Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Fordonet står hos museet Arsenalen i Strängnäs. Kommer dock inte ihåg namnet.
Syftet med fordonet var att testa olika hydraliska system för att ta sig fram i terräng. Gaspedalen är ingen gaspedal,utan enbart till för att reglera det hydraliska trycket. hastigheten kontrolleras med en spak, liknande de som finns på båtar.
Kan avslöja att jag har kört fordonet och det var kul.
/ currahee
Syftet med fordonet var att testa olika hydraliska system för att ta sig fram i terräng. Gaspedalen är ingen gaspedal,utan enbart till för att reglera det hydraliska trycket. hastigheten kontrolleras med en spak, liknande de som finns på båtar.
Kan avslöja att jag har kört fordonet och det var kul.
/ currahee
Eftersom Currahee har kört den kastar jag mig inför dennes fötter och tillber honom. 
Detta är X-musen, en prototyp till nytt terrängfordon med enastående framkomlighet (men mindre servicevänlighet misstänker jag). En våt dröm för alla RIKTIGA ingenjörer, vars signum det är att bryta ny mark där ingen förut färdats.
Currahee är nästa ciceron bland pryttlar, manicker och allehanda tyg.
Detta är X-musen, en prototyp till nytt terrängfordon med enastående framkomlighet (men mindre servicevänlighet misstänker jag). En våt dröm för alla RIKTIGA ingenjörer, vars signum det är att bryta ny mark där ingen förut färdats.
Currahee är nästa ciceron bland pryttlar, manicker och allehanda tyg.
- Bilagor
-
- x-musen-early-60s.jpg (21.48 KiB) Visad 627 gånger
-
- x-musen-2-1.jpg (8.58 KiB) Visad 627 gånger
-
- 8-X-Musen.jpg (52.66 KiB) Visad 627 gånger
Tackar. En kul sak med X-musen (så heter den ju) är att även förarstolen och hydralisk och går att höja och sänka. Det var även intressant att låta hjulen klättra över hinder.
Kommer inte på något intressant att fråga om - så jag får låta frågan vara fri.
/ currahee
Kommer inte på något intressant att fråga om - så jag får låta frågan vara fri.
/ currahee
Mellan 1792 och 1799 utgick en karaktäristisk utrustningsdetalj i svenska armén. Vilken?
Piken eller dess lillasyster, halvpiken??millgard skrev:Mellan 1792 och 1799 utgick en karaktäristisk utrustningsdetalj i svenska armén. Vilken?
/CvD
Nej.
Den användes dagligen från mitten av sextonhundratalet in i modern tid, och det skulle inte förvåna mig om den används fortfarande. Åtminstone gjorde den det för tjugo år sedan.
Den användes dagligen från mitten av sextonhundratalet in i modern tid, och det skulle inte förvåna mig om den används fortfarande. Åtminstone gjorde den det för tjugo år sedan.
Dagbrickan?
Japp, där kom den!
Denna är från 1670-nånting.
Dalmas presenterar nästa.
Denna är från 1670-nånting.
Dalmas presenterar nästa.
- Bilagor
-
- tydlig.jpg (7.1 KiB) Visad 565 gånger
Magsjuk tvåårig dotter gör att jag lämnar ifrån mig frågan. Frågan fri!
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack! Vad är detta?
Ja med generös bildtext - Tfnvx, en telefonväxel. Portabel eller i signalfordon - kallad 24DL?, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tillräckligt rätt, Varjag. Men det är faktiskt en 10 DL 2 med växeltillsats 14 DL = 24 DL. Men växeln kunde byggas på med flera tillsatser. Vx 10 DL var en mycket tillförlitlig sambandsutrustning. Varjag telefonerar vidare.
Bataljon hade 10 DL.
Regemente/fogrupp hade 24 DL.
Brigad hade 40 DL.
Fördelning hade 100 DL.
Bataljon hade 10 DL.
Regemente/fogrupp hade 24 DL.
Brigad hade 40 DL.
Fördelning hade 100 DL.
Tack Stellan
Ett - Vilket och kaliber tack?, Varjag
Ett - Vilket och kaliber tack?, Varjag
-
hasse lindquist
- Medlem
Ser ut som det välbekanta tyska Sturmgewehr 44. Men här misstänker jag en liten kuggfråga eller "slamkrypare" från den gode Stellans sida, då STG 44 redan figurerat i quizzsammanhang på detta forum för inte alltför länge sedan.
Jag tillåter mig därför att gissningsvis föreslå att bilden visar den argentinska varianten av bössan från 1950-talet.
Jag tillåter mig därför att gissningsvis föreslå att bilden visar den argentinska varianten av bössan från 1950-talet.