Spekulativt, Kryssare

Skriv svar
Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 4 januari 2005, 17:46

Belisarius skrev:Jo, det finns väl en anledning till att flottan skrotade sina två kryssare, även om ekonomin som vanligt säkert styrde...
Jo, men det var andra tider. Då skulle flottan slåss mot Sovjetunionen i ett Östersjön där flyghotet var högt. Nu ska flottan ut på insats ute i världen och då är sådana saker som uthållighet och sjövärdighet betydligt viktigare än när man var tolfte timma eller så går till krigsförtöjningsplats.

edit: Rättat stavfel sent omsider
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 21 gånger.

sben
Medlem

Inlägg av sben » 17 januari 2005, 17:47

Psilander skrev:
KA skrev:
Bjernevik skrev:1. Såvitt jag förstår så rekommenderar Psilander AMOS som en tillfällig lösning för att få lite tyngre artilleri på en Visby, inte att AMOS skulle vara bättre/lika bra som en riktig artilleripjäs. I detta får man nog ge honom rätt.

2. Strix var väl bara ett exempel. Det skulle vara fullt möjligt att ta fram en laserstyrd granat vilket nog vore det bästa för att kunna understödja markförband på nära håll.
Var ska du placera AMOS tornet på Visby......laserstyrda granater måste målutpekas med laser, bättre och billigare med GPS styrda granater.

Varför ens spekulera i att använda Visby för att understödja markförband i tex fredsbevarande insatser runt om i världen - det finns redan utländska fartyg för den rollen med moderna 127 mm kanoner ( med modern ammunition).
Har du varit ombord? det har jag och jag har en plan var det finns plats

över lastdäck, dvs i mitten av Visbys halvdäck, över torpedtuberna, något för om helikopter H på bilden

http://www.marinen.mil.se/visby/photo.p ... =4252&oid=

AMOS är rätt liten och får plats i en streta eller en cv90 så plats är nog inget större problem.
Skulle man inte kunna använda Hellfire 2. En 12 cm grk levererar en hel del rekyl trots allt. Den nya Hellfire har väl 20 km räkvidd. Jag menar om man ska understödja vid en landstignings operation. Landstigningsfartygen borde i alla fall vara utrustade med Hellfire. De kan ta hyfssat många robotar med sig o oftast kan inte stridfordonen ombord skjuta under överskeppningen eller vad det nu heter. Hellfire har ju en fantastisk precision. Behövs väl lite nya stridshuvuden. Det e bättre att sjuta rätt än mycket.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 20 januari 2005, 21:27

"dumma" granater är billigt och god effekt, en styrd granat är dyrare och ger lite bättre effekt. En robot är stor, dyr men ger en god effekt.

Fick jag bestämma skulle flottan köpa de två typ 23orna som RN säljer.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 20 januari 2005, 23:55

Mycket riktigt så är ostyrda granater mycket billigare än robotar.
I fallet Hellfire så krävs ju dessutom att målet kan belysas,
antingen från fartyget, från helikopter eller från marken
och detta är en allvarlig begränsning, särskillt kombinerat
med att svårigheten att verka genom rök och vegitation.

Med ostyrd ammunition har man även på ett helt annat sätt råd
att skjuta på ytmål, t.ex. vid landstigning
och att skjuta på kartlösning mot t.ex. vägkorsningar och broar
som fienden kan tänkas använda.

Avseende rekylen så borde det inte vara något problem.
En 12cm grk-granat torde visserligen ge några gånger större rekyl
än vad en 57mm L/70-granat gör, men då skjuter man å andra sidan
inte grk med 220 skott/minut.

Betänk vidare att finnarna tidigare hade korvetter med Bofors 12cm Akan
och att marien har genomfört prov med AMOS-tornet på Stridsbåt 90H.

Bild

Skriv svar