Handgranater

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28915
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 1 februari 2006, 13:25

Någon av dessa? Eller någon av de här?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 1 februari 2006, 17:08

Hans skrev:Problemet är väl att man måste deaktivera säkringen till tändröret utan att tända drivladdningen vilket jag har lite svårt att förstå hur det skulle gå till. Men jag har ingen aning om säkringsystemet i en amerikansk VK II 60mm granatkastargranat.

MVH

Hans
Var inte vitsen med dessa granatkastargranater att man kunde variera antalet laddningar för att åstakomma olika banor? Alltså borde man kunna plocka av alla drivladdningar. Nu vet jag inte jag spekulerar men det känns som om det skulle vara så.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 februari 2006, 17:27

J.K Nilsson skrev:
Var inte vitsen med dessa granatkastargranater att man kunde variera antalet laddningar för att åstakomma olika banor? Alltså borde man kunna plocka av alla drivladdningar. Nu vet jag inte jag spekulerar men det känns som om det skulle vara så.

J.K Nilsson
Vad var problemet?
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28915
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 1 februari 2006, 17:28

För att citera den bästa tillgängliga källan, mig själv 8)
Hans skrev:Man släpper granaten i "röret" ett tändstift slår mot tändhatten och tänder drivladdningen. Gasena från den går ut genom de små hålen och driver ut granaten. Granaten går i en kastbana och när tändröret slår i marken exploderar sprängladdningen. Runt om den smalare delen (drivladdningen) kan man hänga på extra laddningar för att öka räckvidden.
Bild
Och för att visa hur de extra drivladdningarna ser är är jag väl tvingad att ta med Sarvis bild också.
Bild


MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5945
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 1 februari 2006, 17:33

Plockar dom inte ur drivladdningen ur granaten under förberedelserna? Längesedan jag såg filmen...

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 1 februari 2006, 19:54

Menar du film SPR så drar dom bara ut en sprint och slår den mot en platta och sen slungar iväg den som en vanlig granat.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 februari 2006, 05:44

Hans skrev:Någon av dessa? Eller någon av de här?

MVH

Hans
Tack Hans för 'varuproverna'. Minnet sviker kanske - men tycker den mest liknade en
av de finska - med träskaft.....mvh, Varjag

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 2 februari 2006, 13:08

I "Rädda menige Ryan" dunkar de överlevande soldaterna granatkastarprojektiler mot en stålplatta och kastar dem sedan med samma effekt som en handgranat som exploderar så fort som den nuddar marken.

Var detta verkligen möjligt eller bara en av otaliga Hollywood-myter?

Jodå det är fullt möjligt. Granaten armeras vid skottlossningen. Det innebär att i tändröret vrider sig en del så att tändkapseln kommer mitt för slagstiftet. Genom accelerationen i eldröret hindras vridningen tills den lämnat eldröret och ytterligare några meter. Jag har sett grk som varit grupperade i skog få trädbrisad på den uppåtgående delen av banan.

Samma kan ske också genom en hård stöt mot bottenplanet på granaten. Om en sådan granat som misshandlats på det sättet skjuts sker explosion direkt när den når botten på granatkastaren. Sen gäller det att kasta den med spetsen först eller åtminstone så att något trycker in tändkolven.

Btr handgranat mot strf, finns bara en möjlighet, det är att få in den i vagnen. Om luckan därefter stängs eller ej spelar ingen större roll.

Jag har kastat och varit kastledare vid kast med 1000-tals granater av all sorter som använts i Sverige utom de allra nyaste både i kastbås och tillämpat i terrängen med plan mark eller liten kulle som skydd och min erfarenhet är allt bortom 5 m är oskadat. Skulle man kasta den i snö, 2-3 dm djup eller mer är verkan max 1 m från nedslagsplatsen. Laddningsvikt i t ex våra ägghandgranater m/45 och m/56 ligger på knappt 2 hg trotyl om jag minns rätt, så det väsnas mer än det gör nytta!

Alla som har kastat med mig har varit byxis när de kommit fram till kastplatsen och när de sett att det inte var en Hollywoodeffekt av den sagt: Var det allt? Vid ett tillfälle när jag fick möjlighet att kasta 3-4 hgr/man fick jag dra ner dem i värnet på de sista hgr som var och en kastade, de märkte att det var i stort sett ofarligt att stå upp för verkan 20 m bort var 0!

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 2 februari 2006, 17:36

Då är det med andra ord otroligt nog en Hollywood-myt som INTE har avlivats utan faktiskt visat sig vara fullt möjlig att genomföra. Men att kasthandgranater hade en sån liten verkningsradie visste jag faktiskt inte. När jag lumpade var jag vid flygvapnet som väderobservatör, en tro det eller ej viktig tjänst där jag på sin höjd fick skjuta med k-pist M45B under GSU:n. Sysslar mycket med rollspel och i det svenskskapade rollspelssystemet Mutant - Undergångens Arvtagare har handgranaterna en verkningsradie på 15 meter, alltså är det helt orealistiskt. Bra att veta inför framtida äventyrsskapanden.

Morgan

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 2 februari 2006, 20:11

MD650 skrev:
Lützow skrev:Nyckeln brukar oftast vara en blocknyckel!
Det är olika till olika vagnar.
Strf 90 har hänglås.
:)
Under finska vinterkriget använde ryssarna också hänglås på stridsvagnarna. Men det var befälen som häktade på den för att besättningen inte skulle smita ut och sticka hem när de kört utom synhåll.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 2 februari 2006, 21:20

Jkpg1977 skrev:Då är det med andra ord otroligt nog en Hollywood-myt som INTE har avlivats utan faktiskt visat sig vara fullt möjlig att genomföra. Men att kasthandgranater hade en sån liten verkningsradie visste jag faktiskt inte. När jag lumpade var jag vid flygvapnet som väderobservatör, en tro det eller ej viktig tjänst där jag på sin höjd fick skjuta med k-pist M45B under GSU:n. Sysslar mycket med rollspel och i det svenskskapade rollspelssystemet Mutant - Undergångens Arvtagare har handgranaterna en verkningsradie på 15 meter, alltså är det helt orealistiskt. Bra att veta inför framtida äventyrsskapanden.

Morgan
Enligt wikipedia har den amerikanska handgranaten en "dödlig radie" på 5 m och och en "skadlig radie" på 15 m, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 februari 2006, 23:54

Det verkar rimligt. 5m radie är ju tillräckligt för att du iallafall ska kunna fläppa iväg den utan att riskera självmord för det. 15m, också troligt om du står oskyddad och upprätt. Mycket splitter blir det...men någorlunda skyddad och du ska nog klara dig på ett par meters håll. Den blåser ut ett rum, utomhus något mindre verkan.

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Inlägg av strv » 3 februari 2006, 09:31

Jo jag kan tänka mig att den amerikanska har splitterverkan på 15 m, den har mycket stora sprängstycken, i varje fall den Pineapple man ser John Wayne och grabbarna använda i div filmer.

Vi har (hade) som säkerhet i fred 300 m från kastplatsen med ägghgr, 150 med skafthgr m/39 och m/43 som har mindre splitter och mera pang i sig. Det betydde att vissa stora splitter kunde fara en bit längre men huvuddelen var oskadat bortom 5 m.

m/39 är för övrigt den tyska skafthandgranaten, vi har t o m kastat tysktillverkade märkta med örnen som har hakkorset i klorna. Tillverkning på licens skedde här, och alla bränntändare som levererats från Tyskland byttes ut efter vad jag hört. De var osäkra, vissa var tydligen saboterade så de brann betyligt fortare än avsedda 4,5 sek.

Som exempel på verkan kan jag ta att jag brukade sätta upp en 1/3 fig ca 15-20 m bort för att soldaterna skulle ha något att rikta mot och den brukade inte ha fler skador än att den gick att använda ytterligare som mål. Naturligtvis inträffade det någon gång att det stannade en granat alldeles intill och fragmenterade figuren.

Ett av problemen var också att det är en slät grusplan så granaterna studsade och rullade en bit bort. m/39 och 43 har en bränntid efter snöret dragits ur på 4,5 sek och skall åtminstone i fred kastas direkt, m/45 och 56 har en bränntid på 3 sek efter kast. Tiden i luften är nog inte mer än 1,5 sek som max, så det finns tillfälle att den rullar en bit efter nedslag. Våra äldre hgr m/18 resp m/40 hade en rotationssäkring resp en vinge med skena som drogs ur granaten i luften på vägen fram och, armerade därigenom granaten som exploderade vid nedslaget.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 7 februari 2006, 07:44

Enligt vad jag läste i nån faktabok om andra världskriget kunde den amerikanska splitterhandgranaten vara dödlig i upp till 50 meters radie, fast då rörde det sig väl mestadels om restsplitter eller dylikt kan jag tänka mig. Iallafall beordrades soldaterna ta betäckning till dess att granaten hade detonerat.

Nån som vet saken bättre än jag?

Morgan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28915
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 7 februari 2006, 09:38

Jkpg1977 skrev:Enligt vad jag läste i nån faktabok om andra världskriget kunde den amerikanska splitterhandgranaten vara dödlig i upp till 50 meters radie, fast då rörde det sig väl mestadels om restsplitter eller dylikt kan jag tänka mig. Iallafall beordrades soldaterna ta betäckning till dess att granaten hade detonerat.

Nån som vet saken bättre än jag?

Morgan
Enstaka splitter kan vara farliga upp till 50-100 meter om inte mer när det gäller en typisk defensiv handgranat - därav säkerhetsavståndet i fred som strv nämnde tidigare. Även om sannolikheten är liten så kan det vara smart att undvika den helt och hållet genom att ta skydd.

MVH

Hans

Skriv svar