Andra Världskriget mest underskattade jaktplan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 maj 2006, 13:46

Ännu ett 'underskattat' - ja ibland 'utskrattat' jaktplan - är Messerschmitt 110. Visst gick
det galet för dem i BoB - och hela Görings 'Zerstörer-koncept' var fel i tiden. Men som
nattjaktplan i de radarutrustade G-varianterna, bröt dessa Messerschmittar nästan nacken
av Bomber Command, vintern 1943-44. Vilket förtjänar att minnas.....Varjag
Bilagor
Me 110G Night-Fighter.jpg
Me 110G Night-Fighter.jpg (20.77 KiB) Visad 1750 gånger

Klasse
Medlem

Inlägg av Klasse » 9 maj 2006, 16:05

varjag skrev:Ännu ett 'underskattat' - ja ibland 'utskrattat' jaktplan - är Messerschmitt 110. Visst gick
det galet för dem i BoB - och hela Görings 'Zerstörer-koncept' var fel i tiden. Men som
nattjaktplan i de radarutrustade G-varianterna, bröt dessa Messerschmittar nästan nacken
Dessutom är planet förb... snygg!

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 11 maj 2006, 05:45

varjag skrev:Ännu ett 'underskattat' - ja ibland 'utskrattat' jaktplan - är Messerschmitt 110. Visst gick
Har läst att det sköts ner fler 110:or av allierade bombplan, än bombplan av 110:or.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 maj 2006, 12:41

Gloster Gladaiator, vad säger ni om den. den gjorde rätt bra ifrån sig och slogs också framgångsrikt mot beydligt modernare plan.

Grumman Hellcat är också rätt bortglömnd, främnst till förmån för den mer romantiska corsairn, men hellcaten tog brutalt befälet över luften i stilla havet när den intruducerades, även i atlanten som Marlet i RN. Den var även ok som attackkärra
Bild

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 15 maj 2006, 07:20

En annan kandidat till titeln är faktiskt en amerikan, Curtiss Hawk 75A-1/A-2 som verkar ha varit ett superbt manövrerbart flygplan 1939-1940. 230 bekräftad segrar mot 29 egna förluster i luftstrid. Även om man halverar antalet segrar för att ta hänsyn till tendensen att övervärdera så får man nog säga att Hawk gjorde bra ifrån sig under svåra förhållanden. Finnarna gillade också Hawk om jag förstått saken rätt.

http://en.wikipedia.org/wiki/P-36_Hawk#Hawk_in_France
http://curtisshawk75.bravepages.com/

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Re: Andra Världskriget mest underskattade jaktplan

Inlägg av Morgan » 15 maj 2006, 08:02

Sarvi skrev:
Psilander skrev:Jag tänkte vi skulle kora VK2s mest underskattade jaktplan, dvs vilket plan hade störst potential men aldrig fick sin plats i historieböckerna som Spitfire, Mustang eller Bf 109.
Eftersom forumets frankofil inte verkar ha upptäckt den här tråden än, så får väl jag ta upp den fallna manteln. Och nominera den franska Dewoitine D.520. Troligen Frankrikes bästa jaktflygplan vid tidpunkten för världskrigets utbrott, och gott och väl i paritet med 109:an, Spitfire och Hurricane. Lättflugen, manövrerbar och snabb, med turboladdad motor och pansarskydd för piloten. Gjorde mycket bra ifrån sig under slaget om Frankrike, men har aldrig riktigt fått en plats i rampljuset.

Dessutom är den snygg.
Jepp, D.520 var inte alls något dåligt jaktplan. Under Slaget om Frankrike sköt D.520-plan ner ungefär 120 tyska jaktplan medan de själva förlorade ca 85 flygmaskiner. Efteråt, vill jag gärna minnas, användes ett antal D.520 vid de tyska luftstridsskolorna, medan resten gavs till Vichy-Frankrike. Under slutat av 1944, när tyskarna var på full reträtt mot Tyskland, togs dessa flygplan åter över av fransmän, målades om med franska beteckningar och användes mot de retirerande tyskarna.

Kan någon kolla upp detta? Källan jag utgår från är boken Allierade jaktplan från andra världskriget av Bill Gunston.

Morgan

Yngve
Medlem

Inlägg av Yngve » 16 maj 2006, 09:37

Psilander skrev:Grumman Hellcat är också rätt bortglömnd, främnst till förmån för den mer romantiska corsairn, men hellcaten tog brutalt befälet över luften i stilla havet när den intruducerades, även i atlanten som Marlet i RN. Den var även ok som attackkärra
En "Martlet" var väl en brittisk Wildcat och inte en Hellcat. Jag tror inte britterna hade några Hellcats, i alla fall inte i atlanten/medelhavet. Kanske i fjärran östern, men jag kan inte se det framför mig.

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem

P-39

Inlägg av Korpen » 16 maj 2006, 10:16

Skulle nog vilja nominera P-39 som krigets mest underskattade jaktplan.
Det var ett paln som var jämnbördigt med det mesta Luftwaffe ställde upp med, och det flögs av de mest framgångsrika allierade ässen (fler än 5st med över 50 nedskjuta fientliga flygplan i P-39an).
Bild

Dessutom är den riktig snygg!

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 16 maj 2006, 17:31

Yngve skrev:
En "Martlet" var väl en brittisk Wildcat och inte en Hellcat. Jag tror inte britterna hade några Hellcats, i alla fall inte i atlanten/medelhavet. Kanske i fjärran östern, men jag kan inte se det framför mig.
Jodå, Royal Navys Fleet Air Arm var utrustade med Hellcat och dessa var inblandade i operationer i Nordatlanten, Medelhavet, Indiska oceanen och Stilla Havet
http://www.fleetairarmarchive.net/Aircraft/Hellcat.htm

/CvD

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 18 maj 2006, 19:56

Men Martlet är väl som sagt Wildcat?

Om Hawk; ska ha skjutit ner det första tyska flygplanet på västfronten tydligen.

http://modelingmadness.com/reviews/alli ... 32hawk.htm
Senast redigerad av 1 Magnus Lindström, redigerad totalt 18 gånger.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 18 maj 2006, 20:30

Brittiska marinflyget är väldigt underrepresenterat jämfört med t.ex. det amerikanska, man kan ju tro att de inte flög annat än Swordfish.

Det skulle vara intressant om någon har uppgifter på hur väl jaktplanet Fulmar hävdade sig. Detta måste ju vara ett av andra världskrigets mest okända jaktplan. Jag har förstått att det inte var särskilt effektivt, men måste ju ha hävdat sig mot italienarnas tidiga flygplan.

Skua är visserligen ett attackplan men det var det första brittiska flygplan att skjuta ner ett tyskt under andra världskriget. Detta flygplan är inte heller det särskilt omskrivet.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 18 maj 2006, 22:33

Magnus Lindström skrev:Men Martlet är väl som sagt Wildcat?
Ja, Martlet är Wildcat. Hellcat fick inledningsvis namnet Gannet i FAAs tjänst, men fick tillbaka namnet Hellcat även hos britterna mot slutet av vk2.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 maj 2006, 00:19

Magnus Lindström skrev:Brittiska marinflyget är väldigt underrepresenterat jämfört med t.ex. det amerikanska, man kan ju tro att de inte flög annat än Swordfish.

Det skulle vara intressant om någon har uppgifter på hur väl jaktplanet Fulmar hävdade sig. Detta måste ju vara ett av andra världskrigets mest okända jaktplan. Jag har förstått att det inte var särskilt effektivt, men måste ju ha hävdat sig mot italienarnas tidiga flygplan.

Skua är visserligen ett attackplan men det var det första brittiska flygplan att skjuta ner ett tyskt under andra världskriget. Detta flygplan är inte heller det särskilt omskrivet.
Som allt annat som Fleet Air Arm använde, 'Made in England' - var Fulmarplanen skräp. Egentligen en jaktvariant av den nedsablade Fairey Battle - hade Fulmar svårt att reda sig även mot de italienska typerna MC 200 och CR 42. Långsam, med
dålig stigförmåga och acceleration togs Fulmarplanen ur tjänst så snart man fick tillgång till Martlets. Det bästa som kan sägas om den är att den var bra beväpnad med sitt batteri om 8 x 7,7mm Brownings. Dess efterföljare, Firefly - var bara lite bättre......Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 19 maj 2006, 10:36

Fleet Air Arm liknar Royal Tank Corps i det att den bästa inhemska konstruktionen kom precis i tid för att inte hinna med att delta i VK2. För FAA var det den utmärkta Hawker Sea Fury som man lyckades undvika, och RTC missade Centurion.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 maj 2006, 13:54

Som - kanske mera 'förbisedda' än underskattade, låt mig nominera två. Lockheed P-38 och den japanska
Kawasaki Ki-100. P-38:an, trots tveksamma höjdprestanda - hade bättre räckvidd än alla - utom Mustangerna,
'höll ringen' i både Pacific och Europa innan Thunderbolts och Mustangerna kom - och genom 'vertikaltaktik' gav
japanerna en god match. Kawasaki Ki-100 var ett tvångsäktenskap mellan trehundra motorlösa Ki-61 och en
tillgång på 1500-hästars Mitsubishi Ha-112 -stjärnmotorer. Kom först i tjänst i början av 1945 och - förbluffade både
japaner och amerikaner med utomordentliga stig- och höjdprestanda. Dom gav B-29:orna en sur tid.....Varjag

Skriv svar