Det var ingen Viggen som låste radar på en SR-71 utan det var en J-35 Draken som han ifatt en SR-71 över östersjön som hade problem med en av motorerna därför kunde den inte hålla full fartOri skrev:Jag tänkte passa på att få en berättelse bekräftad eller avfärdad som skröna när det verkar finnas så mycket expertis här.
Under lumpen så berättade ett av våra befäl på någon av lektionerna om vårt försvars roll att Viggen hade låst sin radar på en SR-71 över Östersjön. Det skulle varit det enda eller ett av de få planen i världen (kommer tyvärr inte ihåg vilket han sade) som hade lyckats med det när SR-71 flög på marsch-höjd/hastighet
. Dessutom skulle basen som SR-71 kom ifrån ha skickat någon form av diplom där dom tackade/erkände radarlåsningen 8) .
Jag gjorde lumpen på F5 och befälet jobbade på väderskolan, så man tycker att han borde veta vad han pratade om, men samtidigt tycker jag att historien låter för bra för att vara sann? jag tror planet var från
Någon som kan hjälpa till och avfärda/bekräfta berättelsen ?
Med väderliga hälsningar,
Jörgen
Svenska stridsflygplan
Re: En skröna till ?
Senast redigerad av 2 Luno, redigerad totalt 21 gång.
F-16I är att avancerat stridsflygplan mot främst markmål - har därför 2 mans besättning ( vapenoperatör i baksits).KA: Kan du precisera "slår på fingrarna"?
Mvh Petter
Det slår Gripen på fingrarna när det gäller attackrollen mot markmål.
F-16I har interna extratankar som ger lång räckvidd utan att behöva använda vapenbalkar till extratankar.....
F-16I kan ta en mycket stor vapenlast.....
F-16I har en mycket avancerad radar( Northrop Grumman's AN/APG-68(V)9 multimode radar ) mot bla markmål + avancerad FLIR.....
Israel har även gått om moderna styrda vapen......
Det låter ju mer troligtLuno skrev:Det var ingen Viggen som låste radar på en SR-71 utan det var en J-35 Draken som han ifatt en SR-71 över östersjön som hade problem med en av motorerna därför kunde den inte hålla full fart
Finns det någon skriftlig källa till detta ?
Och stämmer biten om erkännande ifrån SR-71's bas ?
Det vat jag inte jag har som dom flesta hört den muntligt under min värnpliktOri skrev:Det låter ju mer troligtLuno skrev:Det var ingen Viggen som låste radar på en SR-71 utan det var en J-35 Draken som han ifatt en SR-71 över östersjön som hade problem med en av motorerna därför kunde den inte hålla full fart!
Finns det någon skriftlig källa till detta ?
Och stämmer biten om erkännande ifrån SR-71's bas ?
Det är sant SR-71 körde sina patrullbanor över östersjön när de spionerade på sovjet från distans. Planet kränkte svenskt luftrum när planet skulle svänga hemåt, tänk dig vilken svängradie i mac 3
Planet gjorde det med regelbundna intervaller och samma klockslag så svensk jaktledning kunde styra en viggen på perfekt "intersept" kurs så Viggen låg i rätt skjutläge om planet hadde haft robotar med sig.
Skulle inte SR-71 följt sådana exakta rutiner skulle det i prinsip varit omöjligt för att få en Viggen på rätt platts.
Planet gjorde det med regelbundna intervaller och samma klockslag så svensk jaktledning kunde styra en viggen på perfekt "intersept" kurs så Viggen låg i rätt skjutläge om planet hadde haft robotar med sig.
Skulle inte SR-71 följt sådana exakta rutiner skulle det i prinsip varit omöjligt för att få en Viggen på rätt platts.
Om man hängde på en krok, så skulle Viggen klara av att landa på ett hangarfartyg. Vägbanelandningarna Viggen designades för påminner mycket om de påfrestningar som ett flygplan utsätts för när det landar på ett hangarfartyg. Om det finns strukturella möjligheter att sätta fast en krok har jag ingen aning om dock.Luno skrev:Jag måste hålla med Moxica. Att Viggen skulle landa på ett hangarfartyg låter alldeles för otroligt.
Skillnaden mellan ett landbaserat flygplan och ett hangarfartygs baserat flygplan är mer en bara en krok som används för att stoppa upp flygplanet på hangarfartyget
Att Viggen har landat på ett hangarfartyg hörde jag för en massa år sedan, men ställer mig nog bland dom som avfärdar det som vandringsägen.
Apropå jämförelse Phantom/Viggen. (ursprungsmodellerna)
Phanthom var snabbare.
Phantom hade längre räckvidd och kan bära mer last.
Phantom hade en extra besättningsman.
Viggen var mer manöverabel (kanske bara marginellt) och hade ungefär likadan "power-to-weight ratio", så jämförbar acceleration.
Jaktviggen hade en mycket bättre kanon än Phantom. Phantom 2 fick en poddad Vulcan, som fortfarande är en sämre kanon.
Viggen har en bättre radar.
Viggen har högre "sortie-rate", alltså klar för nästa uppdrag snabbare.
Jag ser ingen tydlig överlägsenhet hos Phantom.
Re: SR-71 radarlåst av Viggen/Draken. Historien tillhör antagligen den mest spridda inom och utom flygvapnet. Vad jag hörde så var det antingen F-16 Detachement Gotland eller F-17 Ronneby som det svenska planet kom från. Brevet med ett erkännande har jag också hört om, och i teorin är det säkert fullt möjligt att lägga sig på intercept och få radarlåsning om man vet flygbanan i förväg. Men jag har hört så många olika varianter på den storyn att jag är, om inte skeptiskt, så iallafall lite frågande. Någon som har kontakter på någon av sagda flygbaserna och kan kontrollera delen om brevet iallafall?
- J.K Nilsson
- Medlem
Nu har jag visserligen inte böckerna framför mig, men i "I luften 2004" eller "I luften 2003" står det om beredskapsflygplanen och stridsledningens bravader över östersjön. JA 37 skulle utan problem kunna följa ett mål som SR 71 trots det höjdöverläge som SR 71 har, vapeninsatts med Sky Flashen (Rb 71) blir en annan historia, men försöka duger...
Ang. SR 71 förutsägbara banor, möjligheten att på genaste sätt utan att kränka svenskt luftrum ta sig ut ur Östersjön blir den smala remsan mellan Öland och Gotland den enda möjliga vägen. Den SR 71 som det talas om med motorproblem kränkta mycket riktigt svenskt luftrum.
Roary: kan du briefa in oss vad som hände under STRL 60s tid?
Med tanke på att JA 37 ligger mig varmast om hjärtat vill jag slå ett slag för den senaste modifieringen med tillhörande programvara ed 36.03. Kombinationen radar - ps46, AMRAAM - Rb 99 och störkapsel - U95 (Erijammer a110) stilrent, skälva månde den lede fi.
Ang. SR 71 förutsägbara banor, möjligheten att på genaste sätt utan att kränka svenskt luftrum ta sig ut ur Östersjön blir den smala remsan mellan Öland och Gotland den enda möjliga vägen. Den SR 71 som det talas om med motorproblem kränkta mycket riktigt svenskt luftrum.
Roary: kan du briefa in oss vad som hände under STRL 60s tid?
Med tanke på att JA 37 ligger mig varmast om hjärtat vill jag slå ett slag för den senaste modifieringen med tillhörande programvara ed 36.03. Kombinationen radar - ps46, AMRAAM - Rb 99 och störkapsel - U95 (Erijammer a110) stilrent, skälva månde den lede fi.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Ja77:
KA: Intressanta punkter, men jag gissar att det går att hitta en hel del där Gripen är bättre också.
Backis: Nu har jag ingen litteratur här, men Phantom kontra Viggen i snabbhet är väl marginella skillnader?
Apropå skrönor och annat, här är en sann som ni säkert vet: Draken har teoretiskt sett oändlig toppfart. Skulle bränslet räcka skulle den aldrig sluta accelerera, aerodynamiken sätter ingen gräns.
Mvh Petter
Jo, den var en klassisk dogfighter. Dock inte konstruerad som en sådan utan helt korrekt som interceptor, dogfightingen kom som bonus. Observera nu att jag inte påstår att den var bäst eller så, bara att den var habil i rollen.Draken var INTE en dogfighter utan en interseptor.
KA: Intressanta punkter, men jag gissar att det går att hitta en hel del där Gripen är bättre också.
Backis: Nu har jag ingen litteratur här, men Phantom kontra Viggen i snabbhet är väl marginella skillnader?
Apropå skrönor och annat, här är en sann som ni säkert vet: Draken har teoretiskt sett oändlig toppfart. Skulle bränslet räcka skulle den aldrig sluta accelerera, aerodynamiken sätter ingen gräns.
Mvh Petter
Bara två rb99 är lite lite, puff-puff-åk hem... Det är synd att ändringen i underrede kostade två pyloner...J.K nilsson skrev:
Lite synd också att det sitter en mer kapabel radar i ett flygplan som håller på att avvecklas än det gör i Gripen...
Phantom~max 2500kmhGutekrigaren skrev: Backis: Nu har jag ingen litteratur här, men Phantom kontra Viggen i snabbhet är väl marginella skillnader?
Viggen~max 2200kmh
Båda planen tillhör dock en generation när maxfart är mindre viktig än andra aspekter.
Jag misstänker att bl a farbror Einstein skulle komma med någon form av invändning mot det påståendet.Gutekrigaren skrev: Apropå skrönor och annat, här är en sann som ni säkert vet: Draken har teoretiskt sett oändlig toppfart. Skulle bränslet räcka skulle den aldrig sluta accelerera, aerodynamiken sätter ingen gräns.
Mvh Petter
KA: sedan beror det på vilka egenskaper du vill att palnet ska ha.... F16I har ingen sjömålsrobot vilket gör planet kasst för svenska försvaret men inte för Israel som inte väntar på en armada av sovjetiska invasionsfartyg. Israel kräver lång räkvid för att de ska kunna bomba sina grannar medan i sverige defensiva krigsföring inte kräver det.
Sedan kan man undra vad en F16I kostar.....
- Olof Larsson
- Medlem
Jag skulle tro att aerodynamiken (raka luftintag) och dragkraftenGutekrigaren skrev:Apropå skrönor och annat, här är en sann som ni säkert vet: Draken har teoretiskt sett oändlig toppfart. Skulle bränslet räcka skulle den aldrig sluta accelerera, aerodynamiken sätter ingen gräns.
Mvh Petter
är de som sätter gränsen för hastigheten snarare än bränslemängden.
Det är möjligt att man vid ett dylikt fullfartsprov* fortfarande accellererar
långsamt, långsamt när motorn dör av soppatorsk,
men i praktiken så är det nog dragkraften och aerodynamiken
som sätter den praktiska gränsen.
Sedan kan det självfallet vara som på MiG-25 där den förlovade materialutmattningen
via herrar som Wöhler, Haigh & Palmgren säger att nu får du sakta ner
om du inte vill att vingarna ska ramla av.
(*) Är det någon mer än jag som tycker att de kunde skrota en J35:a
genom att genomföra ett dylikt test?
Israel har betalat 4.5 Miljarder dollar för 102 flygplan dvs drygt 44 miljoner $ per flygplan - eller ca 350 miljoner styck ( om varje $ kostar 8 kr). Det är billigare än vad Sverige får betala för Gripen.....Ja77 skrev:KA: sedan beror det på vilka egenskaper du vill att palnet ska ha.... F16I har ingen sjömålsrobot vilket gör planet kasst för svenska försvaret men inte för Israel som inte väntar på en armada av sovjetiska invasionsfartyg. Israel kräver lång räkvid för att de ska kunna bomba sina grannar medan i sverige defensiva krigsföring inte kräver det.
Å andra sidan kan nog besvärliga Sverige inte riktigt räkna med samma rabatter som Israel...KA skrev:Israel har betalat 4.5 Miljarder dollar för 102 flygplan dvs drygt 44 miljoner $ per flygplan - eller ca 350 miljoner styck ( om varje $ kostar 8 kr). Det är billigare än vad Sverige får betala för Gripen.....Ja77 skrev:KA: sedan beror det på vilka egenskaper du vill att palnet ska ha.... F16I har ingen sjömålsrobot vilket gör planet kasst för svenska försvaret men inte för Israel som inte väntar på en armada av sovjetiska invasionsfartyg. Israel kräver lång räkvid för att de ska kunna bomba sina grannar medan i sverige defensiva krigsföring inte kräver det.
Sen kostar F16 generellt betydligt mer att underhålla än Gripen.
Är F16I utrustad med JTIDS/MIDS?