Amerikanarna vill hyra svensk ubåt

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 21 april 2006, 16:31

S.Jonsson skrev:En fråga för en som aldrig varit ombord på en ubåt, hur är luften ombord efter en månad under vattenytan, hur förnyas den?

Mvh,Sören

Edit: Skall inte Gotland och Södermanlandklassen (fyra ubåtar) behållas i alla fall t.o.m. 2008 (enligt försvarsbeslutet)?
Södermanlandsklassen består endast av 2 ubåtar och Gotlandsklassen av 3 ubåtar.

S.Jonsson
Medlem

Inlägg av S.Jonsson » 21 april 2006, 17:34

KA skrev:Södermanlandsklassen består endast av 2 ubåtar och Gotlandsklassen av 3 ubåtar.
Trodde det var fyra. :oops: Är alltså bättre med 2+2 än 3+1 då?

Mvh, Sören
Senast redigerad av 2 S.Jonsson, redigerad totalt 21 gång.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 21 april 2006, 17:50

S.Jonsson skrev:
KA skrev:Södermanlandsklassen består endast av 2 ubåtar och Gotlandsklassen av 3 ubåtar.
Trodde det var fyra. :oops: Är alltså bättre med 2+2 än 3+1 då?

Mvh, Sören

Södermanlandsklassen är de 2 modifierade Västergötlandsubåtarna, och har försetts med stirling maskineri. De är modernare ubåtar efter sin modifiering än Gotlandsklassen.

De 2 äldsta Västergötlandsklass ubåtarna är sålda till Singapore.

Gotland, som är den äldsta ubåten i sin serie, lär vara den första som försvinner när vi minskar till 4 ubåtar totalt.

Gilliz
Medlem

Inlägg av Gilliz » 21 april 2006, 18:02

hejsan, hittade detta på nätet:

http://www.allehanda.se/lokalt/7956

Nu kommer frågan hur stor verkan Gotlands torpeder i mot ett hangarfartyg?
Har för mig att det var (USS eller USN?)Ronald Reagan stridsgruppen som Gotland övar imot?
The more recent Nimitz Class carriers (CVN72-CVN76) have a displacement of 102,000t fully loaded. They have a length of 317m and beam of 40.8m.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 21 april 2006, 18:10

Gotland är bestyckad med 78. . Tunga torpeder typ 613 och lätta torpeder typ 431/451. Minor kan medföras. Sen vet jag inte hur mycke att hangarfartyg klarar men det är hon än hel del. Läste att ingen "vanligt" är tillräckligt får att sänka ett hangarfartyg..

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 21 april 2006, 19:11

predator skrev:Gotland är bestyckad med 78. . Tunga torpeder typ 613 och lätta torpeder typ 431/451. Minor kan medföras. Sen vet jag inte hur mycke att hangarfartyg klarar men det är hon än hel del. Läste att ingen "vanligt" är tillräckligt får att sänka ett hangarfartyg..
Enligt Combat Fleets 2005-06 så är Gotlandsklassen bestyckad med 4 st 533 mm torpedtuber med totalt 12 st tunga torpeder av typerna tp 613 eller tp 62, samt 2 st 400 mm torpedtuber med totalt 4 st lätta torpeder (Marinkalender 2002 säger 6 st) av typerna tp 431 eller tp 45 (med 2 torpeder i varje tub). Dessutom kan 48 st minor av typerna Bunny eller tp 42 medföras i en utvändig mingördel. Även om ett tungt amerikanskt hangarfartyg inte skulle sänkas av en träff från en tp 613 eller tp 62 så skulle hon nog sättas ur stridbart skick, åtminstone ett tag tills man hunnit fylla ballasttankar och rätat upp henne. Moderna tunga torpeder detonerar under sitt mål, och skapar en gasbubbla som oftast knäcker kölen på målfartyget. Dessutom så kastas maskineri ur sina bäddar, och elektroniken slås ut av tryckvågen och vibrationer.

/Per

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 april 2006, 19:15

Perman skrev: Dessutom kan 48 st minor av typerna Bunny eller tp 42 medföras i en utvändig mingördel.
/Per
Används verkligen mingördlarna på de svenska ubåtarna? Fick intrycket att det var något som planerades, men försvann i och med att invastionsförsvaret avvecklades.

Gilliz
Medlem

Inlägg av Gilliz » 21 april 2006, 19:19

predator skrev:Gotland är bestyckad med 78. . Tunga torpeder typ 613 och lätta torpeder typ 431/451. Minor kan medföras. Sen vet jag inte hur mycke att hangarfartyg klarar men det är hon än hel del. Läste att ingen "vanligt" är tillräckligt får att sänka ett hangarfartyg..
okej, flera torpeder då :wink:
men hur 'träffar' torpederna båten kör dom in i skrovet och sprängs, eller som jag såg på discovery nån ny amerikansk torped som kör in under båten och sprängs och klyver den på mitten i princip.

Edit: Okej tack för svaren Perman

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 21 april 2006, 19:26

tryggve skrev:
Perman skrev: Dessutom kan 48 st minor av typerna Bunny eller tp 42 medföras i en utvändig mingördel.
/Per
Används verkligen mingördlarna på de svenska ubåtarna? Fick intrycket att det var något som planerades, men försvann i och med att invastionsförsvaret avvecklades.
Alla moderna referensverk som jag läst säger att de är operativa, men jag har för mig att det bara finns ett fåtal. Har man bara fyra-fem ubåtar av två olika typer så är det väl snart gjort att designa och bygga dessa. Intressant är väl att Västergötlandsklassens mingördel endast rymmer 22 minor, men det är möjligt att Södermanlandsklassen nu får en modifierad mingördel som rymmer fler minor. Har också hört att mingördeln ska gå att skjuta loss i ett nödläge som t.ex. om ubåten blir anfallen. Ubåtarna torde väl vara våra allra viktigaste minbärare idag.

/Per

S.Jonsson
Medlem

Inlägg av S.Jonsson » 21 april 2006, 19:52

KA skrev:Södermanlandsklassen är de 2 modifierade Västergötlandsubåtarna, och har försetts med stirling maskineri. De är modernare ubåtar efter sin modifiering än Gotlandsklassen.
Tack för klargörandet, trodde det var tvärtom.

Mvh, Sören

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 21 april 2006, 20:07

Gilliz skrev:
okej, flera torpeder då :wink:
men hur 'träffar' torpederna båten kör dom in i skrovet och sprängs, eller som jag såg på discovery nån ny amerikansk torped som kör in under båten och sprängs och klyver den på mitten i princip.

Edit: Okej tack för svaren Perman
De finns olika typer, de älsta magnetisk tändning, känner av båtens magnetfält. De moderna sättet att Sonar utrustningen känner av var båten är och datorn "dyker" under båten....de flesta moderna torperder är gjorda att detonera under faryget istället för sidan.

S.Jonsson
Medlem

Inlägg av S.Jonsson » 21 april 2006, 20:48

Är kanske lite OT men när tråden ändå är inne på undervattenssprängning:
Det som sker händer i djupet. Där har det bildats en gasbubbla som kanske denna gång var 20 meter i diameter. Denna bubbla trängde undan ett vattenklot som vägde 4000 ton.
Bild
http://www.foa.se/FOI/templates/Page____4843.aspx

Fregatten Evertsen radar lade tydligen av i samband med den här testsprängningen. En (tung)torped har mycket kraftigare verkan antar jag?

Mvh, Sören

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 21 april 2006, 21:01

78 torpeder.....vet du hur stora dom är, och hur liten ubåten är?

Otto Gaz
Medlem

Inlägg av Otto Gaz » 21 april 2006, 22:20

Gilliz skrev: okej, flera torpeder då :wink:
Lite kortfattat går torpedanfall mot ytmål till så här:

Moderna torpeder kör in under båten och detonerar där de gör mest skada (genom att lyfta skrovet så det knäcks, eller att slå
sönder utrustning som tex motorer).

Torpederna är trådstyrda och styrs från ubåtens stridsledning mot målet. Normalt försöker man ligga med ubåtens sida mot
målet, då detta ger bäst lyssningsförhållanden. Man ligger alltså inte med fören mot målet som på film. Torpeden styrs i en båge
mot målet för att inte störa lyssningen mot målet.

Runt målets tänkta läge, har man en sk "box" där torpedens målsökare blir aktiv. Torpeden kan då själv styra mot målet, och går in i det sk "hundspåret" mot den starkaste bullerkällan som är propellrarna på målet. På så vis kommer torpeden att
nå målet akterifrån. När torpeden passerar in under målets skrov, indikeras detta av zonrör på torpeden (skovets magnetism), och torpeden fortsätter ett förutbestämt antal meter för att hamna mitt under fartyget. Där detoneras sprängladdningen.

/Otto

Otto Gaz
Medlem

Inlägg av Otto Gaz » 21 april 2006, 22:32

S.Jonsson skrev:En fråga för en som aldrig varit ombord på en ubåt, hur är luften ombord efter en månad under vattenytan, hur förnyas den?
Moderna ubåtar har luftkonditioneringsaggregat som fuktar av och renar luften. Det största problem man har är att
koldioxidhalten stiger i uläge. Luften cirkuleras genom kalk som absorberar koldioxiden. Syre kan man ersätta på lite olika sätt. En vanlig metod är att bränna facklor som avger syre vid förbränning.

Atomubåtar som inte behöver spara på el, använder ofta elektrolysaggregat för att producera syre från vattnet.

Konventionella ubåtar utan AIP snorklar ju regelbundet, så man behöver oftast bara använda kalk för att ta bort CO2. Luftvolymen är tillräckligt stor för att man egentligen inte ska behöva bry sig om syret (även om man övervakar gaserna
ombord noga).

Om vi bortser från syre och annat, så kan man beskriva luften ombord på en ubåt efter några veckor som instängd. :)
Man är dock inte så medveten om det förrän man varit på däck, tex vid förtöjning, och kommer ner i röret igen.
Då luktar det kraftigt av omklädningsrum...

/Otto

Skriv svar