Läs bildtexten till Lunos bild.MD650 skrev:
Och den tredje är....??
mvh/ Daniel
Det är riktigt. De hade inte så hög utgånshastighet, så de använde HEAT-ammunition. Rekylfria vapen var inte särskilt populära under VK2 eftersom rökutvecklingen var så stor att vapnets position avslöjades redan efter första skottet. Det gick inte heller att skjuta inifrån byggnader.Dendron skrev:Jag trodde att rekylfria kanoner var någon slags konstrulktion där det är öppet i bakstycket (som ett rör) för att på detta sätt släppa ut tyck denna väg. Har inte svenska försvaret haft en rekylfri 90mm pvkanon?
Svar ja! Sverige har haft 9 cm pvpjäs 1110 som likt grg är rekylfritt.Dendron skrev:Jag trodde att rekylfria kanoner var någon slags konstrulktion där det är öppet i bakstycket (som ett rör) för att på detta sätt släppa ut tyck denna väg. Har inte svenska försvaret haft en rekylfri 90mm pvkanon?
Jag antar att granatgevär är en slags "rekylfria" vapen, någon som vet?
/Dendron