Amerikanarna vill hyra svensk ubåt

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 18 april 2006, 18:41

Belisarius skrev:
predator skrev:"Det som gör HMS Gotland så speciell är stirlingmotorerna som gör att fartyget kan stanna under havsytan under mycket lång tid."

Hämtat i från tidningen..

De är väll fel? stirlingmotorerna har väll inget med luften att göra. Den utökar väll bara att motorerna kan gå snabbare och längre utan att gå upp och ladda om eller ?
Njae, lite klumpigt formulerat i tidningen. Stirlingmaskineriet är "luftoberoende" (AIP - Air Independent Propulsion) så det stämmer att det ger ökad aktionsradie utan behov att gå upp för att "tanka luft".
"Luftoberoende tillsatsmaskineri" torde väl vara den fullständiga benämningen på svenska på Stirlingsystemet. Det ersätter alltså inte på något vis det dieselelektriska huvudmaskineriet, men det kompletterar det. M.a.o. så kan en Stirlingutrustad ubåt fortsätta att operera som vilken annan konventionell dieselelektrisk ubåt som helst, även om man kört slut på det flytande syret eller om det blivit något fel på Stirlingsystemet. Stirlingsystemet gör också att ubåten inte behöver gå upp till periskopdjup på ett par veckor och snorkla för att ladda batterierna, något som väsentligt torde öka ubåtens chanser att överleva i en konflikt.

blt.se har en längre version av artikeln:
http://www.blt.se/article.php?args=720452,102;151;0;0

Att notera från artikeln är att om det blir ytterligare ett år i Point Loma, San Diego för HMS Gotland så blir det i så fall med endast en besättning (hittills har man använt två roterande besättningar). Amerikanarna har hittills i stort sett stått helt och hållet för kalaset, men man kan väl gissa att svenskarna kanske får vara med och betala en del om det nu blir en förlängning. Om Gotland skulle komma tillbaka redan nu till sommaren så väntar förmodligen så småningom en avrustning och försäljning, så en förlängning av avtalet är helt klart att föredra.

Jag förstår dock inte riktigt vad Jens Plambeck, stabschef på Första ubåtsflottiljen i Karlskrona, syftar på när han säger:
- Överlag har personalen varit positiv till utbytet. Vid en förlängning av avtalet finns det dock andra tankar
Det kan förstås vara en felcitering av blt.se. Det torde i så fall inte vara förstå gången. Har själv haft en mailkontakt med Anders Järn, chefen för 1:a ubåtsflottiljen, om ett sådant citat av honom från blt.se där han skulle ha sagt att det är en ubåt av [den nyligen konverterade] Södermanlandsklassen som ska bort innan utgången av 2008.

/Per

Mane
Medlem

Inlägg av Mane » 19 april 2006, 09:18

Perman skrev:Att notera från artikeln är att om det blir ytterligare ett år i Point Loma, San Diego för HMS Gotland så blir det i så fall med endast en besättning (hittills har man använt två roterande besättningar). Amerikanarna har hittills i stort sett stått helt och hållet för kalaset, men man kan väl gissa att svenskarna kanske får vara med och betala en del om det nu blir en förlängning. Om Gotland skulle komma tillbaka redan nu till sommaren så väntar förmodligen så småningom en avrustning och försäljning, så en förlängning av avtalet är helt klart att föredra.
Fast då blir det väl inte så värst många ubåtar kvar?
För just nu så har man väl bara fem st i tjänst, 3 Gotland's, och 2 sörmland's

Hittils så har amrisarna pröjast allting. Troligtvis så fortsätter de med det men det vill nog inte betala för den svenska arbetsmodellen. Alltså med 2 besättningar som bytts av var 30:e dag. Tror att amerikanarna tycker det är lite snålt att bara kunna tjänstgöra i 30dagar, med tanke på hur länge som de själva ligger ut.

Så om det blir en förlängning så misstänker jag att amerikanarna vill ha en besättning där hela tiden. Det är kanske det som den svenska personalen inte är så "nöjd" med?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 19 april 2006, 09:59

Mane skrev:
Perman skrev:Att notera från artikeln är att om det blir ytterligare ett år i Point Loma, San Diego för HMS Gotland så blir det i så fall med endast en besättning (hittills har man använt två roterande besättningar). Amerikanarna har hittills i stort sett stått helt och hållet för kalaset, men man kan väl gissa att svenskarna kanske får vara med och betala en del om det nu blir en förlängning. Om Gotland skulle komma tillbaka redan nu till sommaren så väntar förmodligen så småningom en avrustning och försäljning, så en förlängning av avtalet är helt klart att föredra.
Fast då blir det väl inte så värst många ubåtar kvar?
För just nu så har man väl bara fem st i tjänst, 3 Gotland's, och 2 sörmland's

Hittils så har amrisarna pröjast allting. Troligtvis så fortsätter de med det men det vill nog inte betala för den svenska arbetsmodellen. Alltså med 2 besättningar som bytts av var 30:e dag. Tror att amerikanarna tycker det är lite snålt att bara kunna tjänstgöra i 30dagar, med tanke på hur länge som de själva ligger ut.

Så om det blir en förlängning så misstänker jag att amerikanarna vill ha en besättning där hela tiden. Det är kanske det som den svenska personalen inte är så "nöjd" med?
Anledningen till att jag tror att Gotland inte har så väldigt långt kvar i den svenska flottan om hon skulle komma hem till sommaren är förstås det senaste försvarsbeslutet, som säger att en ubåt av Gotlandsklassen skall avföras senast i slutet av 2008. Gotland är ju den ubåt som varit längst i tjänst av de tre, och det senaste året har väl inte precis gjort saken bättre om du förstår vad jag menar.

Det kan mycket väl vara som du säger att amerikanarna tycker det är för dyrt med två besättningar, och att svenskarna nu inte får gehör för sitt fortsatta krav på detta.

/Per

Mane
Medlem

Inlägg av Mane » 19 april 2006, 10:29

Perman skrev:Anledningen till att jag tror att Gotland inte har så väldigt långt kvar i den svenska flottan om hon skulle komma hem till sommaren är förstås det senaste försvarsbeslutet, som säger att en ubåt av Gotlandsklassen skall avföras senast i slutet av 2008. Gotland är ju den ubåt som varit längst i tjänst av de tre, och det senaste året har väl inte precis gjort saken bättre om du förstår vad jag menar.
Ah, och jag som trodde att försvarsbeslutet innebar att man skulle ha 5st ubåtar i tjänst.
Men om man då skall ta en "gotlandsubåt" ur tjänst så ligger nog HMUB Gotland sämst till, längst i tjänst samt mest drifttid.
Undra vem man skall sälja den ubåten till, singapore?

Hörde att ryssland hade beställt 5nya ubåtar ifrån ett varv i St. Petersburg, känns knasigt att då sverige väljer att rusta av sina.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 19 april 2006, 10:46

Gotland har ju modifierats för tjänstgöring i varma hav - andra stålkvaliteter i kylsystemet, luftkonditionering etc om jag minns rätt. Vilka andra svenska ubåtar har anpassats för internationell tjänst? Känns lite udda att först uppgradera jollen för dyra pengar för att sedan strax sälja av eller skrota jollen.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 19 april 2006, 10:48

Mane skrev:
Perman skrev:
Menar du deras bombare eller hangarfartyg?

Skulle dom byta var 30 dag så hinner dom ju knappt ut till sin patrull sektor innan dom va tvungna att vända för att hinna tillbaka. Sen är det väll så att Gottland vill ladda på mer syre och mat. Vet inte hur länge hon kan va ute utan att uppsöka bas eller förrådsfartyg. Någon som vet?

Glader
Ny medlem

Inlägg av Glader » 19 april 2006, 10:50

Gotland har ju modifierats för tjänstgöring i varma hav - andra stålkvaliteter i kylsystemet, luftkonditionering etc om jag minns rätt. Vilka andra svenska ubåtar har anpassats för internationell tjänst? Känns lite udda att först uppgradera jollen för dyra pengar för att sedan strax sälja av eller skrota jollen.
Tycker jag verkar fullt normalt svenskt tänkande. Det vore ju inte första gången vi gör något sådant och varför bryta en fin svensk politisk tradition :wink:

Amerikanerna kanske inte riktigt förstår svensk arbetsmarknads politik och regler om de tycker att 30 dagar i sträck är för länge. Glöm inte att genomsnittsamerikanen har 14 dagars betald semester per år. Vi har liiiite mer än så. De har helt enkelt ett annat tänk när det gäller jobb och arbetsinsats.

Mane
Medlem

Inlägg av Mane » 19 april 2006, 11:17

Sarvi skrev:Gotland har ju modifierats för tjänstgöring i varma hav - andra stålkvaliteter i kylsystemet, luftkonditionering etc om jag minns rätt. Vilka andra svenska ubåtar har anpassats för internationell tjänst? Känns lite udda att först uppgradera jollen för dyra pengar för att sedan strax sälja av eller skrota jollen.
Halland, samt de två ubåtarna i Sörmlandsklassen - Sörmland och Östergötland är anpassade för internationella insatser
Dock vet jag inte om Uppland är anpassad för varmare klimat etc.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 19 april 2006, 17:16

Mane skrev:
Perman skrev:Anledningen till att jag tror att Gotland inte har så väldigt långt kvar i den svenska flottan om hon skulle komma hem till sommaren är förstås det senaste försvarsbeslutet, som säger att en ubåt av Gotlandsklassen skall avföras senast i slutet av 2008. Gotland är ju den ubåt som varit längst i tjänst av de tre, och det senaste året har väl inte precis gjort saken bättre om du förstår vad jag menar.
Ah, och jag som trodde att försvarsbeslutet innebar att man skulle ha 5st ubåtar i tjänst.
Men om man då skall ta en "gotlandsubåt" ur tjänst så ligger nog HMUB Gotland sämst till, längst i tjänst samt mest drifttid.
Undra vem man skall sälja den ubåten till, singapore?

Hörde att ryssland hade beställt 5nya ubåtar ifrån ett varv i St. Petersburg, känns knasigt att då sverige väljer att rusta av sina.
Det är faktiskt inte mer än tre, fyra år sedan som ubåtsflottiljen slog fast i tidningen Marinnytt att 7 ubåtar var ett absolut minimum om man ville säkerställa kompetensen för framtiden hos ubåtsvapnet. Hur man ska bära sig åt att göra detta med 4 ubåtar återstår att se. Singapore är säkert intresserade av en Gotlandsubåt. Dom köpte ju nyligen HMS Västergötland och HMS Hälsingland för att ersätta två av sina Sjöormenubåtar med. Med endast fyra operativa ubåtar i framtiden i det svenska ubåtsvapnet så kan man all sannolikhet bara garantera att kunna ha en i ett operationsområde. De övriga tre är då antingen på väg till eller från operationsområdet, eller genomgår underhåll.

/Per

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 20 april 2006, 22:42

predator skrev:
Mane skrev:
Perman skrev:
Menar du deras bombare eller hangarfartyg?

Skulle dom byta var 30 dag så hinner dom ju knappt ut till sin patrull sektor innan dom va tvungna att vända för att hinna tillbaka. Sen är det väll så att Gottland vill ladda på mer syre och mat. Vet inte hur länge hon kan va ute utan att uppsöka bas eller förrådsfartyg. Någon som vet?
Både och skulle väl jag anta. De flesta ligger ju ute ett par månader i sträck, bombarna är väl ute ännu längre i stöten.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 21 april 2006, 11:15

Jo jag tänkte på deras hangarfartyg dom tar ju än stund på sig att ta sig dig dom är grupperad. Så när man väl är där så ska man väll stannas ett tag. Men sen måste ju båten tillbaka på översynd och mer vapen/soppa tas ombord.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 april 2006, 11:17

Belisarius skrev:
Både och skulle väl jag anta. De flesta ligger ju ute ett par månader i sträck, bombarna är väl ute ännu längre i stöten.
Ohio-klassens SSBN:s brukade i alla fall ligga ute i över tre månader i stöten. Men de kanske har trappat ned patrullerna en del sedan det kalla kriget slutade.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 21 april 2006, 11:27

predator skrev:Jo jag tänkte på deras hangarfartyg dom tar ju än stund på sig att ta sig dig dom är grupperad. Så när man väl är där så ska man väll stannas ett tag. Men sen måste ju båten tillbaka på översynd och mer vapen/soppa tas ombord.
Normalt är ett hangarfartyg ute i 6 månader i sträck, men kan vara ute längre - bla om det händer något i världen.
De flesta av USA:s hangarfartyg är atomdrivna ( 10 av 12) och behöver endast bränsle till sina flygplan. Extra proviant, flygbränsle, vapen mm medförs på underhållsfartyg som ingår i hangarfartygsstridsgruppen. Det går även att byta ut en del av besättningen med ny under det att fartyget är ute till havs.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 21 april 2006, 11:36

Äh, gör en mission av det.. 6 månader är ju en vanlig volta nere på Balkan. Visserligen med ett par veckors leave, men ändå. Borde lätt kunna gå att samla ihop minst 1,5 ubåtsbesättning som kan tänka sig en slitsam tjänstgöring i San Diego under vanliga US-villkor.

S.Jonsson
Medlem

Inlägg av S.Jonsson » 21 april 2006, 12:54

En fråga för en som aldrig varit ombord på en ubåt, hur är luften ombord efter en månad under vattenytan, hur förnyas den?

Mvh,Sören

Edit: Skall inte Gotland och Södermanlandklassen (fyra ubåtar) behållas i alla fall t.o.m. 2008 (enligt försvarsbeslutet)?

Skriv svar