fallschirmgewehr

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 24 juli 2003, 23:30

MD650 skrev:
Och den tredje är....??

:)
Läs bildtexten till Lunos bild. :)

mvh/ Daniel

Fluffizaki
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 9 december 2002, 20:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Fluffizaki » 25 juli 2003, 08:59

Ja FJS hade en liten kort rekylfri kanon, 7,5cm? Eftersom deen var "rekylfri" borde det dock varit en raket i, typ Panzerschreck. nån annan vat nog mer.

Dendron
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 juli 2003, 11:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Dendron » 25 juli 2003, 09:21

Jag trodde att rekylfria kanoner var någon slags konstrulktion där det är öppet i bakstycket (som ett rör) för att på detta sätt släppa ut tyck denna väg. Har inte svenska försvaret haft en rekylfri 90mm pvkanon?

Jag antar att granatgevär är en slags "rekylfria" vapen, någon som vet?

/Dendron

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 25 juli 2003, 10:13

Dendron skrev:Jag trodde att rekylfria kanoner var någon slags konstrulktion där det är öppet i bakstycket (som ett rör) för att på detta sätt släppa ut tyck denna väg. Har inte svenska försvaret haft en rekylfri 90mm pvkanon?
Det är riktigt. De hade inte så hög utgånshastighet, så de använde HEAT-ammunition. Rekylfria vapen var inte särskilt populära under VK2 eftersom rökutvecklingen var så stor att vapnets position avslöjades redan efter första skottet. Det gick inte heller att skjuta inifrån byggnader.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 juli 2003, 10:39

75mm Leichtgeschütze 40:

Bild

Bild

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 25 juli 2003, 10:47

Tyskarna hade en 88mm(?) RCR (recoilless rifle) som kallades Puppchen också. Någon som vet hur vanlig den var och vilka förband som använde den?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 juli 2003, 13:44

D. Löwenhamn skrev:
Läs bildtexten till Lunos bild. :)

mvh/ Daniel
Ok....


:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 juli 2003, 13:46

Dendron skrev:Jag trodde att rekylfria kanoner var någon slags konstrulktion där det är öppet i bakstycket (som ett rör) för att på detta sätt släppa ut tyck denna väg. Har inte svenska försvaret haft en rekylfri 90mm pvkanon?

Jag antar att granatgevär är en slags "rekylfria" vapen, någon som vet?

/Dendron
Svar ja! Sverige har haft 9 cm pvpjäs 1110 som likt grg är rekylfritt.

:)

Skriv svar