Ersättare till AK 5?
Bullpup är en typ av handeldvapen bland vilka P90 ingår. Jag vet inte hur den exakta definitionen lyder men pistolgreppet sitter åtminstone framför magasinet. Andra exempel är Steyr AUG och TAR-21 m.fl. Jag tycker dom ser rätt fräcka ut men har aldrig riktit fattat hur det är tänkt att man ska hålla dom och om man ska trycka av med höger- eller vänsterhanden...JETSKI skrev:Jag "hörde" att man valt mellan bullpup och FN P90 och man valde den senare. Detta är vad jag HÖRT 8)
Det var precis en sån jag fick ut från KA3 över 95/96 (nej, jag hör till Flygvapnet, inte KA, men "Fårösund" låg närmre... lång historia...).Luno skrev:
Jag betvivlar att man delar ut M/45 utan att ha förstärkt låset på vapnet
En av polarna fick en m/45 av mycket tidig modell t o m, en siffra kortare registreringsnummer, låda i ett stycke (alltså inte pressad och nitad, utan svarvad). Vägde säkert ett halvkilo mer, men sköt rakt som synden!
Självklart var killen som fick pärlan kompaniets sämsta skytt...
Hittade detta på fmv.se
och detta:Det stora flertalet av personalen i en modern armé har inte strid med sitt eldhandvapen som sin huvuduppgift. De tjänstgör som pjäs-, fordons- och underhållspersonal, chefer, sjukvårdare mm. Dessa är alla i behov av ett enkelt och lätt vapen med hög träffsannolikhet för främst självförsvar. Inom NATO kallas detta nya vapen för "PDW" (Personal Defence Weapon). Det utgörs troligtvis av en ny lätt kpist. F.n. finns endast den belgiska 5,7 mm kpisten "P90" på marknaden. Denna kan på sikt vara en tänkbar ersättare till kpist m/45
Mvh Daniel9 mm kpist m/45 (B). Används av hemvärnet och inom vissa staber. Kommer på sikt att utgallras och ersättas av en ny lätt kpist.
väldigt intressant det visste jag inteThullan skrev:Hittade detta på fmv.se
och detta:Det stora flertalet av personalen i en modern armé har inte strid med sitt eldhandvapen som sin huvuduppgift. De tjänstgör som pjäs-, fordons- och underhållspersonal, chefer, sjukvårdare mm. Dessa är alla i behov av ett enkelt och lätt vapen med hög träffsannolikhet för främst självförsvar. Inom NATO kallas detta nya vapen för "PDW" (Personal Defence Weapon). Det utgörs troligtvis av en ny lätt kpist. F.n. finns endast den belgiska 5,7 mm kpisten "P90" på marknaden. Denna kan på sikt vara en tänkbar ersättare till kpist m/45
Mvh Daniel9 mm kpist m/45 (B). Används av hemvärnet och inom vissa staber. Kommer på sikt att utgallras och ersättas av en ny lätt kpist.
Det är bra att fmv lagt ut intressanta artiklar om sina projekt. Det är dåligt att de inte uppdaterar informationen. Avsnittet om finkalibersystem som Thullan citerar är åtta år gammalt (1995).Thullan skrev:Hittade detta på fmv.se
Citat:Det stora flertalet av personalen i en modern armé har inte strid med sitt eldhandvapen som sin huvuduppgift. De tjänstgör som pjäs-, fordons- och underhållspersonal, chefer, sjukvårdare mm. Dessa är alla i behov av ett enkelt och lätt vapen med hög träffsannolikhet för främst självförsvar. Inom NATO kallas detta nya vapen för "PDW" (Personal Defence Weapon). Det utgörs troligtvis av en ny lätt kpist. F.n. finns endast den belgiska 5,7 mm kpisten "P90" på marknaden. Denna kan på sikt vara en tänkbar ersättare till kpist m/45
och detta:
Citat:9 mm kpist m/45 (B). Används av hemvärnet och inom vissa staber. Kommer på sikt att utgallras och ersättas av en ny lätt kpist.
Mvh Daniel
Vad det gäller P90 och bullpup så har jag för mig att definitionen på bullpup är att mekaniskmen ska sitta bakom avtryckaren. Det gör den på P90. Däremot tror jag inte att FM kommer skaffa P90. Möjligen om man skulle byta ut Glocken mot FN FiveSeveN som har samma ammunition som P90 (5,7mm).
- Olof Larsson
- Medlem