Ryska flygmanövrar

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 27 november 2003, 00:50

tryggve hadde de Irakiska Mig-29:orna standard radarn eller någon typ av export radar?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 27 november 2003, 08:45

Ja77 skrev:tryggve hadde de Irakiska Mig-29:orna standard radarn eller någon typ av export radar?
Jag tror att det var standard, men jag ska kolla i boken när jag kommer hem.
Registera dig på ACIG och kolla där annars, det lär finnas med där.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 27 november 2003, 08:53

Ja77
Från tråden om Iran-Irakkriget på http://www.ACIG.org
"In early 1987, Moscow delivered a squadron of twenty-four MiG-29 Fulcrums to Baghdad. Considered the most advanced fighter in the Soviet arsenal, the MiG-29 previously had been provided only to Syria and India. The decision to export the MiG-29 to Iraq, also assured Iraq a more advantageous payment schedule than any offered by the West and it reflected Soviet support for one of its traditional allies in the Middle East. In May 1987 the Soviets provided Iraq with better financial terms in a successful effort to prevent Iraq from buying sixty French Mirage 2000 fighters for an estimated US$3 billion. Caught in a financial crisis, Baghdad welcomed the low-interest loans Moscow extended for this equipment. "

Så man erbjöd nog den fulla versionen av Mig-29, för att fresta irakierna och hindra dem att köpa Mirage 2000.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 27 november 2003, 10:48

Ok radarn på de första Mig-29 var skräp.

"the most advanced fighter in the Soviet arsenal" är nog ganska säker på att ryssarna tyckte att Su-27 var bättre 1987 och att Mig-31 var mer acancerad än Mig-29

Föresten vad var Mig-30 en pappers studie?

Vad är ACIG?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 27 november 2003, 13:43

Ja77 skrev:Ok radarn på de första Mig-29 var skräp.

"the most advanced fighter in the Soviet arsenal" är nog ganska säker på att ryssarna tyckte att Su-27 var bättre 1987 och att Mig-31 var mer acancerad än Mig-29

Föresten vad var Mig-30 en pappers studie?

Vad är ACIG?
MiG använder mig veterligen, med undantaget MiG-8 bara udda nummer d.v.s.:

MiG-1, MiG-3, MiG-5, MiG-7, MiG-9, MiG-13,
MiG-15, MiG-17, MiG-19, MiG-21, MiG-23,
MiG-25, MiG-27, MiG-29, MiG-31, MiG-33,
MiG-35 och MiG-39.

Det råder oklarhet om huruvida MiG-29:an med nosvingar heter Mig-33 eller MiG-35.

ACIG = The Air Combat Information Group
En sida med ruskigt mycket information om luftstrid och stridsflygplan efter 1945.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 27 november 2003, 17:06

MiG-39 har jag sett på flera sidor/i bäcker under namnet MiG-42 LFI, men mina källor kan ju va kassa.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 27 november 2003, 17:58

Mrkos skrev:MiG-39 har jag sett på flera sidor/i bäcker under namnet MiG-42 LFI, men mina källor kan ju va kassa.
...eller MiG Project 1.42

Vad hon ska heta lär vi få veta när det lider.

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 28 november 2003, 11:14

tryggve skrev:Gå in på http://www.acig.org, de har massor av diskussioner om allt detta. Flera av dessa diskussioner har pågått i flera år, så det finns mycket data där. :)

Men dock, alla hänvisningar till nya ryska plan faller till viss del på att de flesta av dem (undantaget de som exporterats till länder som Indien, Kina och Malaysia) existerar i endast ett fåtal exemplar, eftersom ryska flygvapnet inte har råd att köpa dem.

Det ryssarna prioriterar är att uppgradera Mig-29 och Su-27 till mer allroundkapacitet, samt att moderinsera radar och elektronik. De är nog bra plan, men de är inte i samma klass som F-22 och JSF. Så enkelt är det...

Ryska flygvapnet flyger väldigt lite, de har brist på reservdelar och har ibland inte ens råd att köpa bränsle. Visst har de A-50 Mainstays, men eftersom både Indien och Kina utvärderade systemet och kom fram till att de ville köpa andra system så kan man kanske misstänka att det inte håller väldsklass. Även om det naturligvis också kan bero på andda faktorer.
Indien valde bort A-50-systemet inte för att det var dåligt, utan för att det inte var kompatibelt med Indiens egna luftförsvarssystem.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 28 november 2003, 13:31

Boroda skrev:
tryggve skrev:Gå in på http://www.acig.org, de har massor av diskussioner om allt detta. Flera av dessa diskussioner har pågått i flera år, så det finns mycket data där. :)

Men dock, alla hänvisningar till nya ryska plan faller till viss del på att de flesta av dem (undantaget de som exporterats till länder som Indien, Kina och Malaysia) existerar i endast ett fåtal exemplar, eftersom ryska flygvapnet inte har råd att köpa dem.

Det ryssarna prioriterar är att uppgradera Mig-29 och Su-27 till mer allroundkapacitet, samt att moderinsera radar och elektronik. De är nog bra plan, men de är inte i samma klass som F-22 och JSF. Så enkelt är det...

Ryska flygvapnet flyger väldigt lite, de har brist på reservdelar och har ibland inte ens råd att köpa bränsle. Visst har de A-50 Mainstays, men eftersom både Indien och Kina utvärderade systemet och kom fram till att de ville köpa andra system så kan man kanske misstänka att det inte håller väldsklass. Även om det naturligvis också kan bero på andda faktorer.
Indien valde bort A-50-systemet inte för att det var dåligt, utan för att det inte var kompatibelt med Indiens egna luftförsvarssystem.
Men det mesta indien har i luftförsvarssystem är väl ryskt?
Visst har man viss materiel som är fransk eller tysk, men i stort är det väl ffa ryska radarstationer och SAM system man har?

Det kan ju hända att man inte har de moderna ryska system som behövs för att integrera A-50. Jag vet inte.
Men på ACIG finns väl flera trådar om vilken AWACS som är "bäst", så det är nog enklare att kolla där.

Användarvisningsbild
Generalfeldmarschall
Medlem

Inlägg av Generalfeldmarschall » 3 december 2003, 21:01

hur hög hastighet måste su 27:an ha för Kobra manövern??

MVH :)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 3 december 2003, 21:59

Generalfeldmarschall skrev:hur hög hastighet måste su 27:an ha för Kobra manövern??

MVH :)
Bra fråga. Jag har också funderat i de banorna.
Men man kan också fråga sig hur tungt lastade de får vara.

AA
Provmedlem

Inlägg av AA » 5 december 2003, 23:55

Originalidéen med "Kobran" lär vara rent defensiv.
Manövern sägs kunna lura motståndarens pulsdopplerradar.
Effekten anses vara kortvarig men motiverad i ett kritiskt läge, trots
förlusten av rörelseenergi som inte ger särskilt effektivt höjdtillskott.
Källa: Vaga minnen och tolkningar av ett uttalande från en SU-27 pilot i en
tidningsartikel för många år sen.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 9 september 2004, 21:51

hej på er . såg på länken över dom sovjetiska piloterna . dom gör ju manöver som vilken annan pilot skulle tänka två gånger innan dom gör. har sätt ett sovjetist plan som gör än lop när man tror den ska landa. och än jänkare såg de. och an sa att skulle ja äns tänka tanken så skulle ja få sparken .

mendan jänkarna skryter med att din har folk som k an landa på handgarfartyg så kan ryssland skyta med att dom gör manöver som än jänkare skulle skjuta ut sig med om dom äns skulle komma in i . vilket säjer än del på att rysslans piloter skulle vinne än dog strid. om man inte anävnde datan . vilken alla tror kommer att funka flfritt i stid . med som alla andra saker som går på el . kan den få hicka.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 10 september 2004, 13:37

leo2 skrev:hej på er . såg på länken över dom sovjetiska piloterna . dom gör ju manöver som vilken annan pilot skulle tänka två gånger innan dom gör. har sätt ett sovjetist plan som gör än lop när man tror den ska landa. och än jänkare såg de. och an sa att skulle ja äns tänka tanken så skulle ja få sparken .

mendan jänkarna skryter med att din har folk som k an landa på handgarfartyg så kan ryssland skyta med att dom gör manöver som än jänkare skulle skjuta ut sig med om dom äns skulle komma in i . vilket säjer än del på att rysslans piloter skulle vinne än dog strid. om man inte anävnde datan . vilken alla tror kommer att funka flfritt i stid . med som
alla andra saker som går på el . kan den få hicka.
Frågan är om dessa manövrar har så stor praktiskt betydelse i strid. T ex så krävs det väl att SU-27 har ganska lite bränsle i tankarna för att kunna genomföra Kobra, t ex.
Så frågan är hur mycket som är "riktig" taktik och hur mycket som är show för att sälja plan...

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 10 september 2004, 22:24

Del 2 i om kobran är användbar...

Oftast flyger inte jaktflygare ensam, och det är mycket dumt att manövrera så att man förlorar energi... man blir bara en måltavla för rotetvåan...

Skriv svar