Ersättare till AK 5?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 17 september 2003, 22:35

för att det är skjutförbud på dom flesta kpistar pga att det börjar bli för vanligt att folk får ett slutstycke i ansiktet eller som med min Kpist att det börjar bildas sprickor vid pipan .
så vapnet måste väldigt snart få en ersättare eller helt och hålet tas ur organisationen

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 17 september 2003, 22:44

JETSKI skrev:Jag "hörde" att man valt mellan bullpup och FN P90 och man valde den senare. Detta är vad jag HÖRT 8)
Bullpup är en typ av handeldvapen bland vilka P90 ingår. Jag vet inte hur den exakta definitionen lyder men pistolgreppet sitter åtminstone framför magasinet. Andra exempel är Steyr AUG och TAR-21 m.fl. Jag tycker dom ser rätt fräcka ut men har aldrig riktit fattat hur det är tänkt att man ska hålla dom och om man ska trycka av med höger- eller vänsterhanden...

Användarvisningsbild
JETSKI
Medlem

Inlägg av JETSKI » 17 september 2003, 22:53

OK, menade steyr aug :oops:

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 17 september 2003, 23:05

Hur kan FN P90 vara ett bullpup vapen när magasinet sitter ovanpå vapnet längsmed och inte bakom avtryckaren som på andra bullpupvapen?

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 17 september 2003, 23:08

Det sitter ovanpå, men öppningen i magasinet och inmatningen är bakom pistolgreppet :)

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 17 september 2003, 23:10

Man tackar och bockar. Än har inte den dagen kommit då det inte finns något att lära.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 17 september 2003, 23:14

P90 är säkert ett väldigt bra vapen men det är så litet jag skulle tappat bort det :)
Ska det va en ersättare till Kpist M45B så ska det va ett vapen av samma storlek som tex Beretta M12S :D fast det är bara min åsikt :)

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 17 september 2003, 23:23

Det är inte alls skjutförbjud på alla m45B. Brorsan sköt med det senast igår.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 17 september 2003, 23:57

Ressel skrev:Det är inte alls skjutförbjud på alla m45B. Brorsan sköt med det senast igår.
jag sa på dom flesta :) då skött han med en som var godkänd

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 18 september 2003, 15:18

Luno skrev:
Jag betvivlar att man delar ut M/45 utan att ha förstärkt låset på vapnet
Det var precis en sån jag fick ut från KA3 över 95/96 (nej, jag hör till Flygvapnet, inte KA, men "Fårösund" låg närmre... lång historia...).

En av polarna fick en m/45 av mycket tidig modell t o m, en siffra kortare registreringsnummer, låda i ett stycke (alltså inte pressad och nitad, utan svarvad). Vägde säkert ett halvkilo mer, men sköt rakt som synden!

Självklart var killen som fick pärlan kompaniets sämsta skytt... 8O

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 18 september 2003, 18:38

Hittade detta på fmv.se
Det stora flertalet av personalen i en modern armé har inte strid med sitt eldhandvapen som sin huvuduppgift. De tjänstgör som pjäs-, fordons- och underhållspersonal, chefer, sjukvårdare mm. Dessa är alla i behov av ett enkelt och lätt vapen med hög träffsannolikhet för främst självförsvar. Inom NATO kallas detta nya vapen för "PDW" (Personal Defence Weapon). Det utgörs troligtvis av en ny lätt kpist. F.n. finns endast den belgiska 5,7 mm kpisten "P90" på marknaden. Denna kan på sikt vara en tänkbar ersättare till kpist m/45
och detta:
9 mm kpist m/45 (B). Används av hemvärnet och inom vissa staber. Kommer på sikt att utgallras och ersättas av en ny lätt kpist.
Mvh Daniel

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 18 september 2003, 18:39

Thullan skrev:Hittade detta på fmv.se
Det stora flertalet av personalen i en modern armé har inte strid med sitt eldhandvapen som sin huvuduppgift. De tjänstgör som pjäs-, fordons- och underhållspersonal, chefer, sjukvårdare mm. Dessa är alla i behov av ett enkelt och lätt vapen med hög träffsannolikhet för främst självförsvar. Inom NATO kallas detta nya vapen för "PDW" (Personal Defence Weapon). Det utgörs troligtvis av en ny lätt kpist. F.n. finns endast den belgiska 5,7 mm kpisten "P90" på marknaden. Denna kan på sikt vara en tänkbar ersättare till kpist m/45
och detta:
9 mm kpist m/45 (B). Används av hemvärnet och inom vissa staber. Kommer på sikt att utgallras och ersättas av en ny lätt kpist.
Mvh Daniel
väldigt intressant det visste jag inte :-) så det finns hopp för mig att slippa släppa AK4 och få ett lätt och smidigt vapen igen :-)

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 18 september 2003, 22:32

H&k mp7 är en annan konkurent till fn p90, den är i kalibern 4,7mm och skall ersätta Uzin i Bundeswehr.

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 19 september 2003, 15:58

Thullan skrev:Hittade detta på fmv.se

Citat:

och detta:

Citat:

Mvh Daniel
Det är bra att fmv lagt ut intressanta artiklar om sina projekt. Det är dåligt att de inte uppdaterar informationen. Avsnittet om finkalibersystem som Thullan citerar är åtta år gammalt (1995). :|

Vad det gäller P90 och bullpup så har jag för mig att definitionen på bullpup är att mekaniskmen ska sitta bakom avtryckaren. Det gör den på P90. Däremot tror jag inte att FM kommer skaffa P90. Möjligen om man skulle byta ut Glocken mot FN FiveSeveN som har samma ammunition som P90 (5,7mm).

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 19 september 2003, 16:35

Vi lär överhuvudtaget inte införskaffa någon PDW
förrän NATO har standardiserat en ny kaliber för dessa.

Skriv svar