Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
M202 ''Flash'', Varjag
Jajamensan, eldkastarens ersättare i amerikanska försvaret. Dock inte särskilt vanlig.
http://en.wikipedia.org/wiki/M202A1_FLASH
Varjag skickar iväg nästa fråga.
/CvD
http://en.wikipedia.org/wiki/M202A1_FLASH
Varjag skickar iväg nästa fråga.
/CvD
Tack CvD
Fortsätter med ''mångpipiga'' vapen -och denna - som replikerats på museum.
Vapnet har ett spciellt namn - vilket? Det knyts intimt till ett visst asiatiskt land - vilket?
Varjag
Fortsätter med ''mångpipiga'' vapen -och denna - som replikerats på museum.
Vapnet har ett spciellt namn - vilket? Det knyts intimt till ett visst asiatiskt land - vilket?
Varjag
화차; 火車 Korea. Fast just denna var ganska liten...
MVH
OldCode
MVH
OldCode
Snabbskjutande OldCode har klart för sig! För oss som inte kan mycket koreanska, en = HwachaOldCode skrev:화차; 火車 Korea. Fast just denna var ganska liten...
MVH
OldCode
Dåtidens WMD's
Du laddar om!, Varjag
Happ, efter ett par dagars semester så kommer här en fråga, som består av 3 underfrågor.
På bilden nedan ser vi en pistol, som kanhända inte fått så stort avtryck i historien.
1. Vem tillverkade pistolen?
2. Vad hette pistolmodellen?
3. Vad var dess kaliber - och vilka två "smeknamn" har ammon haft?
MVH OldCode
På bilden nedan ser vi en pistol, som kanhända inte fått så stort avtryck i historien.
1. Vem tillverkade pistolen?
2. Vad hette pistolmodellen?
3. Vad var dess kaliber - och vilka två "smeknamn" har ammon haft?
MVH OldCode
- Bilagor
-
- som en kvinna.jpg (42.12 KiB) Visad 533 gånger
1) Francois Pfannl i Krems, Österrike
2) Erika Pistole
3) Kalibern var 4,25mm (eller helt enkelt .17 på tumskalan - detsamma som de flesta luftgevär)
Det ''smeknamn'' ammunitionen haft - var ett enda ''4,25mm Liliput''.
Dess egentliga namn, var 4,25mm Erika. Det har aldrig tillverkats någon ammunition under beteckningen 4,25mm Liliput!
Under varjagens ''pistolerics-liv'' - forskade jag & skrev en lång och hittills odisputerad - artikel om dessa miniatyrpistoler
för Australian Shooters Journal för precis 30 år sedan.....
Uppfinnaren, var inte Pfannl, han bara ägde fabriken och satsade pengarna. Upphovsmannen - hette Georg Grabner -
en annan österrikare. Med pippi på att skapa miniatyrpistoler.
Han var också mannen bakom Pfannl's andra miniatyrunderverk - 2mm Kolibri, senare 3mm Kolibri!
Bägge tillverkades före 1914 - och kallades strumpebandspistoler - eller puderdose-dittos
Då dom var avsedda för finare damer's försvar - mot närgångna kåta karlar ........
Namnet ''Liliput'' - efter Gullivers resor - var en tysk pistol, tillverkad av firman August Menz - i Suhl, Thüringen -
en mera konventionell men pytteliten skapelse... Jag har ägt - och skjutit med två Liliput's, men bara sett en - Erika pistol.
Men har sett - 6-8 askar av 4,25mm's ''Erika-patroner'', men ALDRIG ngn ask eller hört talas om, på samlarmarknaden -
någon 4,25mm's Liliputpatron.
August Menz - kamrade helt enkelt sin Liliput - för , den existerande österrikiska patronen!
Tekniskt intressant: alla tre, 2mm & 3mm Kolibri och 4,25mm Liliput - har inte dragna plåthylsor - utan svarvade hylsor
av massiv mässing (= dyr ammunition) när det begav sig.
4,25mm LIliput - vid varjagens praktiska prov - slog på 1 meters avstånd - igenom en 20cm tjock telefonakatalog.
Så - den var inga leksaker, i försvar av en kvinnas dygd!
Varjag
2) Erika Pistole
3) Kalibern var 4,25mm (eller helt enkelt .17 på tumskalan - detsamma som de flesta luftgevär)
Det ''smeknamn'' ammunitionen haft - var ett enda ''4,25mm Liliput''.
Dess egentliga namn, var 4,25mm Erika. Det har aldrig tillverkats någon ammunition under beteckningen 4,25mm Liliput!
Under varjagens ''pistolerics-liv'' - forskade jag & skrev en lång och hittills odisputerad - artikel om dessa miniatyrpistoler
för Australian Shooters Journal för precis 30 år sedan.....
Uppfinnaren, var inte Pfannl, han bara ägde fabriken och satsade pengarna. Upphovsmannen - hette Georg Grabner -
en annan österrikare. Med pippi på att skapa miniatyrpistoler.
Han var också mannen bakom Pfannl's andra miniatyrunderverk - 2mm Kolibri, senare 3mm Kolibri!
Bägge tillverkades före 1914 - och kallades strumpebandspistoler - eller puderdose-dittos
Då dom var avsedda för finare damer's försvar - mot närgångna kåta karlar ........
Namnet ''Liliput'' - efter Gullivers resor - var en tysk pistol, tillverkad av firman August Menz - i Suhl, Thüringen -
en mera konventionell men pytteliten skapelse... Jag har ägt - och skjutit med två Liliput's, men bara sett en - Erika pistol.
Men har sett - 6-8 askar av 4,25mm's ''Erika-patroner'', men ALDRIG ngn ask eller hört talas om, på samlarmarknaden -
någon 4,25mm's Liliputpatron.
August Menz - kamrade helt enkelt sin Liliput - för , den existerande österrikiska patronen!
Tekniskt intressant: alla tre, 2mm & 3mm Kolibri och 4,25mm Liliput - har inte dragna plåthylsor - utan svarvade hylsor
av massiv mässing (= dyr ammunition) när det begav sig.
4,25mm LIliput - vid varjagens praktiska prov - slog på 1 meters avstånd - igenom en 20cm tjock telefonakatalog.
Så - den var inga leksaker, i försvar av en kvinnas dygd!
Varjag
Helt rätt hr Varjag.
"Smeknamn" var felaktigt uttryck, då du har helt rätt i att patronen hette samma som pistolen.
Jag som trodde jag hittat en svåring, ledtrådar hade varit såpass varierande som från Jonathan Swift till -90 talets bystdrottning ms Eleniak (som delar förnamn med nämnda vapen).
Full pott down under, och varjagen avfyrar nästa salva till skydd för damers ärbarhet.
OldCode
"Smeknamn" var felaktigt uttryck, då du har helt rätt i att patronen hette samma som pistolen.
Jag som trodde jag hittat en svåring, ledtrådar hade varit såpass varierande som från Jonathan Swift till -90 talets bystdrottning ms Eleniak (som delar förnamn med nämnda vapen).
Full pott down under, och varjagen avfyrar nästa salva till skydd för damers ärbarhet.
OldCode
Tackar OldCode
Frk Eleniak kände jag inte till - men MÅSTE ju flukta..... - en HÄRLIG kontrast till Världens Minsta Automatpistol ..... vars verkliga kaliber faktiskt var 2,7mm - ehuru den kallades 2mm Kolibri. Men Herr Grabner, fann den
lite väl klen - så han ökade senare kalibern till - håll andan.......3 mm!
Fråga kommer.....Varjag
Frk Eleniak kände jag inte till - men MÅSTE ju flukta..... - en HÄRLIG kontrast till Världens Minsta Automatpistol ..... vars verkliga kaliber faktiskt var 2,7mm - ehuru den kallades 2mm Kolibri. Men Herr Grabner, fann den
lite väl klen - så han ökade senare kalibern till - håll andan.......3 mm!
Fråga kommer.....Varjag
Runt 1990 så skaffade jag mig mitt 1867 och 1815 års svenska armégevär. Säljaren var en officer på I4 med en samling av mikropistoler. Så jag har sett och hållit i flera. Dock aldrig skjutit
MVH
Hans
MVH
Hans
Hans, det är bäst att du bums kontaktar officeren om han är i livet. Och låter dig - för en furstlig summa -Hans skrev:Runt 1990 så skaffade jag mig mitt 1867 och 1815 års svenska armégevär. Säljaren var en officer på I4 med en samling av mikropistoler. Så jag har sett och hållit i flera. Dock aldrig skjutit![]()
MVH
Hans
''stjäla'' hela pistolsamlingen......
Då kan officeren dö lycklig - i vetskap om att i alla fall Inga fanatiska vapenhatare - ser till att micropistolerna
smälts ned......
mvh, Varjag
Nästa - och tillbaka i thiden.....
- av gamla militära byggnader.
Vem kan berätta vilken trupp som var förlagd i dem och var dessa finns?
Varjag
Vem kan berätta vilken trupp som var förlagd i dem och var dessa finns?
Varjag
Det rör sig om manskapsbaracker - för trupp som höll ''barbarerna'' i schack - i norra England för omkring 1900 år sedan.....
Varjag
Varjag
Vi kanske vågar oss på en gissning Newcastle upon Tyne och VI Legionen?
Så rätt så - det s.k. ''Arabeiafortet'' vid Tyne's mynning -Terje skrev:Vi kanske vågar oss på en gissning Newcastle upon Tyne och VI Legionen?
http://www.twmuseums.org.uk/arbeia.html
Du tar nästa paso Romano
Varjag