Du kan inte köra en M1a1 på vodka och även den ryska besättningen går att köra på Vodkatryggve skrev:Bra tröst för besättningen ...Panzershreck skrev:Näst bästa, bästa är: vilken är snyggast?tryggve skrev: DEt är nog det bästa svar man kan ge på frågan, faktiskt!![]()
Jag menar även om tex T-72an är mycket sämre än Abrams så är den mycket snyggare, så den förlorar med lite stil iallafall 8)
Hur bra är Abrams-stridsvagnen?
varför då....en gasturbinmotor borde kunna köras på sprit??Luno skrev:Du kan inte köra en M1a1 på vodka och även den ryska besättningen går att köra på Vodkatryggve skrev:Bra tröst för besättningen ...Panzershreck skrev:Näst bästa, bästa är: vilken är snyggast?tryggve skrev: DEt är nog det bästa svar man kan ge på frågan, faktiskt!![]()
Jag menar även om tex T-72an är mycket sämre än Abrams så är den mycket snyggare, så den förlorar med lite stil iallafall 8)
Motorn i M1a1 kan köras på Diesel eller Bensin och Flygbränsle men inte på spritKA skrev:varför då....en gasturbinmotor borde kunna köras på sprit??Luno skrev:Du kan inte köra en M1a1 på vodka och även den ryska besättningen går att köra på Vodkatryggve skrev:Bra tröst för besättningen ...Panzershreck skrev: Näst bästa, bästa är: vilken är snyggast?![]()
Luno skrev:Motorn i M1a1 kan köras på Diesel eller Bensin men inte på spritKA skrev:varför då....en gasturbinmotor borde kunna köras på sprit??Luno skrev:Du kan inte köra en M1a1 på vodka och även den ryska besättningen går att köra på Vodkatryggve skrev: Bra tröst för besättningen ...
Amerikanska pansarsunubbar på tank-net brukar i och för sig säga att man kan köra M1A1 på i pricip allt som är brännbart, även sådana saker som matolja och etanol...
Inte för att jag är kompetent att avgöra om det är sant eller ej, men...
Jag kan ha väldigt fell men dom amerikanare jag brukar prata med säger att det inte går att köra den på sprit om det inte är 90% sprit vi pratar omtryggve skrev:Luno skrev:Motorn i M1a1 kan köras på Diesel eller Bensin men inte på spritKA skrev:varför då....en gasturbinmotor borde kunna köras på sprit??Luno skrev: Du kan inte köra en M1a1 på vodka och även den ryska besättningen går att köra på Vodka
Amerikanska pansarsunubbar på tank-net brukar i och för sig säga att man kan köra M1A1 på i pricip allt som är brännbart, även sådana saker som matolja och etanol...
Inte för att jag är kompetent att avgöra om det är sant eller ej, men...
- Olof Larsson
- Medlem
Huruvida man kan köra en stridsvagn på saker som
sprit eller matolja är ointressant, då sannolikheten att man:
1 - ej har tillgång till ToLo och
2 - har tillgång till...låt oss säga 10 kubikmeter (ganska "lagom" mängd för ett stridsvagnskompani)
av sprit, matolja eller något liknande är försvinnande liten.
Att däremot kunna utnyttja diesel och bensin på civila
bensinmackar kan nog vara användbart, om än inte särskillt ofta.
2 - har tillgång till...låt oss säga 10 kubikmeter (ganska "lagom" mängd för ett stridsvagnskompani)
Så sant så...Larsson skrev:Huruvida man kan köra en stridsvagn på saker som
Re: Mod respektive värdiga motståndare?
Det beror på vad man menar med ursprung, det är knappast så att Araber genetiskt sett är sämre betingade soldater, däremot är idag deras militära kultur riktigt pissig (kanske undantaget Jordanien). Man anser att kunskap är status och nåt man ska hålla på, inte dela med sig (vet bara jag hur man sköter den här manicken kan dom inte sparka mig), och därför lider idag de flesta arab-arméer av bl a väldiga underhållsproblem, då de inkallade helt enkelt inte får lära sig nåt... det här kan ju mycket väl gälla tredje världsarméer generellt.Moonman skrev:Var inte det en onödig kommentar? Skulle de vara sämre pga ursprung?Basse skrev:körs av "towelheads"
mvh Alex Robsahm
Det är iallafall vad en "bekant" till mig som underhållt Egyptiska Apache-A sagt till mig. Och ja, det är Amerikaner, inte Egyptier som underhåller Egyptiernas Ahkp...
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Mod respektive värdiga motståndare?
Alltså kan man inte säga att M1A1/A2 Abrams är skitbra utifrån att flyg, helikoptrar, artilleri och stridsvagnar sköt sönder 450 T-72:or i Irakkriget 1991 eller att ytterligare under 100 st sköts sönder under det senaste kriget. T-72 är ingen värdig motståndare.tryggve skrev:Nej, jag fattar faktsikt inte ett dugg av vad din poäng med denna tråd är, för att vara ärlig.Basse skrev:Nej, och jag hajar inte varför folk hela tiden kastar fram en gammal T-55 utan backväxel som saknar nattkapacitet och är utvecklad i början på 1950-talet och körs av "towelheads" och på allvar tror att den är beviset på att Abrams är skitbra...
Hajar du det?![]()
Irak var 1991 utrustat med T-54, T-55, T-62 och ett stort antal T-72. De hade tusentals LV-missiler och över 10 000 luftvärnskanoner av olika kalibrar.
Med andra ord hade de förbaskat mycket mer vapen än vad t ex Sverige har.
De fick storstryk, vilket till stor det berodde på att moralen hos irakierna var låg.
Men också på sådana omständigheter som att en M1 kunde slå ut en T-72 på ungefär dubbla avståndet som T-72 kunde skjuta.
Det vore som att säga att Tiger II Königstiger var superbäst för att den slog ut en massa T-34/76 under VKII. Königstiger slog nämligen ut en massa JS-1, JS-II, T-34/85 och KV-85 också. De var värdigare motståndare, trots det var Panthern den bästa stridsvagnen.
Den verkliga frågan...
Den verkliga frågan är förmodligen följande om vi utgår från att USA har avskrivit 40-50 Abrams efter det senaste kriget.Ressel skrev:Beroende på modell så står sig Abramsen säkerligen ganska bra mot både T-80 och T-90.Utgångspunkten bör snarare vara hur står sig en Abrams mot Bill, Bill2, Pansarskott 86, Pansarskott 97, LAW 80, Milan 3, Tow 2, Kornet, Metis, Spandrel, T-80, Leopard 2, Challenger, Leclerc, T-90, RPG-16D, RPG-27, RPG-29 med utbildade och motiverade soldater vid rattarna och siktena...
Samma sak mot Pansarskott 86 (beroende på var det träffar.) Då det inte är ämnat mot MBTs. Mot Leclercen och Leopard 2 blir det nog en ganska jämn match.
Hur håller elektroniken, pansaret, hydrauliken och stridsledningssystem samt kretskort för fullträffar från projektiler?
Re: Den verkliga frågan...
I de flesta moderna vagnar finns det redundans för att klara ett antal träffar. Självfallet beror det ju var det träffar men ett par borde man tåla samt att de flesta fordonsystem har utbytesenheter som är hyfsat lätt att byta ut.Basse skrev:
Den verkliga frågan är förmodligen följande om vi utgår från att USA har avskrivit 40-50 Abrams efter det senaste kriget.
Hur håller elektroniken, pansaret, hydrauliken och stridsledningssystem samt kretskort för fullträffar från projektiler?
- Kapten_Gars
- Medlem
Re: Den verkliga frågan...
Eftersom uppgiften på 40-50 vagnar kom ifrån mig så skall jag nyansera den lite eftersom jag gick tillbaks och läste på vad min orogonal källa sa om det hela. Går man igenom den stora floden av obekräftade uppgifter så komemr man fram till att kanske så många som 40-50 M1_och_Challenger kan ha skrivits av USA och UK pga kriget. Denna siffra innefattar vagnar som slagits ut av fientlig eld och sk "mobility kills" som slaktats och förstörts istället för att bärgas, vagnar som skadat eller förstörts i olyckor, samt "friendly fire" förluster. Av denna max siffra å 40-50st så har jag bara lyckats bekräfta 14 M1 och 2 Challenger.Basse skrev: Den verkliga frågan är förmodligen följande om vi utgår från att USA har avskrivit 40-50 Abrams efter det senaste kriget.
Detta av en styrka på 800-1000 insatta stridsvagnar dvs en bekräftad förlust på 1,6-2% av fordonen. Inte ens 50 vagnar är någon förlust av nämnvärd storlek då de utgör max 6.25% av insatta strv.
Då har man genomfört den hittils snabbaste mekaniserade framryckning över en längre sträcka. Sånt sliter på fordonen nått otroligt.
/Daniel
Tyskarna var snabbare 1941
Tyskarna var snabbare i Sovjet 1941 och motståndaren var då till och med både vassare och mer motiverad. Det var 62 år sedan. De hade nog inte särskilt många "mobilitykills".Kapten_Gars skrev:Eftersom uppgiften på 40-50 vagnar kom ifrån mig så skall jag nyansera den lite eftersom jag gick tillbaks och läste på vad min orogonal källa sa om det hela. Går man igenom den stora floden av obekräftade uppgifter så komemr man fram till att kanske så många som 40-50 M1_och_Challenger kan ha skrivits av USA och UK pga kriget. Denna siffra innefattar vagnar som slagits ut av fientlig eld och sk "mobility kills" som slaktats och förstörts istället för att bärgas, vagnar som skadat eller förstörts i olyckor, samt "friendly fire" förluster. Av denna max siffra å 40-50st så har jag bara lyckats bekräfta 14 M1 och 2 Challenger.Basse skrev: Den verkliga frågan är förmodligen följande om vi utgår från att USA har avskrivit 40-50 Abrams efter det senaste kriget.
Detta av en styrka på 800-1000 insatta stridsvagnar dvs en bekräftad förlust på 1,6-2% av fordonen. Inte ens 50 vagnar är någon förlust av nämnvärd storlek då de utgör max 6.25% av insatta strv.
Då har man genomfört den hittils snabbaste mekaniserade framryckning över en längre sträcka. Sånt sliter på fordonen nått otroligt.
/Daniel