MD650 skrev:Är det lösövning så är det inte tillåtet att ha med sig pistol. Allt enl. SäkI.
Avseende om man går i befattning eller inte speler per defintion ingen roll.
Svaret kan ju faktiskt vara nej också

om det är en lösövning som skall genomföras. Andemeningen är ju att man inte ska blanda "skarpa" resp. "lösa " vapen på samma övning
Ja, andemeningen är att ingen av misstag ska stoppa lösplugg i ett skarpapterat vapen och avfyra detta.
Det är en helt annan sak när trupputbildande officer har skarpladdad pistol vid övning/utbildning med lösapterade automatkarbiner utanför garnisionsområden. Det jag vänder mig emot är JK Nilssons skrivning:
"Vid övning med lös ammunition så måste pistolen ligga kvar hemma. Vid övning med skarpa kulor behövs ingen pistol.
Valet är lätt, skall det skjutas på bana eller i skogen skall vapnet med ,om det inte skall skjutas får vapnet ligga inlåst."
Där håller jag inte med. Det är en skillnad mellan att ha med sig vapnet när man går som övad och alltså kan tänkas behöva "skjuta löst", och att ha med sig vapnet i syftet att tillgodose kravet på säkerhet.
Förbandschef kan göra vissa avsteg avseende SäkI. Utlandsstyrkan har några fler avsteg.
Nej, förbandschef kan inte göra avsteg. Såvida inte detta har reglerats i ett avsteg gjort enligt nedan, vill säga.
"17. Undantag från SäkI. – Chefen för Försvarsmaktens säkerhetsinspektion får besluta undantag från SäkI föreskrifter."
Så sent som för två veckor sedan skulle vi ha med oss pistol på en övning men övningsledaren gav inte tillstånd för oss som normalt var beväpnade med pistol att ha med oss pistol (kass svenska...)

Gick ni i befattning tro?