tjänstevapen.

Skriv svar
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 oktober 2007, 11:04

Av den föreskriften kan man dra slutsaten att följande myndigheter har någon slags rätt till vapenhantering;

* De lokala 21 Polismyndigheterna
* Rikspolisstyrelsen
* Säkerhetspolisen
* Rikskriminalpolisen
* Försvarsmakten
* Ekobrottsmyndigheten
* Statens kriminaltekniska laboratorium
* Kustbevakningen
* Tullverket
* Skatteverket
Det - var lärorik läsning!
Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket?

Skjuter dom ned eventuella olaga motorsågare, tjuvjägare och skattesmitare med dom då 8O ?, Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 28 oktober 2007, 11:13

Richard J skrev:Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om Polisens och andra statliga myndigheters förvaring
och transport av skjutvapen och ammunition;
beslutade den 8 december 2005.
http://www.polisen.se/static/fap/FAP943 ... 2005_9.pdf

Av den föreskriften kan man dra slutsaten att följande myndigheter har någon slags rätt till vapenhantering;

* Rikspolisstyrelsen
* Säkerhetspolisen
* Rikskriminalpolisen
* Försvarsmakten
* Ekobrottsmyndigheten
* Kustbevakningen
* Tullverket
* Skatteverket

Även om det inte framgår i den här föreskriften för de "civila" myndighterna så lär även Försvarets materielverk och Försvarets Forskningsinstitut ha en viss rätt till vapenhantering. Frågetecken kring Försvarets radioanstalt och Fortifikationsverket dock...
FMV och FOIs vapenhantering handlar väl rimligen mer om att testa och forska kring olika vapen än bära dem i tjänsteutövning?

Intressant att Skatteverket har tjänstevapen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 28 oktober 2007, 11:14

varjag skrev:

Skjuter dom ned eventuella olaga motorsågare, tjuvjägare och skattesmitare med dom då 8O ?, Varjag
:lol:

Ekobrott = Ekonomisk brottslighet

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 oktober 2007, 11:50

Wooster skrev:
varjag skrev:

Äsch, jag glömde att det värsta brottet i Sverige är skattesmitning :lol: , Varjag

Richard J
Medlem

Inlägg av Richard J » 28 oktober 2007, 18:01

Wooster skrev:
Richard J skrev:Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om Polisens och andra statliga myndigheters förvaring
och transport av skjutvapen och ammunition;
beslutade den 8 december 2005.
http://www.polisen.se/static/fap/FAP943 ... 2005_9.pdf

* Rikspolisstyrelsen
* Säkerhetspolisen
* Rikskriminalpolisen
* Försvarsmakten
* Ekobrottsmyndigheten
* Kustbevakningen
* Tullverket
* Skatteverket

Även om det inte framgår i den här föreskriften för de "civila" myndighterna så lär även Försvarets materielverk och Försvarets Forskningsinstitut ha en viss rätt till vapenhantering. Frågetecken kring Försvarets radioanstalt och Fortifikationsverket dock...
FMV och FOIs vapenhantering handlar väl rimligen mer om att testa och forska kring olika vapen än bära dem i tjänsteutövning?
Ja, förmodligen på ungefär samma vis som Statens kriminaltekniska laboratorium hanterar vapen, dvs i forsknings- och testsyfte. Dock så finns det kanske möjlighet för dessa myndigheter att anställa egna skyddsvakter och kanske ett eget driftvärn?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 oktober 2007, 18:25

MD650 skrev:
mrsund skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt :oops:
Det är inte tillåtet att ha med sig pistol under övningar där lösskjutning förekommer. Allt enl. SäkI Ehv/Pv.
:)
Riktigt så är det inte. Om du är övad i befattning och det är en lösövning så får du inte ha med dig pistol, det är riktigt. Men den som t ex är beordrad att tjänstgöra som skyddsvakt under en större övning för att se till att de som övar inte blir rånade på sina vapen kan mycket väl bära pistol.

Det kan alltså mycket väl förekomma pistoler på övningar där det skjuts löst. Men de bärs då av personer som ingår i övningsledningsorganisationen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 oktober 2007, 19:00

Men den som t ex är beordrad att tjänstgöra som skyddsvakt under en större övning för att se till att de som övar inte blir rånade på sina vapen kan mycket väl bära pistol
.
Då löser Du en uppgift som skyddsvakt och ingår således inte i övningen.
Fortfarande gäller SäkI.

Sedan har inte skyddsvakter mandat att nyttja våld ifall någon blir rånad på sitt vapen. Om det föreligger våld eller hot om våld på tredje person (d.v.s. sådant våld som kan innebära stor skada eller risk för att man dör) får skyddsvakten utnyttja nödvärnsrätten.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 28 oktober 2007, 19:30

Richard J skrev: Ja, förmodligen på ungefär samma vis som Statens kriminaltekniska laboratorium hanterar vapen, dvs i forsknings- och testsyfte. Dock så finns det kanske möjlighet för dessa myndigheter att anställa egna skyddsvakter och kanske ett eget driftvärn?
Personal vid Statens kriminaltekniska laboratorium har ett behov av att eventuellt skydda sig själva vid till exempel brottsplatsundersökning och husrannsakningar som knappast som FOI och FMV knappast har när de utvecklar och upphandlar försvarsmaterial.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 oktober 2007, 20:35

MD650 skrev:Då löser Du en uppgift som skyddsvakt och ingår således inte i övningen.
Fortfarande gäller SäkI.

Sedan har inte skyddsvakter mandat att nyttja våld ifall någon blir rånad på sitt vapen. Om det föreligger våld eller hot om våld på tredje person (d.v.s. sådant våld som kan innebära stor skada eller risk för att man dör) får skyddsvakten utnyttja nödvärnsrätten.
Pratar vi inte förbi varandra nu? Jag uppfattade ursprungsfrågan som om officerare kunde bära pistol på övningar. Svaret är ja, men inte om man går i befattning och det ska förekomma lösskjutning. Men att officerare bär pistol av säkerhetsskäl under övningar är inte alls ovanligt. Tyvärr är det nödvändigt numera.

SäkI gäller (nästan) alltid, det har jag inte ifrågasatt. Inte heller när det kan vara aktuellt att bruka sitt vapen. Däremot håller jag inte med om JK Nilssons och din tolkning av SäkI.

Richard J
Medlem

Inlägg av Richard J » 28 oktober 2007, 20:50

Wooster skrev:
Richard J skrev: Ja, förmodligen på ungefär samma vis som Statens kriminaltekniska laboratorium hanterar vapen, dvs i forsknings- och testsyfte. Dock så finns det kanske möjlighet för dessa myndigheter att anställa egna skyddsvakter och kanske ett eget driftvärn?
Personal vid Statens kriminaltekniska laboratorium har ett behov av att eventuellt skydda sig själva vid till exempel brottsplatsundersökning och husrannsakningar som knappast som FOI och FMV knappast har när de utvecklar och upphandlar försvarsmaterial.
Har verkligen SKL:s tjänstemän som regel tjänstevapen? Listan avser myndigheter som har rätt till vapenhantering, vilket inte är liktydligt med nyttjande av tjänstevapen. SKL, FMV och FOI:s rätt till vapenhantering ska främst ses som en del av dessa myndighters uppdrag att genomföra utredningar, upphandlingar, utveckling och forskning som involverar skjutvapen.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 28 oktober 2007, 21:06

varjag skrev:
Wooster skrev:
varjag skrev:

Äsch, jag glömde att det värsta brottet i Sverige är skattesmitning :lol: , Varjag
något som få känner till

"shoot at sight" :lol:

ar det inte så att få säkerhetsvakter och poliser verkligen får använda sin pistol? (att i många fall är den bara för "show")

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 oktober 2007, 21:13

Pratar vi inte förbi varandra nu? Jag uppfattade ursprungsfrågan som om officerare kunde bära pistol på övningar. Svaret är ja, men inte om man går i befattning och det ska förekomma lösskjutning.

Är det lösövning så är det inte tillåtet att ha med sig pistol. Allt enl. SäkI.
Avseende om man går i befattning eller inte speler per defintion ingen roll.
Svaret kan ju faktiskt vara nej också ;) om det är en lösövning som skall genomföras. Andemeningen är ju att man inte ska blanda "skarpa" resp. "lösa " vapen på samma övning

SäkI gäller (nästan) alltid, det har jag inte ifrågasatt. Inte heller när det kan vara aktuellt att bruka sitt vapen. Däremot håller jag inte med om JK Nilssons och din tolkning av SäkI.
Förbandschef kan göra vissa avsteg avseende SäkI. Utlandsstyrkan har några fler avsteg.

Så sent som för två veckor sedan skulle vi ha med oss pistol på en övning men övningsledaren gav inte tillstånd för oss som normalt var beväpnade med pistol att ha med oss pistol (kass svenska...)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 oktober 2007, 21:52

MD650 skrev:Är det lösövning så är det inte tillåtet att ha med sig pistol. Allt enl. SäkI.
Avseende om man går i befattning eller inte speler per defintion ingen roll.
Svaret kan ju faktiskt vara nej också ;) om det är en lösövning som skall genomföras. Andemeningen är ju att man inte ska blanda "skarpa" resp. "lösa " vapen på samma övning

Ja, andemeningen är att ingen av misstag ska stoppa lösplugg i ett skarpapterat vapen och avfyra detta.

Det är en helt annan sak när trupputbildande officer har skarpladdad pistol vid övning/utbildning med lösapterade automatkarbiner utanför garnisionsområden. Det jag vänder mig emot är JK Nilssons skrivning:

"Vid övning med lös ammunition så måste pistolen ligga kvar hemma. Vid övning med skarpa kulor behövs ingen pistol.

Valet är lätt, skall det skjutas på bana eller i skogen skall vapnet med ,om det inte skall skjutas får vapnet ligga inlåst."

Där håller jag inte med. Det är en skillnad mellan att ha med sig vapnet när man går som övad och alltså kan tänkas behöva "skjuta löst", och att ha med sig vapnet i syftet att tillgodose kravet på säkerhet.
Förbandschef kan göra vissa avsteg avseende SäkI. Utlandsstyrkan har några fler avsteg.
Nej, förbandschef kan inte göra avsteg. Såvida inte detta har reglerats i ett avsteg gjort enligt nedan, vill säga.
"17. Undantag från SäkI. – Chefen för Försvarsmaktens säkerhetsinspektion får besluta undantag från SäkI föreskrifter."
Så sent som för två veckor sedan skulle vi ha med oss pistol på en övning men övningsledaren gav inte tillstånd för oss som normalt var beväpnade med pistol att ha med oss pistol (kass svenska...)
Gick ni i befattning tro?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 oktober 2007, 21:56

gunship skrev:ar det inte så att få säkerhetsvakter och poliser verkligen får använda sin pistol? (att i många fall är den bara för "show")
Nej, de som bär pistol får använda den. Däremot finns det noga reglerat när och hur, i princip kan man säga att för alla andra än polisen så gäller att man bara "får" skjuta i nödvärn. Polisen kan skjuta enligt "laga befogenhet", dvs när det är enda sättet för dem att utföra sin uppgift. Som tur är så är detta inte vanligt.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 28 oktober 2007, 22:09

Bjernevik skrev:Det är en helt annan sak när trupputbildande officer har skarpladdad pistol vid övning/utbildning med lösapterade automatkarbiner utanför garnisionsområden. Det jag vänder mig emot är JK Nilssons skrivning:

"Vid övning med lös ammunition så måste pistolen ligga kvar hemma. Vid övning med skarpa kulor behövs ingen pistol.

Valet är lätt, skall det skjutas på bana eller i skogen skall vapnet med ,om det inte skall skjutas får vapnet ligga inlåst."

Där håller jag inte med. Det är en skillnad mellan att ha med sig vapnet när man går som övad och alltså kan tänkas behöva "skjuta löst", och att ha med sig vapnet i syftet att tillgodose kravet på säkerhet.
Nja det jag menade var att jag inte kan blanda skarpt och löst under samma övning. Därmed kan inte den enskillde officeren på eget bevåg beväpna sig skarpt och delta i övningen eller ta med sig pistolen utan kulor och krut då det inte finns lösskjutningsanordning till den.

En beväpnad skyddsvakt deltar inte i övningen och därför räknar jag inte med den.

Frågan gällde ursprungligen huruvida officerare alltid gick beväpnade, vilket jag visade att så inte är fallet.

J.K Nilsson

Skriv svar