Helikopter?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3568
Blev medlem: 23 mar 2002 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Helikopter?

Inlägg av Johan Elisson » 25 maj 2002 20:22

Sikorsky "uppfann" och lyckades tillverka världens första riktiga helikopter 1939 har jag för mig, användes den under WWII? I filmen Örnnästet (i och för sig inte den bästa film som finns, men...) finns väl en helikopter med? Om hkp användes under kriget, av vilka länder?

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1825
Blev medlem: 23 mar 2002 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 25 maj 2002 20:26

Jag såg en dokumentär om helikoptrar på tv 8 och där använde USA eller var det England helikoptrar i Asiens junglar för evakuera sårade. Helikoptret kunde ta 5 personer har jag för mig.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6817
Blev medlem: 22 mar 2002 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 25 maj 2002 20:26

Tyskland hade helikoptrar, jag vill även minnas att Hannah Reitsch provflög minst en sådan.

En bok i ämnet: "German Helicopter 1928-1945" av Heinz J. Nowarra.

http://www.germanvtol.com/
http://lonestar.texas.net/~zakutwo/reich.html

/Marcus

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 911
Blev medlem: 27 mar 2002 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 25 maj 2002 20:42

En "Helikopter":

Bild

Fattar nån texten!?

"The Austrian engineer, Paul Baumgartl, concerned
himself during the Second World War with the design of small single-seat helicopters, in the suburbs of Vienna. It is not certain whether his work was sponsored by the German Government, but his machines were in the same category as those of Nagler-Rolz. Baumgartl's first product was the Heliofly I of 1941, which was little more than a strap-on autogyro glider for sporting use.

Resulting from previous work was a design in 1942 for a strap-on helicopter. This was the Heliofly III-57, which had a rotor consisting of two co-axial contea-rotating single blades, each of which was to be driven by its own 8 hp Argus As 8 engine, which also acted as a counter-balance. When it became apparent that the Argus engines could not be readily obtained, the helicopter was redesigned in 1943 as the Heliofly III-59 to be powered by a single 16 hp engine. In this design, the engine drove and counterbalanced the lower blade and, through gearing, also drove the upper blade, so that torque was still counterbalanced by contra-rotation. A weight, instead of an engine, counterbalanced the upper blade, and the flapping rotor system had cyclic pitch control"

wreezig
Medlem
Inlägg: 1280
Blev medlem: 20 apr 2002 18:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002 22:59

I filmen örnästet så använder dom en amerikansk helikopter från 50-talet , dom som tyskarna hade såg ut så här.

Bild

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3568
Blev medlem: 23 mar 2002 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 maj 2002 23:08

Användes helikoptrarna i någon större utsträckning? Läste att den första "Combat rescue":n utfördes 1942.

/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1280
Blev medlem: 20 apr 2002 18:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002 23:11

Här har du lite text , jag orkar inte översätta.
Det vore ganska coolt om dom hade tagit med en sådan helikopter i filmen istället , det kan ju knappast vara så omöjligt att bygga en lookalike.
The innovative Flettner Fl 282 was one of the first (if not the first) operational helicopter that was used on board of ships. Being the successor of the Flettner Fl 265 which first flew in May 1939, the Flettner 282 was only build in small numbers, 30 prototypes and 15 pre production vehicles were completed. The prototypes were build in different variants, one or two seater, closed or open cockpit, and other modifications.
Unlike today's helicopters, the Fl 282 did not have a tail rotor to compensate the drag of the main rotor. Instead it had a twin interlaced rotor system, similar to a "kitchen mixer". These synchronized, side-by-side, rotors were typical for Flettner helicopters.

In 1941/1942 the Kriegsmarine used a Fl 282 for tests on board of the CL Köln. With a landing platform mounted on turret Bruno, several operational patterns were successfully tested. The Kolibri proved to be very maneuverable, reliable and a stable platform even at bad weather conditions.

As a result of this test, 20 of the prototypes were used on board on Kriegsmarine ships operating in the Mediterranean for reconnaissance and escort duty. Over 1000 helicopters were ordered, but because of the damages caused by heavy allied air attacks, the production was never started.

At the end of the war, only three Flettner Fl 282 were still operational and none of this remarkable aircraft survived until today.


Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3568
Blev medlem: 23 mar 2002 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 maj 2002 23:17

Tackar wreezig!

Intressant att helikoptar användes på fartyg så tidigt! Undrar vad de kunde uträttat om de 1000 orderlagda kommit i bruk? Ubåtsspaning? Kunde de medföra bomber eller dylikt?

/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1280
Blev medlem: 20 apr 2002 18:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002 23:22

Deras lyftkraft och flyghöjd var nog lite för begränsad för bombningar men tänk vad ett par hundra sådana med ett par påmonterade MG42:or och lite bepansring skulle kunna göra på dom öppna slätterna på östfronten.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4327
Blev medlem: 23 mar 2002 17:55
Ort: Helsingborg

Inlägg av Martin Tunström » 26 maj 2002 01:22

hehehehe :) ...hemska tankar...förbjudna tankar!! :)

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1189
Blev medlem: 24 mar 2002 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 26 maj 2002 07:08

Tyskland hade tillgång till helikoptrar med betydligt större potential än den lilla Flettnern

Focke-Achgelis Fa 223 "Drache" var en tidig transporthelikopter.

Bild

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46346
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Tysk helikopter 1938

Inlägg av varjag » 26 maj 2002 11:18

Den kanda tyska aviatrixen Hanna Reitsch flog en Focke-Wulf helikopter
med 2 roterer INOMHUS i en uppvisning i Deutschlandhalle for naagot
partirally, saa tidigt som 1938.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4327
Blev medlem: 23 mar 2002 17:55
Ort: Helsingborg

Inlägg av Martin Tunström » 26 maj 2002 11:35

Per Andersson skrev:Tyskland hade tillgång till helikoptrar med betydligt större potential än den lilla Flettnern

Focke-Achgelis Fa 223 "Drache" var en tidig transporthelikopter.

Bild
Varför använde dom inte den när dom räddade Mossulini? Helikopter är väl lättare att landa med en ett glidflygplan? :?

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mar 2002 12:09
Ort: Vålberg

Inlägg av Mikael Karlsson » 26 maj 2002 11:36

Vad jag har hört så skulle inte de Allierade ha använt helikoptrar förrens Korea-kriget...


/MK

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46346
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Helikotrar och Gran Sasso-operationen

Inlägg av varjag » 26 maj 2002 13:08

Anno - Tysklands helikoptrar var enstaka prototyper.Pa Gran Sasso
luftlandade man 120 (?) man aven om inte alla overledve 'stortlandningen'
Dessutom ligger 'Mussolinihotellet', Campo Imperatore pa en hojd som
jag inte tror naagon helikopter naa, 1943.