Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
HMS CALLIOPE, ångkorvett av Calypso-klassen, Varjag
Varjag håller en egen nivå på kunskaper och klurighet. Visst är det HMS Calliope som lyckades ta sig ur hamnen i Apia på Samoa när cyklonen slog till 15 mars 1889 och förstörde eller sänkte ett tiotal fartyg och dödade över 200 sjömän.
http://en.wikipedia.org/wiki/1889_Apia_cyclone
Varjag frågar vidare.
j18+1
http://en.wikipedia.org/wiki/1889_Apia_cyclone
Varjag frågar vidare.
j18+1
Tack J18.......en
- vilken?, Varjag
.....en schweizisk konstruktion - men tillverkad i Tyskland 
Jamen Herrejissanes....mer än 50 tittar - och inte ett knyst
Om jag hade visat den fyrpipiga versionen, hade nog svar landat inom 10 minuter......
Om jag hade visat den fyrpipiga versionen, hade nog svar landat inom 10 minuter......
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Väl ipackad - en 2-cm-Flak-30...?
Hans K
Hans K
Visst är det en Rheinmetall-Borsig 20mm's FLAK 30 - varav Finland på lite smygvägar, importerade ett 30-tal strax före Vinterkriget. Pjäsen, i stort sett en schweizisk Solothurn från 1928, kallades i Finland ''BSW'' - och frågebilden visar ett par finska Lv-soldater i februari 1940.sveahk skrev:Väl ipackad - en 2-cm-Flak-30...?
Hans K
sveahk har eldtillåtelse, Varjag
- sveahk
...och med den plockade vi ner den här maskinen - vilken?Hans Kvarjag skrev:
sveahk har eldtillåtelse, Varjag
- sveahk
Eftersom det här var en dubbelfråga - med Andra världskrigets kviss! - och varjag där redan svarat rätt, stjärtpartiet från en FW 200 - ja, så håvade vår Skalman-champion elegant in frågan - in Absentia så till sägandes, en "Leistung" som nog är en first i detta kviss-forumet
!
Hans K
Hans K
Det var inte meningen! ''Blind Freddie'' kunde känna igen stjärtfjädrarna på en Kondor..men gubben??? Tro inte att jag inte att jag gubbgrubblat
Första feeling var - norrman. Men fan - jag vet ingen beach i Noreg lång nog att ens sätta ner en ''Storch'' - let alone en Kondor
Jag gubbgrubblar vidare - och lämna denna frågan fri!
Varjag
Första feeling var - norrman. Men fan - jag vet ingen beach i Noreg lång nog att ens sätta ner en ''Storch'' - let alone en Kondor
Jag gubbgrubblar vidare - och lämna denna frågan fri!
Varjag
- sveahk
En varjag känner nog igen de mesta av världens alla strandsatta stjärtfädrar
- jodå, men hoppet och meningen var nog att med en något lättare fråga locka mer kviss-deltagare till frågerundan
...
Så kom igen, frågan är fri!
Hans K
Så kom igen, frågan är fri!
Hans K
Ingen hugad? En fråga i f.g. frågeställares anda;
vad är detta för en..... ?, Varjag
vad är detta för en..... ?, Varjag
Nåt lurt är det med frågan då det är en varjagfråga.
Kan inte vara så lätt.
En finsktillverkad P 08 Luger??????

Kan inte vara så lätt.
En finsktillverkad P 08 Luger??????
men hoppet och meningen var nog att med en något lättare fråga locka mer kviss-deltagare till frågerundan ...
Här gör man sitt bästa för att locka fram flera deltagare i kvissen --En fråga i f.g. frågeställares anda;
Men Finland??? Om någon Noll-Åtta tillverkats i Finland - har det gått mig förbi
Visst är det en Luger-pistol, en av världens vackraste, mest populära, mest svårtillverkade mest komplicerade pistoler.
Det mest fantastiska - är - att den fungerar! Mycket bra - med alla sina 50 eller så - olika delar på plats. Dess mest kända svaghet, är magasinet med dess plåtläppar, inte pistolen. Vapnet på bilden - har ett aluminium-magasin - i motsats alla tillverkade före och under 1:a VK - och de flesta tillverkade under mellankrigstiden som hade en magasinsbotten av trä/senare plast. Aluminiummagasinen - var frästa av ett block av aluminium - av Firma Haenel i Suhl - och överkom svagheten med plåtmagasinens känsliga läppar.
I Tyskland kallas vapnen ''Null-Acht'' (Nollåtta) efter acceptansåret 1908
I USA och mest hela övriga världen - kallas dom ''Luger'' - efter konstruktören, Georg Luger
I bl.a. Sverige hör man inte sällan termen ''Parabellumpistol'' - efter största och mesta tillverkaren, DWM.
Deutsche Waffen und Munitionsfabriken i Berlin. Vars telegramaddress från anno 1901 - var just Parabellum, Berlin
Och så var det med den saken.
http://www.youtube.com/watch?v=QPiWj7XyhBM
Frågan går till MD 650!
Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 24 gånger.