Quiz: Militär utrustning
Det är väl för tusan inte en NKVD stridsvagn
En 38 (t) är naturligtvis rätt - din luva.
MVH
Hans
Bilden stulen här - många fina bilder finns det http://www.ww2incolor.com/gallery/germa ... nder_trees
En 38 (t) är naturligtvis rätt - din luva.
MVH
Hans
Bilden stulen här - många fina bilder finns det http://www.ww2incolor.com/gallery/germa ... nder_trees
- hoffe_salem
- Medlem
- hoffe_salem
- Medlem
Tack Hans! Tänkte det kunde vara dags med en avatar. Upptäckte att jag segat mig in på förstasidan av medlemsmatrikeln, om man sorterar på antal inlägg. Huga huga. Har dock fortfarande några tusen inlägg kvar till MD-nivå... 
OK, så vad fepplar signalisterna med här då?
OK, så vad fepplar signalisterna med här då?
- Bilagor
-
- ioiywt.jpg (22.24 KiB) Visad 490 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag skäms
Jag skäms. Kommer inte riktigt ihåg om det var 2 W eller 3 W Br och inte heller modellåret, för det var dubbelt. Kortvågsradio t v och ackumulator t h.
Så jag föreslår: 3 Watt Br m/40-43.
(Hade med den att göra sista gången 1963). Minnet blir sämre - uh.
Så jag föreslår: 3 Watt Br m/40-43.
(Hade med den att göra sista gången 1963). Minnet blir sämre - uh.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Haubits
Jag skäms likväl. Borde ha kunnat. Nåväl vi körde inte telegrafi på 2 Watt Br m/40-42 utan telefoni. För telegrafi använde vi 10 Watt Br M/39.
Ny fråga: Detta är en av Bofors tillverkad 10,5 cm haubits m/24. Det har endast funnits 14 sådana pjäser i världen.
Frågan är: Vilket lands armé använde dessa?
Ledtråd: Japanerna erövrade 11 st 1942.
Ny fråga: Detta är en av Bofors tillverkad 10,5 cm haubits m/24. Det har endast funnits 14 sådana pjäser i världen.
Frågan är: Vilket lands armé använde dessa?
Ledtråd: Japanerna erövrade 11 st 1942.
- Bilagor
-
- Scan10012.JPG (22.21 KiB) Visad 477 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nederländerna
Nja, jag skall inte vara petig. Nederländerna är godkänt svar, men egentligen handlar det om Nederländska Ostindien (nu Indonesien)
Pjäserna ingick med 12 st i 1.haubitsbataljonen (A I Hw) i Batavia (Jakarta) och med 2 i Depot Mobiele Artillerie i tjimahi (7 km väst Bandoeng).
Din tur att ladda!
Foto: Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (KNIL), A I Hw, färdig pjäs.
Pjäserna ingick med 12 st i 1.haubitsbataljonen (A I Hw) i Batavia (Jakarta) och med 2 i Depot Mobiele Artillerie i tjimahi (7 km väst Bandoeng).
Din tur att ladda!
Foto: Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger (KNIL), A I Hw, färdig pjäs.
- Bilagor
-
- Scan10069.JPG (56.62 KiB) Visad 469 gånger
Re: Nederländerna
Hmm, trodde i min enfald att Nederländska Ostindien räknades som en del av Nederländerna...Stellan Bojerud skrev:Nja, jag skall inte vara petig. Nederländerna är godkänt svar, men egentligen handlar det om Nederländska Ostindien (nu Indonesien)
Eftersom Telia inte behagar vara tillgängliga så kan jag inte visa någon bild så jag släpper frågan fri.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nederländerna?
Varför göra något enkelt när man kan göra något komplicerat? Marinen i Nederländska Ostindien (NEI) var en del av Nederlänska marinen och löd under amiraitetet i Den Haag. Armén däremot löd under guvernören i NEI och hade egen materielanskaffning och inte via NL.
Arméns koppling till NL gick via generalguvernören och kolonialministeriet.
Arméns koppling till NL gick via generalguvernören och kolonialministeriet.