 Wihelm Bauer fd. U2540 av typ XXI byggd 1944, vikt 1620ton, längd 72m, bredd 6,7m, djupgående 6,3m; bestyckning 4 torpedtuber. Var försöksubåt.
S 171 Hecht fd U 2367 av modifierad typ XXIII byggd 1944, vikt 232 ton, längd 36m, bredd 3,0m, djupgående 3,7m; bestyckning fyra torpedtuber. Denna ubåt låg enligt Marinkalendern i reserv så hon utrangerades nog i början av 1970-talet.
S 172 Hans Techel
S 173 Friedrich Schüren, båda var försöksubåter byggda 1964, vikt 100ton, längd 22m, bredd 3,4m; bestyckning 2 torpedtuber.
//Tyskaorden alias Marcus Karlsson
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Angående U 3/KNM Kobben, så var det så att U 3 var utlånad till Norge 10 juli 1962-20 juni 1964 som utbildningsfartyg under färdigställandet av Kobben-klassen. Kobben var för övrigt namnet på Norges första ubåt. Sedan U 3 återgått i tysk tjänst verkade hon fram till 15 september 1967 då hon togs ur tjänst och slutade sina dagar som försöksubåt i Kiel.
Kobben-klassen kom att omfatta 15 ubåtar byggda mellan 1963-1967:
KNM Kaura, KNM Kinn, KNM Kobben, KNM Kunna, KNM Kya, KNM Sklinna, KNM Skolpen, KNM Stadt, KNM Stord, KNM Svenner, KNM, ULA, KNM Uthaug, KNM Utsira, KNM Utstein, KNM Utvaer.
Efter moderninseringar är följande ubåtar i klassen fortfarande i tjänst i norska flottan: KNM Sklinna, KNM Svenner, KNM Skolpen, KNM Kobben, KNM Stord och KNM Kunna.
1991 moderniserades tre och såldes till Danmark där de är i fortsatt bruk. De var Utvaer som blev Tumleren i dansk tjänst, Uthaug som blev Saelen och Kya som blev Springeren.
Not, KNM= Konglige Norske Marine prefix för norska flottans fartyg.
Kobben-klassen kom att omfatta 15 ubåtar byggda mellan 1963-1967:
KNM Kaura, KNM Kinn, KNM Kobben, KNM Kunna, KNM Kya, KNM Sklinna, KNM Skolpen, KNM Stadt, KNM Stord, KNM Svenner, KNM, ULA, KNM Uthaug, KNM Utsira, KNM Utstein, KNM Utvaer.
Efter moderninseringar är följande ubåtar i klassen fortfarande i tjänst i norska flottan: KNM Sklinna, KNM Svenner, KNM Skolpen, KNM Kobben, KNM Stord och KNM Kunna.
1991 moderniserades tre och såldes till Danmark där de är i fortsatt bruk. De var Utvaer som blev Tumleren i dansk tjänst, Uthaug som blev Saelen och Kya som blev Springeren.
Not, KNM= Konglige Norske Marine prefix för norska flottans fartyg.
Norge har inga Kobben kvar i Tjänst.....tyskaorden skrev:Angående U 3/KNM Kobben, så var det så att U 3 var utlånad till Norge 10 juli 1962-20 juni 1964 som utbildningsfartyg under färdigställandet av Kobben-klassen. Kobben var för övrigt namnet på Norges första ubåt. Sedan U 3 återgått i tysk tjänst verkade hon fram till 15 september 1967 då hon togs ur tjänst och slutade sina dagar som försöksubåt i Kiel.
Kobben-klassen kom att omfatta 15 ubåtar byggda mellan 1963-1967:
KNM Kaura, KNM Kinn, KNM Kobben, KNM Kunna, KNM Kya, KNM Sklinna, KNM Skolpen, KNM Stadt, KNM Stord, KNM Svenner, KNM, ULA, KNM Uthaug, KNM Utsira, KNM Utstein, KNM Utvaer.
Efter moderninseringar är följande ubåtar i klassen fortfarande i tjänst i norska flottan: KNM Sklinna, KNM Svenner, KNM Skolpen, KNM Kobben, KNM Stord och KNM Kunna.
1991 moderniserades tre och såldes till Danmark där de är i fortsatt bruk. De var Utvaer som blev Tumleren i dansk tjänst, Uthaug som blev Saelen och Kya som blev Springeren.
Not, KNM= Konglige Norske Marine prefix för norska flottans fartyg.
Danmark har ju köpt fd Svenska Näcken med Stirlingsmaskineri - Efter utvärdering och med rätt finanser ska sedan några Viking ubåtar köpas in , som då ersätter samtliga äldre ubåtar ( inklusive 3 st fd Kobben).
Sklinna - skrotades 2001, Svenner - såld till Polen 2003 som " Bielik", skolpen - Såld till Polen 2002 Som "Sep", Kobben - såld till Polen som reservdelar, Stord - Såld till Polen 2002 som " Sokol", Kunna - Ska säljas 2004 till Polen som "Kondor"......
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Re: Tyska 50 o 60-talsubåtar
Ubåden Springeren befinder sig i dag på land i Aalborg og er en turistattraktion.
"Det er ikke uden grund, at Springeren er blevet centrets store attraktion. Springeren – Maritimt Oplevelsescenter har med denne båd bevaret et godt eksempel på dansk skibsbygnings know-how.
SPRINGEREN var den sidste ubåd, der blev tegnet og bygget på det nu nedlagte Orlogsværft på Holmen (se også modellen af værftet i en af vore udstillingshaller). SPRINGEREN er 53,9 m lang, 4,7 m bred og har en dybde på 4,2 m. Periskopdybden er på 11 m.
Springeren blev bygget i perioden 1956-61 og søsat den 26. april 1963.
Ubåden var en del af den danske flåde fra den 22. oktober 1964 til den 30. juni 1989.
Ubåden hørte under DELFINEN-klassen, som var konventionelle kystubåde, der sejlede i de danske farvande og i Østersøen. Båden blev drevet af 2 store dieselmotorer og 100 tons batteri. I fredstid måtte ubåden højst dykke 100 m under havoverfladen og dybere under krig"
http://springeren-maritimt.dk/udstillin ... springeren
Norge er slet ikke omtalt.
Men som et kuriosum skal nævnes, at "Springeren" under norsk flag havde verdens første kvindelige ubådschef, og hun hed selvfølgelig Solveig.
"Det er ikke uden grund, at Springeren er blevet centrets store attraktion. Springeren – Maritimt Oplevelsescenter har med denne båd bevaret et godt eksempel på dansk skibsbygnings know-how.
SPRINGEREN var den sidste ubåd, der blev tegnet og bygget på det nu nedlagte Orlogsværft på Holmen (se også modellen af værftet i en af vore udstillingshaller). SPRINGEREN er 53,9 m lang, 4,7 m bred og har en dybde på 4,2 m. Periskopdybden er på 11 m.
Springeren blev bygget i perioden 1956-61 og søsat den 26. april 1963.
Ubåden var en del af den danske flåde fra den 22. oktober 1964 til den 30. juni 1989.
Ubåden hørte under DELFINEN-klassen, som var konventionelle kystubåde, der sejlede i de danske farvande og i Østersøen. Båden blev drevet af 2 store dieselmotorer og 100 tons batteri. I fredstid måtte ubåden højst dykke 100 m under havoverfladen og dybere under krig"
http://springeren-maritimt.dk/udstillin ... springeren
Norge er slet ikke omtalt.
Men som et kuriosum skal nævnes, at "Springeren" under norsk flag havde verdens første kvindelige ubådschef, og hun hed selvfølgelig Solveig.
Re: Tyska 50 o 60-talsubåtar
Jeg ser nu, at der fandtes mindst to danske ubåde med navnet Springeren:
Tumleren-klassen
S324 SPRINGEREN ex. KNM UTHAUG, søsat 20/02/1964, indgået 17/10/1991, udgået 25/11/2004. Kan ses på Langeland.
Delfinen-klassen
S329 SPRINGEREN, blev søsat 22/04/1963, indgået 22/10/1964, udgået 31/03/1990. Kan ses i Aalborg.
Tumleren-klassen
S324 SPRINGEREN ex. KNM UTHAUG, søsat 20/02/1964, indgået 17/10/1991, udgået 25/11/2004. Kan ses på Langeland.
Delfinen-klassen
S329 SPRINGEREN, blev søsat 22/04/1963, indgået 22/10/1964, udgået 31/03/1990. Kan ses i Aalborg.
Re: Tyska 50 o 60-talsubåtar
Det var ju intressant att höra och det kan säkert vara ett kul resmål nästa gång man är i Danmark, men var det verkligen genomtänkt att återuppliva en över tio år gammal tråd för att posta ett citat från museets hemsida och en liten anekdot? Kanske hade passat bättre som inlägg i Historiska sevärdheter och restips?