minor...

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 25 december 2004, 18:27

Tomas Ibsen skrev:
marcorc skrev: Nu har jag googlat lite och det finns ju (eller är under utveckling) rätt avancerade minsystem med minor som kan flytta på sig för att täppa till luckor i minfält och annat hitech... Men det verkar som det är fruktansvärt icke PK att utvecklat nåt som har med minor att göra...
Det är en av de få saker som är bra med PK måste jag erkänna. Men visst, de är ju effektiva, dock är det negativt om en unge blir av med bägge benen X år efter att kriget som minan blev utlagd i slutade... Har sett en del riktigt mysiga bilder på sådana barn.

/Tomas

*edit*

Frasen riktigt mysiga ska naturligtvis tolkas ironskt. Men jag tror ni har umgåts med mig så länge att ni förstår det. Men för att vara på den säkra sidan så...
Fast ännu bättre vore väl om alla minor kunde avaktivera sig efter ett tag, så vore problemet löst. För jag tror att så länge konceptet mina har ett militärt värde så kommer dessa att användas. Men visst, det finns en poäng att inte sprida runt saker på slagfälten som skadar civila efteråt, gäller säkert inte bara minor.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 25 december 2004, 19:15

För det första ska man göra skillnad mellan truppminor och andra minor. Truppminor har vi förbundit oss att inte använda, fordons- och stridsvagnsminor använder vi fortfarande.

Problemet är inte om svenska förband använder minor. Problemet är när minor används urskiljningslöst och odokumenterat, som i Kambodja, Balkan m m. Det är dessa minor som är ett hot mot civila.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 december 2004, 21:26

@Marcoc: Jovisst. Jag inser ju minors värde i ett taktiskt synset, helt klart. Och radiostyrda/fjärrutlösbara minor vore ju helt klart ett plus. För minor komer nog altid användas.

@Bjernevik: Du har rätt. Fordonsminor är något bättre än personminor, då det (väl) krävs ett större tryck på en sådan än på en personmina för att de ska gå av. Ett barn/person väger sällan runt 150/200 kg, så...

Finns det ågon minkunnig (Thordan, MD??) som skulle kunna informera oss hur det ligger till med utlösningstrycket (hmf... :roll: :lol: ) på de fordonsminor som används mest? :)

/Tomas

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 25 december 2004, 21:37

Tomas Ibsen skrev:Finns det ågon minkunnig (Thordan, MD??) som skulle kunna informera oss hur det ligger till med utlösningstrycket (hmf... :roll: :lol: ) på de fordonsminor som används mest? :)

/Tomas
De fordonsminor som FM använder sig av är inte tryckutlösta då de verkar i sidled. De utlöses antingen med dragutlösning eller med noneltändning, precis som Försvarsladdning 21 och 22.

För de stridsvagnsminor med tryckutlösning som FM använder så varierar det mellan 100 och 250 kg tryck, beroende på vilken utlösare som används och om trycket appliceras rakt ovanifrån eller från sidan.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 december 2004, 21:44

Aaaaaha! :D

Det var ju en skillnad på fordonsmina och stridsvagnsmina också... Skäms på mig. Jag har ju läst om detta i skolan... :oops: (Tja, kaske inte sådär jätteinformativt om själva minorna, men eftersom det är mig det handlar om så borde man ju kunna...).

100-250 kg:s tryck är rätt resonabelt tycker jag. Hm, om det komer en bodybuilder som kallats in och som trampar på en sån histora... Då finns det ingen bodyduilder kvar längre... Beroende på mina naturligtvis. :)

Tack för infon.

/Tomas

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 27 december 2004, 23:21

Tänk er en 80kg soldat, sätt på honom all utrustning och ge honom ett vapen, då väger han över 100kg. (har för mig att reglementerad stridsutrustning väger idag 24-26kg.)
Dessutom har vi mintändare 15 som inte kräver mer än 15kg i snedbelastning eller 30grader.
På detta kommer magnetisktutlösta minor som kan utlösas av metal i urtustning, radio osv. Dessutom räknar man ju alltid med tillverkningsfel.

Bara för att minorna är stridsvagnsminor och ska vara säkra betyder inte att dom är det.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 december 2004, 00:45

BMP-trekker2 skrev:Bara för att minorna är stridsvagnsminor och ska vara säkra betyder inte att dom är det.
Nej, krig är farligt. Fördelen är att eftersom stridsvagnsminorna inte har samma politiska belastning som truppminor så får vi fortfarande använda dem.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 december 2004, 10:48

BMP-trekker2 skrev:Tänk er en 80kg soldat, sätt på honom all utrustning och ge honom ett vapen, då väger han över 100kg. (har för mig att reglementerad stridsutrustning väger idag 24-26kg.)
Dessutom har vi mintändare 15 som inte kräver mer än 15kg i snedbelastning eller 30grader.
På detta kommer magnetisktutlösta minor som kan utlösas av metal i urtustning, radio osv. Dessutom räknar man ju alltid med tillverkningsfel.

Bara för att minorna är stridsvagnsminor och ska vara säkra betyder inte att dom är det.
Jaja, klart att soldaterna stryker med, men jag syftade på barnen, som sällan väger 80 kg, ens med packning. :)

Jag trodde att vi inte använde några minor alls, men så var alltså inte fallet. Tackl för infon iallafal.

/Tomas

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 december 2004, 11:11

Tomas Ibsen skrev:
Finns det ågon minkunnig (Thordan, MD??) som skulle kunna informera oss hur det ligger till med utlösningstrycket (hmf... :roll: :lol: ) på de fordonsminor som används mest? :)

/Tomas
Tror du har fått svar på frågan eller?

MD650
(gammal stormpionjär)
:)

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 28 december 2004, 13:53

På tal om truppminor, Finland har inte skrivit på avtalet om truppminor för dom vill ha sin gräns säker om någon stormakt skulle anfalla. Jag förstår att Ryssland är ett hot för dom men det är mycket lågt att ett fritt land har kvar såna.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 december 2004, 14:06

Wolfblitzer skrev:På tal om truppminor, Finland har inte skrivit på avtalet om truppminor för dom vill ha sin gräns säker om någon stormakt skulle anfalla. Jag förstår att Ryssland är ett hot för dom men det är mycket lågt att ett fritt land har kvar såna.
Nej, Finland skrev på Ottawa-konventionen mot truppminor i höstas. De kommer att förstöra sina truppminor före 2016. Till skillnad från Sverige kommer de dock att ersätta den förmågan med något annat...

Källa

För övrigt så förstår jag inte varför det "är mycket lågt" att ha truppminor? Det viktiga är hur man använder sina vapen, inte vilka vapen man har.

Användarvisningsbild
BMP-trekker2
Medlem

Inlägg av BMP-trekker2 » 28 december 2004, 19:36

Tomas Ibsen skrev: Jaja, klart att soldaterna stryker med, men jag syftade på barnen, som sällan väger 80 kg, ens med packning. :)

/Tomas
Nä men en vuxen människa, en bil, häst, ko, kärra; väger mer än 80kg.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 december 2004, 21:52

MD650 skrev:
Tomas Ibsen skrev:

/Tomas
Tror du har fått svar på frågan eller?

MD650
(gammal stormpionjär)
:)
Inte exakta siffror, men jag tror jag vet på ett ungefär. :)
BMP-trekker2 skrev: Nä men en vuxen människa, en bil, häst, ko, kärra; väger mer än 80kg.
Jo, det är klart. Men jag syftade på ensamma personer. T.ex några ungar som leker kurragömma eller nått, då är det bättre med en mina med 80 kg tryckutlösning än en med 25 kg tryckutlösning.

/Tomas

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem

Inlägg av Hans Engström » 29 december 2004, 22:49

I och för sig, sparkar ungen på den kuliga pinnen eller kliver på den så går det som det går. Ungen kanske till och med gräver upp den runda plattan för att se vad det är för något...

Kan vi säga röjningsskydd allihopa nu?

Skriv svar