Att Tyskland är en av de stora förordarna av wolfram projektiler istället för utarmat uran är ju inte så konstigt precis
Verkar finnas lite kontiga ideer kring utprovningen inför stridsvagnsköpet. Ska se om jag kan komma ihåg rätt.
Cahlenger 2 vagnen kom mycket riktigt inte ens till prov.
Leclerc kom direkt efter utvärderingarna i FAE (som den vann) och säckade ihop fjädringen efter halva tiden (officerare som varit Citroen ägare fann detta helt naturligt

). Bland klagomålen som ledde till att den föll helt bort var nog den att man inte kunde observera snett höger framåt med chefens sikte (skyttens sikte satt i vägen). Detta är nu korrigerat. I övrigt så bedömde man köp av Leclerc som riskfyllt. Personligen anser jag detta vara synd. Leclercen stämde mest överrens med kravspecen och har stor utvecklingspotential. M1A2 i export version och Leo2I återstod då. M1an är en export version (samma som Saudi och Egypten har fått köpa) och saknar därför en hel del pansar (de bitar av utarmat uran som funnits sen M1HA kom) och har ett väsentligt sämre IVIS system (vilket i och för sig inte gjorde så mycket då vi hade bytt i vart fall). Priset för 120 M1A2 var det samma som för 120 Leo2I plus 160 Leo2A4 på leasingköp.
Jag tror vi valde rätt.
Vad avser 121orna så bör man använda 40 till Bgbv, Brobv och Pibv samt riva tornet av de andra 120 och förbereda för produktion av tornet till Strv2000.