Svenska stridsflygplan
- J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
- Kontakt:
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Sant, Draken var först med dubbeldelta vinge och dessutom var den först med att spränga ljudvallen under stigning och dessutom så får den poäng för att vara lättskruvad, men 29:an får stilpoäng för att den är vacker!Graustein skrev:Hmm... så innovationsnivån hos Drakens dubbla deltavinge smäller inte högre?. Nosvingarna på Viggen var ju också ganska så nyskapande, även om alla andra plan antagligen skulle utformats så även utan Viggen.
Herman Hedning
- J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Hej!
Denna min lilla hjärtefråga, svenska stridsflygplan...
Jag gillar dem allihop faktiskt, på ett eller annat sätt.
B17: Twin Wasp har ett underbart ljud...
B18: Så snygg.
A/J21/R: Modigt gjort. Och dessutom kunde den modifieras till blåsare, tufft och mig veterligen väldigt ovanligt.
J22: Konstruerad på 17 månader med aluminium förbjudet som material, det är inte dåligt. Och inte inverkade det menligt på egenskaperna heller.
29: Första riktiga jetplanet från Sverige, visade att Saab kunde överföra fältmässigheten även till den nya driftprincipen. Kongoinsatsen visade att det tålde det mesta, nästan full tjänstbarhet hela tiden och det med ett plan gjort för att klara Norrland.
32: Löste sina uppgifter alldeles utmärkt, en klippa i organisationen.
37: En biceps i högklackat...
Bara tandemstället får en ju att älska kärran! Och motorn sen, motorn. Och STOL-kapaciteten som inte kräver bromsskärm och markkörningsegenskaperna i övrigt. All-roundegenskaperna långt före sin tid, den kunde verkligen användas i alla tre roller.
Ah, har jag glömt nåt? Ingalunda, jag sparar det bästa till sist även om Viggen kommer nära. Plattjärnet 35 går inte att bortse ifrån. Konstruerad som interceptor under tidigt 50-tal men klarar en ombyggnad till attackmaskin under 70-talet och överglänser till och med F-16 i vissa aspekter så sent som under 90-talet (danska versionen)! Så snygg så snygg och så användbar.
Icke att förglömma, STRIL60.
Vad gäller export och annat är det ju ingen bra måttstock då det mer har med politik att göra...
Mvh Petter
Denna min lilla hjärtefråga, svenska stridsflygplan...
Jag gillar dem allihop faktiskt, på ett eller annat sätt.
B17: Twin Wasp har ett underbart ljud...
B18: Så snygg.
A/J21/R: Modigt gjort. Och dessutom kunde den modifieras till blåsare, tufft och mig veterligen väldigt ovanligt.
J22: Konstruerad på 17 månader med aluminium förbjudet som material, det är inte dåligt. Och inte inverkade det menligt på egenskaperna heller.
29: Första riktiga jetplanet från Sverige, visade att Saab kunde överföra fältmässigheten även till den nya driftprincipen. Kongoinsatsen visade att det tålde det mesta, nästan full tjänstbarhet hela tiden och det med ett plan gjort för att klara Norrland.
32: Löste sina uppgifter alldeles utmärkt, en klippa i organisationen.
37: En biceps i högklackat...
Ah, har jag glömt nåt? Ingalunda, jag sparar det bästa till sist även om Viggen kommer nära. Plattjärnet 35 går inte att bortse ifrån. Konstruerad som interceptor under tidigt 50-tal men klarar en ombyggnad till attackmaskin under 70-talet och överglänser till och med F-16 i vissa aspekter så sent som under 90-talet (danska versionen)! Så snygg så snygg och så användbar.
Icke att förglömma, STRIL60.
Vad gäller export och annat är det ju ingen bra måttstock då det mer har med politik att göra...
Mvh Petter
Senast redigerad av 1 Gutekrigaren, redigerad totalt 18 gånger.
- J. Björkman
- Medlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
- Ort: Göteborg (MHS)
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Faktiskt fler än man tror, ta F4, MIG 21, Mirage III t.ex. jag tror också att P 51 och P 47 kommer upp i det också. Det finns säkert fler.Herman Hedning skrev:
Sant, hur många typer används i drygt 40 år?
Herman Hedning
Nu förstår jag inte alls vad du menarLuno skrev:En annan väldigt imponerande jag har hört att 100% av alla Saab flyg projekt har blivit flygplan medens tittar vi på amerikanarna så är siffran runt 60%
MVH
Hans
Lita inte på industrinLuno skrev:Jo det jag menade var att när SAAB började med ett projekt så slutade det alltid med ett flygplan som serie tillverkades![]()
det har Saab själva sagt till mig när jag var på grundutbildningen på SAAB 2000
http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/saabcanc/
MVH
Hans
Men inga av dom här flygplanen lämnade ritborden och blev flygande prototyperHans skrev:Lita inte på industrinLuno skrev:Jo det jag menade var att när SAAB började med ett projekt så slutade det alltid med ett flygplan som serie tillverkades![]()
det har Saab själva sagt till mig när jag var på grundutbildningen på SAAB 2000![]()
http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/saabcanc/
MVH
Hans
Då förstår jag vad du menade, amerikanarna byggde prototyper som inte serieproducerades - men SAAB byggde alltid serieproducerade flyplan efter prototyperna. Var det så du menade?Luno skrev:Men inga av dom här flygplanen lämnade ritborden och blev flygande prototyper
Ja då har du nog rätt, lilldraken var väl mer ett försöksflygplan.
En av orsakerna till detta ligger nog i att jänkarna ofta lät flera tillverkare ta fram prototyper, man testade dem och valde en. Ta t.ex. YF 16 och YF 17. Sådana historier hade svensken vare sig råd eller möjlighet med -med "bara" SAAB.
MVH
Hans
Ja precis så menade jag . och det är antagligen som du säger va har bara Saab och till en viss del Volvo som hjälpte till att tillverka motorer på licensHans skrev:Då förstår jag vad du menade, amerikanarna byggde prototyper som inte serieproducerades - men SAAB byggde alltid serieproducerade flyplan efter prototyperna. Var det så du menade?Luno skrev:Men inga av dom här flygplanen lämnade ritborden och blev flygande prototyper
Ja då har du nog rätt, lilldraken var väl mer ett försöksflygplan.
En av orsakerna till detta ligger nog i att jänkarna ofta lät flera tillverkare ta fram prototyper, man testade dem och valde en. Ta t.ex. YF 16 och YF 17. Sådana historier hade svensken vare sig råd eller möjlighet med -med "bara" SAAB.
MVH
Hans
MVH
Olof