Bergrum i Sverige

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 10 juli 2003, 17:51

Ressel skrev:Då var det garanterat Oscar II´s fort du såg, de är från 30-talet. 2st 24cm kanoner.
Riktigt så enkelt är det inte.....

Oscar II:as fort byggdes i början av 1900-talet, strax innan WW2 monterades de båda 24 cm kanonerna ner och skickades till Bofors för modifiering. De placerades senare i Hjuvik på Hisingen, med bergrum och LV-kanoner mm. När Batteriet lades ner transporterades pjäserna till deras gamla Fort där det kommer bli museum.

Det övriga tunga fasta KA i GBG bestod av 2 st 15,2 cm tornpjäs m/03-12 på lilla rävholmen (Styrsö), och 4 st 15,2 cm m/40 i pjäsbrunn på Björkö.
Båda batterierna modifierades kraftigt 1984-86 med ny eldledning ( ARTE 719), LV eldledning ( ARTE 725),STRIKA, och utbyggnad av bergrummen mm.
En del av dessa pjäser har också placerats med 24 cm kanonerna på museumet inne på AMF 4.

Det byggdes även ett 7,5cm/57 batteri delserie II på Galterö ( totalt 30 batterier i tre olika serier byggdes mellan 1960-75 i hela landet).

Det var meningen att ett batteri 12/70 ERSTA skulle ersätta/komplettera befintliga batterier i slutet av 70-talet. De tre tornpjäserna skulle placeras på Styrsö,Brännö och Hönö. Pjäserna var redan beställda hos Bofors, men såldes till Norge istället.

BZoMBa
Ny medlem

Inlägg av BZoMBa » 14 juli 2003, 00:41

Simon_HBG skrev:Finns ju massvis av olika bergrum runt om i Sverige. Dels gamla som inte används längre, dels sådana som används även idag (ledningscentraler, radarstationer, etc). De senare är ju försvarshemligheter och man ska nog inte diskutera dem 8)

Tja.....under lumpen så satt jag och surfa runt lite under permissionen och kollade på F16'ns hemsida. Döm om min förvåning när jag hittade en karta som vänligt nog peka ut vart berget jag skulle bevaka låg. Efter ytterligare efterforskning bland mina befäl så visade det sig att bergen och deras lägen INTE är hemlig information. Vi fick dock inte själva erkänna deras existens för obehöriga, vilket gjorde tvättbytena riktigt roliga då två slarvigt klädda "spöken" dök upp hos F16 Malmen varannan vecka för att byta kläder. :)

Hamister
Medlem

Inlägg av Hamister » 17 juli 2003, 12:27

Vad gäller fort ur Per-Albin-linjen så börjar det bli allt mer vanligt att dessa används för civilt bruk. Jag vet några platser där resterna av sådana fort används som grund till lusthus och strandvillor. En fotbollsklubb i Landskrona använder ett sådant fort till omklädningsrum, och på vissa ställen har man byggt om dem till fiskrökerier eller små strandbutiker. I Helsingborg vill jag minnas att en sådan bunker blivit restaurang.

Större anläggningar görs numera om till samlingslokaler för diverse föreningar. Jag vill minnas en en stor anläggning numera fungerar som fritidsgård.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 juli 2003, 13:09

I Helsingborg vill jag minnas att en sådan bunker blivit restaurang.
Bunkerbar heter resturangen, och den ligger på Gröningen, brevid Norra hamnen.

/Anno

Bruun
Ny medlem

Inlägg av Bruun » 4 augusti 2003, 21:57

Ereyk skrev:Det finns inget kustartilleri kvar i Sverige :( . Förra året lades det sista ner i Stockholms skärgård (Söderarm) och innan dess lades KA på Fårösund ner. Kommer fienden från havet får vi be till Gud eller något då vi inte kan försvara våra kuster längre.... :(
Ka är borta men det betyder inte att alla kustartilerister har lämmnat in fanan. Får hoppas att amf kåren bär stolta traditioner vidare.
Låg på en utav de sista 2 pjäserna som sköt uppe i söderarm. Har klappat granaterna i förådet som sköts tomt. Är med tungt hjärta jag bär både mitt nedlagda Ka3 och min nedlagda pjäs.

Visst 12/70 var omodernt men det va manligt.
Men det gör inte att förlusten känns mindre.
Och nej va inte pjäsare utan markstrids ansvarig på "min Ö".

För Ka och elden i tiden

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 4 augusti 2003, 22:09

där jag bor (mölndal som är en förort till gbg) så har vi ett jätte stort berg som det är bergrum i ....har dock alldrig varit inne där efter som den lilla ingången är låst

Skriv svar