Spitfire och Hurricane

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 25 november 2004, 17:31

Sarvi skrev:Förkortning för automatkanon. Det är finns ingen fast gräns för vilken kaliber som är kulspruta och vilken som är automatkanon, även om man vanligen sätter den vid 12,7 - 14,5 mm. Dock har vapen med 12,7 mm hetat automatkanon i flygvapnet, medans armén har haft tung kulspruta i samma kaliber. :idea:
okej. där ser man :) tackar ödmjukast för svaret!

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 26 november 2004, 07:46

är det inte 20mm+ som är akan? medans allt dit till blir kulsprutor.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 november 2004, 09:34

Sarvi skrev: Dock har vapen med 12,7 mm hetat automatkanon i flygvapnet, medans armén har haft tung kulspruta i samma kaliber. :idea:
Armén och Amf har.......
:)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 26 november 2004, 09:46

MD650 skrev:
Sarvi skrev: Dock har vapen med 12,7 mm hetat automatkanon i flygvapnet, medans armén har haft tung kulspruta i samma kaliber. :idea:
Armén och Amf har.......
Och numera även FV. Fast alla vet ju att tksp egentligen heter 12,7mm akan m/45. :wink:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 november 2004, 10:05

Bjernevik skrev:
Och numera även FV. :wink:
Mmmmm..... pansarbilswannabes som dom är... ;)

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 26 november 2004, 11:03

I början av kriget använde RAF vad som kallades "Dowding's Spread" (efter Hughes Dowding). Man ställde in vapnen så att dom skulle "spraya" ett område 400 yd framför planet. Detta för att även en mindre pricksäker pilot skulle kunna träffa med några skott. Erfarna pilote lärde sig snabbt att det var bättre att koncentrera eldkraften till en enda punkt, oftast ca 200-250 yd framför planet. Skillnaden kan närmast liknas vid den mellan en hagelbössa och en älgstudsare.
Att Me-109 hade sin beväpning placerad i nosen beror mest på att vingarna var så svaga (och tunna) att dom aldrig lämpade sig för att bära någon beväpning inne i vingen. De 20mm kanoner som fanns på Emil togs bort på F-modellen. Senare versioner hade bara vingmonterade kanoner som tillval, och då som kapslar under vingarna. Fw-190 bevisar väl om något att tyskarna inte hade något emot att montera beväpningen i vingarna.

Vad gäller hur bra planen kunde svänga beror det på vad man menar. I teorin svängde Hurricane (Mk I) snävast, följt av Me-109E med Spitfire (Mk Ia) sist (alla med samma hastighet och vid lika många g). Men i verkliga livet var det omvänt. Anledningen var att på den tiden hade man ingen "fly-by-wire" att förlita sig på, utan man fick ta till gammal hederlig muskelkraft. Både Hurricane och Me-109 blev väldigt tunga i rodren vid höga hastigheter. Samma sak gällde för övrigt japanernas A6M Zero som inte alls var särskilt piggt vid höga hastigheter.

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem

Inlägg av Herman Hedning » 26 november 2004, 12:11

Figaro skrev:Att Me-109 hade sin beväpning placerad i nosen beror mest på att vingarna var så svaga (och tunna) att dom aldrig lämpade sig för att bära någon beväpning inne i vingen. De 20mm kanoner som fanns på Emil togs bort på F-modellen.
Det är tveksamt att frånvaron av beväpning i vingarna beror på att vingar var för klena; det är ändå ett stridsflygplan vi pratar om, kanonerna togs troligen bort för att spara vikt, och därigenom tjäna topphöjd och stighastighet. Ryssarna som använde liknande beväpning på sina flygplan resonerade att: gör flygplanen mindre och snabbare än fiendens, vad gör beväpning för nytta om den inte kan riktas mot fienden?

Herman Hedning

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 26 november 2004, 12:29

Figaro skrev:Fw-190 bevisar väl om något att tyskarna inte hade något emot att montera beväpningen i vingarna.
Nu har jag nog inte påstått att tyskarna hade något emot att placera
vapen i vingarna, utan snarare att de placerade sin beväpning
så tätt ihop som möjligt.
I Fw-190 "kort-näsa" så fanns ingen möjlighet
att placera någon kanon genom propellernavet
och inte heller ovanför motorn.

Utan man placerade dem så långt in
som möjligt i vingarna,
även om det ledde till att två av kanonerna
hamnade innanför propellerspetsarna,
med de problem som följde av detta
i form av synkronisering, vilket gav
en reducering av eldhastigheten med c:a 10%,
samt krävde specialammunition med eltändning)
och användande av MG 151/20 (MG FF kunde ej synkroniseras).

Det finns även andra fördelar med att
"hålla ihop" bestyckningen,
i form av mindre rörelsemängdsmoment i roll-led*
med förbättrad manöverförmåga i roll-led som följd,
samt i form av mindre spridning hos vapnen,
p.g.a. mindre vibrationer i vingarna vid skjutning**.

Nackdelarna med att koncentrera bestyckningen är flera.
En kanon monterad genom propellernavet
innebär självfallet begränsningar på motorn,
medans bestyckning monterad ovanpå motorn
har en tendens att blända piloten.
Samtliga vapen som synkroniseras
(d.v.s. i vingroten och ovanpå motorn)
får en reducerad eldhastighet
(c:a 10% för tyska vapen och c:a 25% för övriga länder),
och tenderar att kräva specialammunition
och/eller specialvapen.

Mer information om synkronisering finns här.

(*) flygplanet blir mindre trögt att rolla då massan
är mera koncentrerad mot flygplanets mittlinje.
(**) Vingmonterade vapen får vingarna
att flexa och vibrera vid skjutning.
Ju längre ut bestyckningen är placerad
och ju kraftigare den är desto mera vibrationer
i vingarna och desto mera spridning.

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem

Inlägg av Herman Hedning » 26 november 2004, 14:39

Larsson skrev:I Fw-190 "kort-näsa" så fanns ingen möjlighet att placera någon kanon genom propellernavet och inte heller ovanför motorn.
Att det inte gick att montera en kanon genom propeller axeln på tidiga FW 190 beror på att den hade stjärnmotor, men däremot så hade den två 13 mm MG 131 ovanför motorn. På Daimler Benz motorn gick kanonen genom propelleraxeln.
Herman Hedning

Användarvisningsbild
Sergeant Harrison
Medlem

Inlägg av Sergeant Harrison » 26 november 2004, 15:01

Hurricane såg ju lite knubbigare ut...och så hade den kortare vingar.....

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 15 december 2004, 16:02

Sarvi skrev:Förkortning för automatkanon. Det är finns ingen fast gräns för vilken kaliber som är kulspruta och vilken som är automatkanon, även om man vanligen sätter den vid 12,7 - 14,5 mm. Dock har vapen med 12,7 mm hetat automatkanon i flygvapnet, medans armén har haft tung kulspruta i samma kaliber. :idea:

det finns vist en bestämd aoutomatkanonskaliber :minst 20mm, även om inte alla lyder den regeln. sen kan jag ju ha fel

Lord_of_all
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Lord_of_all » 16 december 2004, 15:53

Hela denna tråd är för mycket för mig som är ny att läsa, men jag kan väl säga att Spitfiren ser rundare ut enligt min mening. Och angående automatkanonskaliber har jag inte en aning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 december 2004, 15:56

Lord_of_all skrev:Hela denna tråd är för mycket för mig som är ny att läsa, men jag kan väl säga att Spitfiren ser rundare ut enligt min mening. Och angående automatkanonskaliber har jag inte en aning.
Välkommen!

Rundare är nog en bra beskrivning. I många omröstningar om det vackraste flygplanet brukar de tidigare Spittarna vinna.

MVH

Hans

Lord_of_all
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Lord_of_all » 16 december 2004, 16:42

Tack!

Ja, spitfiren är ju rund, men jag tycker inte det är särskilt snyggt. Till exempel Messerschmitten tycker jag är rätt snygg, och Hurricane och de där från Hawker är också rätt snygga.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 16 december 2004, 16:55

min(och lord_of_all:s?) :wink: favoritplan är de havilland mosquito 8) (och några till)

personligen så har jag sett spitfire lite för ofta och tröttnat lite,samma med hurricane men sptfiren tycker jag bättre om än hurricane. :|

föresten så hade en hurricane division så kraftiga AntiStridsvagns kanoner så att dom bromsade upp planet och fick det att tippa ned med nosen en bra bit.

det kallar jag aoutomatkanoner!!! :D

Skriv svar