Debatt: Behöver Svenska armén stridvagnar ?

Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 11 juli 2003, 15:26

BMP-trekker2 skrev:Ingenjörsfordornen är DACHS, hyrda av den norska armén för utprovning. Tysk benämning Pionerpanzer 2 Dachs. Har själv medverkat i utprovningen..
Hej
Var Dachen' i Östersund i påskas?
Jag mötte en transport med något som jag trodde var en Buffel.

Nyfiken
/John T.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 juli 2003, 15:28

JohnT skrev:

Hej
Var Dachen' i Östersund i påskas?
Jag mötte en transport med något som jag trodde var en Buffel.

Nyfiken
/John T.
Förmodligen Bgbv 120.

:)

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 11 juli 2003, 17:13

Ingenjörsfordonet har pendlat mellan Eksjö och Boden ett bra tag nu, så det är ju inte omöjligt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 juli 2003, 17:49

BMP-trekker2 skrev:Ingenjörsfordonet har pendlat mellan Eksjö och Boden ett bra tag nu, så det är ju inte omöjligt.
Om det var ett ingejörsfordon var det inte bgbv 120 (= strv 122-bärgare)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 11 juli 2003, 18:15

Luno skrev:väldigt intressant bild du la upp på en ombyggd M1a men det jag undrar över är varför bygga sånt fordon på M1 varför inte bygga det på М60А3 Istället som antagligen funkar lika bra och är klart biligare
Därför att fordon byggda på M60 inte kan hänga med M1-förband. Dessutom är M60 äldre, och finns inte kvar i USA längre. Då är det bättre att standardisera på en befintlig plattform för att förenkla underhållet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 11 juli 2003, 19:37

BMP-trekker2 skrev:När man byggde M1a2 koncentrerade man sig mest på överlevnad, därför har den mycket högre RHA värde mot både pil och Heat än a1 har (oavsett version). Det som behövdes efter det var ett bättre FCS (fire controll system) M1a1 har värdelöst FCS.
M1A1 slog väl ut en hel del irakiska vagnar på 3-4 km håll i kriget 1991, så att kalla deras FCS för ”värdelöst” slår mig som lite väl hårt omdöme…
Men jag är verkligen ingen stridsvagnsexpert… Vet inte om de sköt på rörliga mål på det avståndet.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 11 juli 2003, 19:40

tryggve skrev:
BMP-trekker2 skrev:När man byggde M1a2 koncentrerade man sig mest på överlevnad, därför har den mycket högre RHA värde mot både pil och Heat än a1 har (oavsett version). Det som behövdes efter det var ett bättre FCS (fire controll system) M1a1 har värdelöst FCS.
M1A1 slog väl ut en hel del irakiska vagnar på 3-4 km håll i kriget 1991, så att kalla deras FCS för ”värdelöst” slår mig som lite väl hårt omdöme…
Men jag är verkligen ingen stridsvagnsexpert… Vet inte om de sköt på rörliga mål på det avståndet.

Som du säger så har Ma1a1 klart bättre räckvidd en vad en T55 och några T72 har.
på 3-4 km så är ett mål inte så rörligt :-)

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 11 juli 2003, 21:40

Nä, jag jämförde bara med mer moderna versioner av stridsvagnar..
Visst har den bra FCS om man jämför med T-72 och tidigare T-xx vagnar

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem

Inlägg av Hans Engström » 11 juli 2003, 23:31

Att Tyskland är en av de stora förordarna av wolfram projektiler istället för utarmat uran är ju inte så konstigt precis :P

Verkar finnas lite kontiga ideer kring utprovningen inför stridsvagnsköpet. Ska se om jag kan komma ihåg rätt.

Cahlenger 2 vagnen kom mycket riktigt inte ens till prov.

Leclerc kom direkt efter utvärderingarna i FAE (som den vann) och säckade ihop fjädringen efter halva tiden (officerare som varit Citroen ägare fann detta helt naturligt :lol: ). Bland klagomålen som ledde till att den föll helt bort var nog den att man inte kunde observera snett höger framåt med chefens sikte (skyttens sikte satt i vägen). Detta är nu korrigerat. I övrigt så bedömde man köp av Leclerc som riskfyllt. Personligen anser jag detta vara synd. Leclercen stämde mest överrens med kravspecen och har stor utvecklingspotential. M1A2 i export version och Leo2I återstod då. M1an är en export version (samma som Saudi och Egypten har fått köpa) och saknar därför en hel del pansar (de bitar av utarmat uran som funnits sen M1HA kom) och har ett väsentligt sämre IVIS system (vilket i och för sig inte gjorde så mycket då vi hade bytt i vart fall). Priset för 120 M1A2 var det samma som för 120 Leo2I plus 160 Leo2A4 på leasingköp.

Jag tror vi valde rätt.

Vad avser 121orna så bör man använda 40 till Bgbv, Brobv och Pibv samt riva tornet av de andra 120 och förbereda för produktion av tornet till Strv2000.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 11 juli 2003, 23:46

Hans Engström skrev:Att Tyskland är en av de stora förordarna av wolfram projektiler istället för utarmat uran är ju inte så konstigt precis :P

Verkar finnas lite kontiga ideer kring utprovningen inför stridsvagnsköpet. Ska se om jag kan komma ihåg rätt.

Cahlenger 2 vagnen kom mycket riktigt inte ens till prov.

Leclerc kom direkt efter utvärderingarna i FAE (som den vann) och säckade ihop fjädringen efter halva tiden (officerare som varit Citroen ägare fann detta helt naturligt :lol: ). Bland klagomålen som ledde till att den föll helt bort var nog den att man inte kunde observera snett höger framåt med chefens sikte (skyttens sikte satt i vägen). Detta är nu korrigerat. I övrigt så bedömde man köp av Leclerc som riskfyllt. Personligen anser jag detta vara synd. Leclercen stämde mest överrens med kravspecen och har stor utvecklingspotential. M1A2 i export version och Leo2I återstod då. M1an är en export version (samma som Saudi och Egypten har fått köpa) och saknar därför en hel del pansar (de bitar av utarmat uran som funnits sen M1HA kom) och har ett väsentligt sämre IVIS system (vilket i och för sig inte gjorde så mycket då vi hade bytt i vart fall). Priset för 120 M1A2 var det samma som för 120 Leo2I plus 160 Leo2A4 på leasingköp.

Jag tror vi valde rätt.

Vad avser 121orna så bör man använda 40 till Bgbv, Brobv och Pibv samt riva tornet av de andra 120 och förbereda för produktion av tornet till Strv2000.
du som verkar insatt i ämnet varför var inte Challenger 2 med och testades när vi köpte ny stridsvagn?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 juli 2003, 07:41

Luno skrev:
du som verkar insatt i ämnet varför var inte Challenger 2 med och testades när vi köpte ny stridsvagn?
Det finns två versioner varför de inte var med.
Den ena är att britterna var "upptagna" att försöka sälja konceptet (det fanns bara ett fåtal försöksvagnar) till något arabland.
Den andra förklaringen är att de inte ville vara med i försöken då deras vagn var så kosmiskt dålig, behäftad med många fel och brister.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 juli 2003, 07:49

Hans Engström skrev: Vad avser 121orna så bör man använda 40 till Bgbv, Brobv och Pibv samt riva tornet av de andra 120 och förbereda för produktion av tornet till Strv2000.
Tyvärr ligger det nog inte rätt i tiden. Försvarsutskottets otdförande har väl påtalat ett flertal gånger att strv-systemet är förlegat (hur man nu kan anse det :? )

Avseende bro resp. bgbv har vi ju redan så det räcker.

bwh
Ny medlem
Kontakt:

Strv 122

Inlägg av bwh » 12 juli 2003, 09:42

En utförlig (75 sid) redogörelse för hela "Leopardaffären"; utvärdering , jämförelser och tänkt utveckling, utgavs år 1997 av Försvarets Materialverk FMV, och kan beställas därifrån. Den innehåller bl.a. många trevliga färgbilder, en sprängskiss med tekniska data m.m.
Vissa av dessa bilder återfinns även på min hemsida.
mvh
bwh

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 12 juli 2003, 10:32

MD650 skrev:
Luno skrev:
Det finns två versioner varför de inte var med.
Den ena är att britterna var "upptagna" att försöka sälja konceptet (det fanns bara ett fåtal försöksvagnar) till något arabland.
Den andra förklaringen är att de inte ville vara med i försöken då deras vagn var så kosmiskt dålig, behäftad med många fel och brister.

Men Challenger 2 gjorde bra ifrån sig i Kuwiet och i Irak så dom borde ha fått bort dom flesta barnsjukdomar :D

bwh
Ny medlem
Kontakt:

strv 122

Inlägg av bwh » 12 juli 2003, 10:43

En tredje, inte bekräftad, hypotes är att Vickersvagnen, utrustad enl svenska specifikationer skulle bli för tung(över 70 ton) för det svenska vägnätet och broarna. Även 62 ton ligger ju ofta på gränsen!
mvh bwh

Skriv svar