Pilbåge vs flintlåsgevär

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 20 februari 2004, 14:23

Djinghis Khan skrev:
Skall bli intressant att läsa vad du får fram :) , får dock erkänna att jag är rätt säker på min sak eftersom krigen på de brittiska öarna 1639-1651 är ett av mina speciall intressen och jag har gott om källor.
Det kan inte vara så att det rör sig om undsättnings expidtionerna till La Rochelle på 1620-talet? Eller de statliga engelska armeerna som deltog i 30-åriga kriget 1621-1623 och 1631?
/Daniel
Det är nog mycket möjligt eftersom det var ett tag sedan jag läste det. Finns det uppgifter om bågskyttar vid de expeditionerna?
La Rochelle styrkorna har jag inga detaljerade beskrivningar av men jag är skeptisk till att det fanns några bågskyttar pga 1595 och 1596 års riksråds beslut. Sista gången jag har hittat säkra uppgifter på bågskyttar i en engelsk arme utanför England är trupperna i Nederländerna på 1580-talet. Det finns vissa uppgifter om att det fanns bågskyttar i den englska armen som skickades till Frankrike 1590-1592 men andra dokument tyder på att de nästan omedelbart ombeväpnades med krutvapen.

1621-1623 så var trupperna utrustade enbart med pik och musköt.
Vad gäller Markisen av Hamiltons arme på 6000 man som landsteg vid Stettin 1631 så finns det bågbeväpnade "irren" (dvs gaeler från Skottland/Irland) avbildade på en serier propaganda skrifter trykta av den katolska sidan. Vi veta alltså inte hur trovärdiga de avbildningarna är.
Fast det tog tid innan bågen helt försvann som vapen, sista gången någon dödades av en engelsk långbåge i strid var 1943(!).
När och var var det?

/DK M[/quote]
Under en commandoräd i Franrike, detaljerna har jag tyvärr inte tillhans just nu, förövaren var en Major Churchill med aka "Mad Jack" som var både smått galen och en fantast vad gällde gammla vapen. Vid en landstigning i på några Norska öar så ledde han anfallet beväpnad med en skotsk basket-hilted claymore.
Källa för historierna är brigadgeneral Peter Young's böcker om de brittiska commando soldaterna. Mina ex är utlånade så jag kan inte ge mer exakta detaljer.
/Daniel

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 20 februari 2004, 14:34

Kapten_Gars skrev: Under en commandoräd i Franrike, detaljerna har jag tyvärr inte tillhans just nu, förövaren var en Major Churchill med aka "Mad Jack" som var både smått galen och en fantast vad gällde gammla vapen. Vid en landstigning i på några Norska öar så ledde han anfallet beväpnad med en skotsk basket-hilted claymore.
Källa för historierna är brigadgeneral Peter Young's böcker om de brittiska commando soldaterna. Mina ex är utlånade så jag kan inte ge mer exakta detaljer.
/Daniel
Reality beats fiction... 8O

Den gubben får ju Mr Bond att se ut som en tönt! :lol:

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 29 april 2006, 03:20

Kapten_Gars skrev:Visst var rörligheten nedsatt men inte så mycket som man kan tro, det stora problemet var uthålligheten. När Bayard och hans mannar mötte det slagna spanska infanteriet efter slaget vid Ravenna 1512 så hade de förföljt de flyende spanska ryttarna nära 15 km från slagfältet. Hästarna var så trötta att ett anfall inte gick att genomföra så de båda styrkorna häslade höviskt på varandra och fortsatte åt var sitt håll.
Fast vid Marignano 1515 så ledde Frans I av Frankrike sin livakt i 25 ryttarchocker mot de Schweiziska kolonnerna enabrt under första dagen.
Fast det är troligt att de bytte hästar under slaget.

Den största kostnaden var faktiskt ekonomisk. Hästarna som krävdes för att klara av belastningen av både eget pansar och en fullt rustad ryttare var sällsynta och dyra att köpa in.
Lägg til det priset för rustningar, vapen och de andra hästarna som krävdes och det var bara ett fåtal i europa som kunde rusta sig på detta vis. Staten betalde ju inte utrustningen och hästarna för rytteriet utan de stog den enskilde ryttaren för.
Tom en supermakt som frankrike kunde bara sätta upp ung. 3000 fullt rystade ryttare aka Hommes d'Arms, resten av det tunga rytteriet fylldes ut av ryttare med obepansrade/lättare pansrade hästar. Men första ledet utgjordes av stålklädda män och hästar.

Men ideen var som du sa inte ny på något sätt, Rom/Byzans kopierade i sin tur Parther och Sassanider när de skapad sina cataphractii och clibannerii.
Fats de fick aldrig så långt som de 1500-tals hästrustningar som även bepansrade hästarna ben. Fast de rustningarna lär nog aldrig ha använts i strid utan var paradrustningar.
Mvh
Daniel
Apropå det här med bepansrade hästar så måste väl det dyra skyddet blivit värdelöst när hästen stupat eller dött på annat sätt? Med tanke på att det måste passa perfekt för att de ska se ut någonting

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 29 april 2006, 22:16

Hittade en artikel om Major Churchill "Mad Jack"

Skriv svar