Japanerna och hangarfartyg
-
M Corleone
- Medlem
Jag säger inte att Jelicoe gjorde fel, bara att han missade chansen att kanske t.o.m. överträffa Nelson. Mycket riktigt som du säger Psilander så hade mer att förlora än tyskarna, skulle Jellicoe förlora Grand Fleet så vore kriget över för engelsmännen, tyskarna kunde låta hela sin flotta gå till botten och ändå vinna kriget genom en seger på västfronten. Jellicoe hade kanske blivit onödigt försiktig 1916 än vad han varit tidigare men det viktigaste för han och UK var att The Grand Fleet behöll sin slagkraftighet än att vinna det "stora slaget".
Olagligt, nej, USA bröt inge som helst lagar med sin production, däremot så bröt de som sagt mot licensavtalet, på rätt många sätt. bl.a att man sålde/gav vidare pjäsre till tredja land.Maskirovka skrev: Hur lyder egentligen den där historien om USA:s tillverkning av Bofors 40mm? Jag vill minnas att man läst att USA som sagt olagligt producerad 10´000-tals (kanske t.om 100 000?) kanoner för både sitt eget försvar samt till länder över hela världen som Bofors inte fick ett öre för. Många av dem är fortfarande i tjänst än idag. När Sverige krävde betalt så hänvisade USA till "force majour" (eller vad det nu heter) men Bofors fick en ytterst ringa symbolisk summa efter kriget.
Sedan har jag för mig att man läst någonstans att ryssarna kopierade stora delar av Boforskanonen (som dom fick av USA) till sina egenproducerade AKAN. Stämmer det?
Ryssland kopierade inte några pjäser man fått av USA, utan pjäser man köpt av bofors under slutet av trettiontalet.