Svenska stridsflygplan

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 19 mars 2004, 11:12

Herman Hedning skrev:
Gutekrigaren skrev:....så hade den en lång historia också.
Mvh Petter
Sant, hur många typer används i drygt 40 år?
Herman Hedning
De sista B-52:orna rullade ut från fabriken 1962 - de sista beräknas vara i tjänst ca 80 år.....

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 19 mars 2004, 11:16

Luno skrev:En annan väldigt imponerande jag har hört att 100% av alla Saab flyg projekt har blivit flygplan medens tittar vi på amerikanarna så är siffran runt 60% :)
Vad konstigt :D när SAAB får uppdraget att ta fram ett nytt stridsflygplan för Flygvapnet - medans 2 eller flera Amerikanska tillverkare får ta fram var sitt flygplan, där slutligen ett väljs.

Men flera flygplan har ändå utvecklats fast de först förlorat - YF-17 förlorade mot YF-16 som blev F-16......YF-17 blev senare F/A-18.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 mars 2004, 15:23

KA skrev: Men flera flygplan har ändå utvecklats fast de först förlorat - YF-17 förlorade mot YF-16 som blev F-16......YF-17 blev senare F/A-18.
Del av historien från FAS
Midway down the development path the stakes changed; what had been a technology demonstration became a Department of Defense competition for a new fighter for both the Air Force and Navy, and for allied nations as well. First flight of the YF-17 was in June 1974. By this time, the Air Force had decided to proceed with Air Combat Fighter (ACF) Program, based on flight testing of the YF-16 and YF-17 prototypes. The Navy was also initiating a program to develop a new VFAX in this time period--a strike fighter to replace both the F-4s and A-7s in its carrier air wings.

When the Lightweight Fighter competition was completed early in 1975, both the YF-16 and the YF-17 showed great promise. The two prototypes performed so well, in fact, that both were selected for military service. The Air Force selected the F-16 to be produced for the Tactical Air Command, and the Navy was directed by Congress to base the VFAX on either the YF-16 or YF-17 designs. The Navy, unhappy with the outcome, proceeded independently with a derivative of the YF-17 Cobra, this evolving into the Navy's Northrop F-18 Hornet fighter program. To meet Navy requirements, considerable improvements in areas such as combat radius and radar capability were incorporated, in addition to carrier suitability features. The resulting redesign was extensive and, when the McDonnell Douglas design was selected as winner in 1976, it was assigned the F-18A designation.

http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/f-17.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem

Inlägg av Herman Hedning » 19 mars 2004, 18:18

KA skrev:De sista B-52:orna rullade ut från fabriken 1962 - de sista beräknas vara i tjänst ca 80 år.....
Okej, got the message :D, det var några fler än 35:an, men 35:an är ju svensk.

Herman Hedning

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 mars 2004, 13:07

Då vår egen flygindustri i stort sett följde, snarare än ledde, den internationella utvecklingen - naturligt nog p.g.a. mindre pengar - ville jag bara nominera två flygplanstyper som tidigt i sin utveckling kunde matcha det bästa utlandet erbjöd. Svenska Aero's J6 och J6B Jaktfalken på 30-talet och SAAB's J 29 tjugo år senare. De låg bägge över den internationella 'profilkurvan' på sin tid. 35 Draken och 37 Viggen låg klart i profilkurvan, om 39 Viggen kan jag inte yttra mig. Alla SAAB's tidigare projekt, B 17, B 18, J 21 och J 21R - låg klart under - den internationella profilkurvan. Men när vi betänker att dessa flygplan konstruerades, byggdes och anvandes i ett litet land som Sverige - med ett fragment av stormakternas resurser - står de alla som ett äreminne vad svenskar, då det krävdes - kunde åstadkomma. Mössan av - alla, när vi passerar Trollhättan och Linköping

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 20 mars 2004, 17:36

varjag skrev:Då vår egen flygindustri i stort sett följde, snarare än ledde, den internationella utvecklingen - naturligt nog p.g.a. mindre pengar - ville jag bara nominera två flygplanstyper som tidigt i sin utveckling kunde matcha det bästa utlandet erbjöd. Svenska Aero's J6 och J6B Jaktfalken på 30-talet och SAAB's J 29 tjugo år senare. De låg bägge över den internationella 'profilkurvan' på sin tid. 35 Draken och 37 Viggen låg klart i profilkurvan, om 39 Viggen kan jag inte yttra mig. Alla SAAB's tidigare projekt, B 17, B 18, J 21 och J 21R - låg klart under - den internationella profilkurvan. Men när vi betänker att dessa flygplan konstruerades, byggdes och anvandes i ett litet land som Sverige - med ett fragment av stormakternas resurser - står de alla som ett äreminne vad svenskar, då det krävdes - kunde åstadkomma. Mössan av - alla, när vi passerar Trollhättan och Linköping
Vad menar du med "profilkurvan"?

I vissa avseenden har både Draken och Viggen legat före det mesta. Båda två i STOL-kapacitet till exempel. Är det någon som vet om det ligger sanning bakom historien att en 37:a satt sig på ett hangarfartyg? Fältmässighet är ju en annan paradgren som jag skrev tidigare, klargöringstiden mellan uppdragen är ju oslagbar. Och Drakens utvecklingspotential nämnde jag tidigare. Vilka andra 50-talare hängde med så långt på så hög nivå?

Gripen är det första fjärdegenerationsplanet i tjänst, andra kan mer om dess företräden än jag och det har diskuterats tidigare på forumet. Men något mainstreamplan är det inte, yppersta världsklass liksom Draken och Viggen.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 20 mars 2004, 20:29

Är det någon som vet om det ligger sanning bakom historien att en 37:a satt sig på ett hangarfartyg?
Det är med säkerhet en skröna, vad skulle det ha varit för hangarfartyg? Sådana rör sig ju inte direkt i våra vatten så ofta

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 mars 2004, 12:14

Jag vet inte om Viggen är en sådant lysande flygplan. Ok, STOL kapaciteten är bra, men när det kommer till vapenlast o liknande så står den sig inte speciellt bra. På vilket sätt skulle Vigen vara ”världsklass” jämfört med andra flygplan i väst? Jämförelse med t ex F-4 Phantom förefaller inte slå ut till Vigens fördel direkt.

Nu vet jag inte, radarn i Jaktviggen ska ha varit ”lysande” för sin tid, men det kan jag inte uttala mig om. Någon som vet?

Draken var mycket snabb för sin tid, men hur var dess stridsegenskaper jämfört med andra typer? AIM-4 Falcon ska inte heller ha varit den mest lysande jaktroboten… :wink:

Gripen är ett helt ok plan, men vi har redan konstaterat att bristen på precisionsvapen är mycket handikappande för planets exportpotential.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 21 mars 2004, 12:18

Jag måste hålla med Moxica. Att Viggen skulle landa på ett hangarfartyg låter alldeles för otroligt.
Skillnaden mellan ett landbaserat flygplan och ett hangarfartygs baserat flygplan är mer en bara en krok som används för att stoppa upp flygplanet på hangarfartyget

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 mars 2004, 12:39

Gutekrigaren; profilkurvan var en statistisk kurva som tog hänsyn till fpl prestanda, flygegenskaper och vapenlastens verkan i målet. Det fanns en 'medelkurva' för allt det bästa som flög runt världen, vissa konstruktioner hamnade under, andra, över den medelkurvan. J 29:an vid sin förbandsdebut - låg högre över medeltalet - än någon annan av SAAB's konstruktioner.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 21 mars 2004, 13:32

Att Viggen har landat på ett hangarfartyg är, med all säkerhet, en skröna. Om det inte fínns några bildbevis och ingen här på forumet kan bekräfta att det skulle ha hänt så är trovärdigheten på storyn ganska låg.

De största amerikanska hangarfartygen (Nimitz-klassen) har en längd på drygt 330 meter. En Viggen kan landa på cirka 500 m, och starta på cirka 400 m. Det är klart, om man lättade planet så mycket som går, med nästan tomma tankar, gick med fartyget i världens motvind och hade en pilot som sätter planet tre decimeter från däckskanten så... kanske.
Påståendet om att Viggen kan landa på hangarfartyg kommer för övrigt från boken Himlens vikingar, om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 21 mars 2004, 14:52

Det stämmer att JAS 39 Gripen var världens första operativa 4:e generationens stridsflygplan ( Oktober 1997)......Men vad säger det igentligen - ingenting.
Totalt beställdes det 204 flygplan ( 30+110+64), varav de sista 64 + 20 från delserie 2 är C/D versionen.
Det skilljer mycket mellan A/B och C/D, och den sista versionen kommer slutligen vara basflygplanet i det Svenska flygvapnet. Men antalet flygplan lär inte räcka ( eller det kanske löser sig med FB 2004 - då det försvinner förband) - av de 84 C/D flygplanen ska 14 Leasas till Tjeckien ( Ungern ska Leasa 14 A/B som byggs om till C/D).

Det var samma sak med Viggen - det var stor skillnad på tex AJ37 och JA37.......Samma sak som att det är mycket stor skillnad på de första F-16 A/B som blev operativa 1979 med de senaste Block 50/52 som fortfarande tillverkas.....

Ta tex Israels nya F-16I ( en block 52 som anpassats för främst attackuppdrag) - den slår Gripen på fingrarna, fastän det bara tillhör 3:e generationen.
Samma sak med tex F-16 Block 60 til Förenade ArabEmiraten eller F/A-18 E/F 'Superhornet' som på många punkter är modernare än Gripen - de flygplanen kommer även fortsätta nytillverkas under många år till.

Mycket snart så blir F/A-22 'Raptor' operativt......vilken generation ska vi placera det....
Stealthegenskaper, supercruise, vektoriserade motorer, mycket avancerad elektronik, mm mm.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 21 mars 2004, 15:16

Hej!

Hangarfartygslandningen är alltså en skröna, konstigt vore det annars. :)

Tryggve: Vapenlasten i Viggen är väl inte dålig? Maverick, Rbs 15 och Rb 74 (för sin tid) är väl inte fy skam även om jag inte är expert? Skyflash vet jag inte så mycket om. Akan på JA37 är ju också kanon (sic!).

Förutom radarn var ju jaktlänken utan motsvarighet länge, vilket gjorde Jaktviggen oerhört potent som jaktplan i stridsledningshänseende.

Med "världsklass" menar jag att Viggen som ny tillhörde det absol7ut yppersta skiktet, i vissa avseenden var den ledande. Om vi vänder på resonemanget, var är 37 sämre än Phantom? :)

Draken var ju en klassisk dogfighter, också ett plan i toppskiktet bland konkurrenterna. Som jag nämnt klarade den attackrollen bra också, enligt danskarna. Beväpningen var väl inte kanon i fråga om Rb 27/28, men vilka jaktrobotar var bättre på den tiden? :)

Gripen är mig veterligen anpassningsbar till det mesta, det är inte planet som sätter gränsen utan ekonomi och politik.

KA: Kan du precisera "slår på fingrarna"?

Mvh Petter

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 21 mars 2004, 15:35

Hangarfartygslandningen är alltså en skröna, konstigt vore det annars. :)
Den kommer nog ifrån att Gripen skulle i teorin kan landa och starta på ett amrekanskt hangarfartyg, en lätt lastad Gripen behöver bara 200 meter start och landningssträka.
Draken var ju en klassisk dogfighter
Draken var INTE en dogfighter utan en interseptor.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

En skröna till ?

Inlägg av Ori » 21 mars 2004, 15:37

Jag tänkte passa på att få en berättelse bekräftad eller avfärdad som skröna när det verkar finnas så mycket expertis här.

Under lumpen så berättade ett av våra befäl på någon av lektionerna om vårt försvars roll att Viggen hade låst sin radar på en SR-71 över Östersjön :o . Det skulle varit det enda eller ett av de få planen i världen (kommer tyvärr inte ihåg vilket han sade) som hade lyckats med det när SR-71 flög på marsch-höjd/hastighet 8O . Dessutom skulle basen som SR-71 kom ifrån ha skickat någon form av diplom där dom tackade/erkände radarlåsningen 8) .

Jag gjorde lumpen på F5 och befälet jobbade på väderskolan, så man tycker att han borde veta vad han pratade om, men samtidigt tycker jag att historien låter för bra för att vara sann :? ?

Någon som kan hjälpa till och avfärda/bekräfta berättelsen ?

Med väderliga hälsningar,
Jörgen

Skriv svar