Två Rb 99? Sist jag kollade under ett par JA så var det fyra balklägen - sidobalkarna (under luftinagen) och Vingbalkarna (brevid landställen), de två yttersta är fortfarande vikta för Rb74/24J. U95 tar visserligen upp en vingbalkplats för Rb 99 men kapseln kan användas som medstörare och skydda en rote upp till en grupp. U95 används för att maskera radarn hos målsökande flygplan som sedan länkar över informationen till annan rote eller grupp som ligger radartyst i markklottret och därmed är svår att upptäcka, samtidigt manövererar dessa till bättre skottläge än den sökande. De som ligger radartyst börjar sända med egen radar när det är dags att skjuta. Om den gruppen också har medstörare i form av en U95 kommer motståndaren att få förvarning om anfallet när roboten söker själv i slutfasen av anfallet.Backis skrev:Bara två rb99 är lite lite, puff-puff-åk hem... Det är synd att ändringen i underrede kostade två pyloner...J.K nilsson skrev:
Med tanke på att JA 37 ligger mig varmast om hjärtat vill jag slå ett slag för den senaste modifieringen med tillhörande programvara ed 36.03. Kombinationen radar - ps46, AMRAAM - Rb 99 och störkapsel - U95 (Erijammer a110) stilrent, skälva månde den lede fi.![]()
Lite synd också att det sitter en mer kapabel radar i ett flygplan som håller på att avvecklas än det gör i Gripen...
Backis: Vad menar du att med att ändringen kostade två balklägen?
Radarn i Gripen kommer i sin nuvarande form aldrig att kunna bli en så bra jaktradar som PS46/A mindre antenn i ett mindre flygplansskrov. JA37Di används för att utveckla JAS 39 i jaktrollen. Samma elektronik i ett fungerande skrov, ingen tid och inga pengar läggs på att hålla flygplanet i luften.
J.K Nilsson