Ny beväpning till strf-besättningar...

Skriv svar
Användarvisningsbild
Falk
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 september 2003, 14:48
Ort: Skåneland

Ny beväpning till strf-besättningar...

Inlägg av Falk » 24 september 2003, 18:01

I början av 90-talet så tänkte armén utrusta samtliga besättningar till strv, pbv och strf med MP5:or och vagncheferna med pistol m/88. Men av någon anledning så övergav man den tanken, enligt mina gamla befäl så var det en kostnadsfråga. Men tänk om det hadde blivet så! :)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 24 september 2003, 18:05

Man kom fram till att AK5 gick lika bra nu när det är på väg en ny modell med kortare pipa så passar den perfekt :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 24 september 2003, 18:26

Luno skrev:Man kom fram till att AK5 gick lika bra nu när det är på väg en ny modell med kortare pipa så passar den perfekt :)
Det var främst för att man inte ville föra in fler pistoler vilket man bedömde var lättare att kunna hamna i fel händer. Dvs det största skälet var av säkerhetskaraktär.

:)

103-Guru
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 24 juli 2003, 13:43
Ort: Revingehed

Inlägg av 103-Guru » 24 september 2003, 22:27

Vad jag vet kommer AK5D inte att hamna i strf-personalens händer utan till specialförband. På min tid hade vi Kpist och det funkade utmärkt...

Skriv svar