Svenska stridsflygplan

Skriv svar
Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 18 mars 2004, 18:55

Hmm... så innovationsnivån hos Drakens dubbla deltavinge smäller inte högre? :) . Nosvingarna på Viggen var ju också ganska så nyskapande, även om alla andra plan antagligen skulle utformats så även utan Viggen.

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 18 mars 2004, 20:02

Graustein skrev:Hmm... så innovationsnivån hos Drakens dubbla deltavinge smäller inte högre? :) . Nosvingarna på Viggen var ju också ganska så nyskapande, även om alla andra plan antagligen skulle utformats så även utan Viggen.
Sant, Draken var först med dubbeldelta vinge och dessutom var den först med att spränga ljudvallen under stigning och dessutom så får den poäng för att vara lättskruvad, men 29:an får stilpoäng för att den är vacker! :D

Herman Hedning

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 18 mars 2004, 21:02

Som en anka på land men som en svala i luften! :D

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 18 mars 2004, 21:06

Hej!

Denna min lilla hjärtefråga, svenska stridsflygplan... :)

Jag gillar dem allihop faktiskt, på ett eller annat sätt.

B17: Twin Wasp har ett underbart ljud... :)
B18: Så snygg.
A/J21/R: Modigt gjort. Och dessutom kunde den modifieras till blåsare, tufft och mig veterligen väldigt ovanligt.
J22: Konstruerad på 17 månader med aluminium förbjudet som material, det är inte dåligt. Och inte inverkade det menligt på egenskaperna heller.
29: Första riktiga jetplanet från Sverige, visade att Saab kunde överföra fältmässigheten även till den nya driftprincipen. Kongoinsatsen visade att det tålde det mesta, nästan full tjänstbarhet hela tiden och det med ett plan gjort för att klara Norrland.
32: Löste sina uppgifter alldeles utmärkt, en klippa i organisationen.
37: En biceps i högklackat... :D Bara tandemstället får en ju att älska kärran! Och motorn sen, motorn. Och STOL-kapaciteten som inte kräver bromsskärm och markkörningsegenskaperna i övrigt. All-roundegenskaperna långt före sin tid, den kunde verkligen användas i alla tre roller.

Ah, har jag glömt nåt? Ingalunda, jag sparar det bästa till sist även om Viggen kommer nära. Plattjärnet 35 går inte att bortse ifrån. Konstruerad som interceptor under tidigt 50-tal men klarar en ombyggnad till attackmaskin under 70-talet och överglänser till och med F-16 i vissa aspekter så sent som under 90-talet (danska versionen)! Så snygg så snygg och så användbar.

Icke att förglömma, STRIL60.

Vad gäller export och annat är det ju ingen bra måttstock då det mer har med politik att göra... ;)

Mvh Petter
Senast redigerad av 1 Gutekrigaren, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 18 mars 2004, 21:38

Bara väntade på dig Gutis :lol:

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 18 mars 2004, 23:49

Jaså...var jag så efterlängtad! :)

Himla lång mening jag fick till om Draken...så hade den en lång historia också.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 19 mars 2004, 09:02

Gutekrigaren skrev:....så hade den en lång historia också.
Mvh Petter
Sant, hur många typer används i drygt 40 år?
Herman Hedning

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 19 mars 2004, 09:09

En annan väldigt imponerande jag har hört att 100% av alla Saab flyg projekt har blivit flygplan medens tittar vi på amerikanarna så är siffran runt 60% :)

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33843
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 mars 2004, 09:25

Herman Hedning skrev:
Sant, hur många typer används i drygt 40 år?
Herman Hedning
Faktiskt fler än man tror, ta F4, MIG 21, Mirage III t.ex. jag tror också att P 51 och P 47 kommer upp i det också. Det finns säkert fler.
Luno skrev:En annan väldigt imponerande jag har hört att 100% av alla Saab flyg projekt har blivit flygplan medens tittar vi på amerikanarna så är siffran runt 60% :)
Nu förstår jag inte alls vad du menar :? Utan Calvados till frukost, kan du förklara.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 19 mars 2004, 09:33

Jo det jag menade var att när SAAB började med ett projekt så slutade det alltid med ett flygplan som serie tillverkades :)

det har Saab själva sagt till mig när jag var på grundutbildningen på SAAB 2000 :P

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33843
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 mars 2004, 09:37

Luno skrev:Jo det jag menade var att när SAAB började med ett projekt så slutade det alltid med ett flygplan som serie tillverkades :)

det har Saab själva sagt till mig när jag var på grundutbildningen på SAAB 2000 :P
Lita inte på industrin :lol:

http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/saabcanc/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2964
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 19 mars 2004, 09:39

Det var som tusan det blev många inlägg...

Min favvo är nog Tunnan av Nostalgiska skäl när vi var på toppen...

Med en annan vapenexportpolitik kanske det blivit mer plan sålda men förmodligen hade USA och Sovjet Flest iallafall.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 19 mars 2004, 09:46

Hans skrev:
Luno skrev:Jo det jag menade var att när SAAB började med ett projekt så slutade det alltid med ett flygplan som serie tillverkades :)

det har Saab själva sagt till mig när jag var på grundutbildningen på SAAB 2000 :P
Lita inte på industrin :lol:

http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/saabcanc/

MVH

Hans
Men inga av dom här flygplanen lämnade ritborden och blev flygande prototyper :)

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33843
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 mars 2004, 10:01

Luno skrev:Men inga av dom här flygplanen lämnade ritborden och blev flygande prototyper :)
Då förstår jag vad du menade, amerikanarna byggde prototyper som inte serieproducerades - men SAAB byggde alltid serieproducerade flyplan efter prototyperna. Var det så du menade?

Ja då har du nog rätt, lilldraken var väl mer ett försöksflygplan.

En av orsakerna till detta ligger nog i att jänkarna ofta lät flera tillverkare ta fram prototyper, man testade dem och valde en. Ta t.ex. YF 16 och YF 17. Sådana historier hade svensken vare sig råd eller möjlighet med -med "bara" SAAB.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 19 mars 2004, 10:07

Hans skrev:
Luno skrev:Men inga av dom här flygplanen lämnade ritborden och blev flygande prototyper :)
Då förstår jag vad du menade, amerikanarna byggde prototyper som inte serieproducerades - men SAAB byggde alltid serieproducerade flyplan efter prototyperna. Var det så du menade?

Ja då har du nog rätt, lilldraken var väl mer ett försöksflygplan.

En av orsakerna till detta ligger nog i att jänkarna ofta lät flera tillverkare ta fram prototyper, man testade dem och valde en. Ta t.ex. YF 16 och YF 17. Sådana historier hade svensken vare sig råd eller möjlighet med -med "bara" SAAB.

MVH

Hans
Ja precis så menade jag . och det är antagligen som du säger va har bara Saab och till en viss del Volvo som hjälpte till att tillverka motorer på licens
MVH
Olof

Skriv svar